Tūrisma uzņēmumi "airBaltic" atceltos galamērķus neuzskata par stratēģiski svarīgiem
Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" reisu atcelšana galamērķos, kuros izveidojusies papildu konkurence, varētu būt saistīta ar kompānijas stratēģiskajiem mērķiem, biznesa portālam "Nozare.lv" norāda aptaujātie tūrisma uzņēmumu pārstāvji.
No 27. marta "airBaltic" atceļ četrus maršrutus no Viļņas lidostas - uz Dublinu, Londonu, Romu un Parīzi, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "airBaltic" komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.
Maršruti tiek atcelti, jo tirgus jaunienācēji Lietuvā piedāvā identiskus produktus, radot pārklāšanos maršrutos un pārprodukciju. "Aviokompānijas "Ryanair" un "Wizzair" paziņojušas par jauniem maršrutiem no Viļņas, kuri pārklājas ar "airBaltic" piedāvātajiem. Pasaulē ir pietiekami daudz galamērķu, kurp lidot, tādēļ mēs labprātāk izvairāmies no drūzmēšanās, lai mūsu lidmašīnas nelidotu spārnu pie spārna ar minēto aviokompāniju lidmašīnām. Jaunā atlaižu sistēma Viļņā radījusi pārāk plašu piedāvājumu tikai dažos maršrutos, nevis, kā iecerēts, plašu maršrutu izvēli," sacīja "airBaltic" vadītājs Lietuvā Tadass Vizgirda.
Kā uzskata tūrisma aģentūras "Latvia Tours" vadītāja Ieva Keiša, "airBaltic" lēmums varētu būt saistīts galvenokārt ar kompānijas iekšējo politiku. "Acīmredzot aviokompānija neuzskata par stratēģiski svarīgu uzdevumu saglabāt šos galamērķus kā savus un nevēlas ieguldīt līdzekļus, lai ar dempinga palīdzību saglabātu savu vietu tirgū. "airBaltic" ir pietiekami agresīvs tirgus spēlētājs, un, ja šie galamērķi no Viļņas tiktu uzskatīti par stratēģiski svarīgiem, nešaubos, ka "airBaltic" darītu visu, lai konkurētu ar "zemo izmaksu aviokompānijām," norāda Keiša.
Tūrisma aģentūras "Vanilla Travel" valdes priekšsēdētāja Inga Kavaca klāsta, ka šāds "airBaltic" lēmums liecina par saprātīgu un ekonomiski pareizu rīcību. ""airBaltic" nav jākonkurē ar lētajām aviokompānijām, jo "airBaltic" ir augstāka līmeņa un servisa aviokompānija. Kompānijai ir jāizvērtē lidojumu piepildījums ilgtermiņā, un, ja prognozes rāda, ka pieprasījums būs vidējs, tad tas ir ekonomiski pareizi pieņemts lēmums. Šāda prakse ir visām pasaules aviokompānijām," skaidro Kavaca.
Līdzīgās domās ir tūrisma aģentūras "Kaleva Travel/Carlson Wagonlit Travel" mārketinga direktors Pauls Gusts. "Acīmredzot šādas stratēģijas pamatā ir saimnieciskie aprēķini, kas nosaka "airBaltic" politiku reģionā, un arī tas, ka kompānija orientējas uz tranzīta pasažieru plūsmu un aktīvi turpina strādāt šajā virzienā no Rīgas lidostas," vēsta Gusts.
"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995. gadā. Uzņēmuma galvenie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju, kā arī lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam un Krievijas uzņēmējam Staņislavam Kovtunam vienādās daļās piederošā SIA "Baltijas aviācijas sistēmas" - 47,2% akciju.
"airBaltic" flotē ir 34 lidmašīnas: sešas "Boeing 737-500", astoņas "Boeing 737-300", divas "Boeing 757-200", desmit "Fokker 50" un astoņas "Bombardier Q400Next Gen". "airBaltic" veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām - Rīgas, Viļņas un Tallinas.
LETA