Krīze sakārtojusi būvniecības nozari. Trekno gadu firmas bankrotē
Ekonomikas lejupslīde daļēji sakārtojusi būvniecības tirgu, tomēr vēl neizskaužot nodokļu nemaksātājus. Krīzes smagumu nav pārcietušas mazās būvfirmas un uzņēmumi, kas nav raduši stratēģisku risinājumu, kā izdzīvot krīzes apstākļos, tas liek domāt, ka tirgū šobrīd ir palikuši spēcīgākie un stabilākie būvuzņēmumi.
"Tā saukto trekno gadu laikā strauji savairojās dažādas būvfirmas, kas, izmantojot tā laika būvniecības bumu, īsā laikā tika pie pasūtījumiem un guva vieglu peļņu. Taču, sākoties ekonomikas lejupslīdei un krītoties privāto pasūtījumu apjomiem, šīs firmas lielākoties bija spiestas bankrotēt. Līdz ar to uzskatu, ka šobrīd tirgū palikuši paši spēcīgākie un stabilākie uzņēmumi, - krīze ir daļēji sakārtojusi būvniecības nozari un samazinājusi starpniekfirmu īpatsvaru," uzskata SIA "Latvijas Energoceltnieks" (LEC) valdes priekšsēdētājs Andris Asars-Asarovskis.
Ekonomikas lejupslīdes laikā ar maksātspējas problēmām saskārās gan mazās būvfirmas, gan arī lielie uzņēmumi, kas līdz šim tika uzskatīti par veiksmīgiem, saka Asars-Asarovskis. Krītoties būvniecības apjomiem un apgrozījumam, atsevišķi uzņēmumi bija spiesti pat pārtraukt savu darbību.
"Pērn vien saskaņā ar "Lursoft" informāciju pasludinātas gandrīz 500 ar ēku būvniecību un būvdarbu veikšanu saistītu uzņēmumu maksātnespējas. Turklāt to vidū ir ne tikai firmas-viendienītes, bet arī lielas būvfirmas, kas, krītoties apgrozījumam, nav radušas stratēģisku risinājumu, kā izdzīvot krīzes apstākļos, un bija spiestas pārtraukt savu darbību vai izmantot tiesiskās aizsardzības procesa priekšrocības," piebilst Asars-Asarovskis.
Viņš uzskata, ka patlaban būvniecības nozarē pastāv sīva konkurence uzņēmēju vidū, kas atsevišķas būvkompānijas mudinājusi ķerties pie cenu dempinga kā cīņas instrumenta pasūtījumu iegūšanā. Zemākā cena iepirkumu konkursos noslīdējusi līdz pat 40% zem vidējās, kas ļauj runāt par dempinga vienu no kritiskākajiem sliekšņiem pēdējo divdesmit gadu laikā.
"Ir būtiski saprast, ka no cenu kariem ieguvumus saskatīt ir samērā grūti, - tā ir īstermiņa uzvara konkrētajam tirgus dalībniekam, bet, skatoties ilgtermiņā, šāda taktika rada sāpīgas sekas nozarē kopumā, jo tādējādi tirgus tiek degradēts un tiek vājināta uzņēmumu konkurētspēja, jo cenu dempings atņem uzņēmumam spēkus un kapacitāti. Ja tas tā turpināsies, tad par nozares attīstību nevarēsim runāt vēl ilgi," skaidro Asars-Asarovskis.