100 Latvijas tilti atrodas kritiskā stāvoklī
100 Latvijas tilti atrodas kritiskā stāvoklī, bet katram trešajam ir nepieciešams kapitālais remonts. Ja tiltus nesāks kapitāli pārbūvēt tūlīt, pēc diviem gadiem daudzi būs jāslēdz ciet un jādomā par apvedceļiem.
Puse no gandrīz 1000 tiltiem, kas ir VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) pārraudzībā, ir sliktā tehniskā stāvoklī. Šī situācija izveidojusies vēsturiski. Otrā pasaules kara laikā tika iznīcināti 80% tiltu. Sešdesmitajos gados sākās to celtniecība un tiltu kalpošanas laiks bija noteikts 50 gadi, LNT raidījumā "900 sekundes" sacīja Rīgas Tehniskās universitātes Ceļu un tiltu katedras vadītājs, profesors Ainārs Paeglītis.
"Tiltu kalpošanas laiks tuvojas beigām, bet tai pašā laikā attīstās transporta intensitāte - pieaug automašīnu svars uz ceļiem, kas ievērojami paātrina šo bojājumu attīstību. Pagaidām ceļinieki strādā ugunsdzēsības režīmā - dzēš tur, kur jau deg, tiltus nepielabo, bet klāt ķeras tikai tad, kad pienākusi "X stunda". Kad iebrauc kādā sabojātā deformācijas šuvē un salauž riteni, tad šo tiltu remontē. Ar laiku nāksies vienu pēc otra tiltus slēgt, jo nav naudas, par ko viņus atremontēt," skaidroja Paeglītis.
Tam piekrīt arī LVC vadība. Šogad no valsts budžeta visiem darbiem, tais skaitā ceļu uzturēšanai ziemas periodā un bedrīšu lāpīšanai, kas ir prioritāte, LVC tika piešķirti 60 miljoni latu. No šīs summas tiltu remontiem paredzēts tikai 0,5% jeb 300 000 latu. Lai tiltam veiktu vismaz kosmētisko remontu, LVC speciālisti spiesti aicināt ekspertus, kuri pēc novērtējuma izvēlas, kurš no tiem ir visbīstamākais braukšanai. Kurš no tiltiem vienā brīdī var neizturēt slodzi, nevar uzminēt, tādu ir pārāk daudz.
"Nevaram izkontrolēt visus maršrutus. Mašīnas brauc ar lieliem svariem, tilts pirms diviem gadiem varbūt bija labā stāvoklī, bet, no vienas puses, daba un, no otras puses, automašīnu svars rada šīs problēmas. Kur var sākt brukt, prognozēt nevar. Ja šos ceļu pārvadus savlaicīgi neremontēs, tad to uz savas ādas izjutīs visi ceļu lietotāji un, ja tuvākajā laikā netiks veikti remontdarbi, tas nākotnē prasīs vēl vairāk līdzekļu," sacīja LVC valdes priekšsēdētājs Ivars Pāže.
LETA/Foto:LETA