Līzinga kompānijas katru dienu nemaksātājiem atņem trīs auto
Lielās līzinga kompānijas par līzinga nemaksāšanu ik dienu atņem trīs automašīnas. Ja pirms pāris gadiem līzinga devēji pārņēma ap 600 auto mēnesī, tad tagad tikai 100.
Ik dienu lielās līzinga kompānija no līzinga nemaksātājiem vidēji pārņem trīs auto.
Tiesa, tas ir ievērojami mazāk nekā 2009. gadā, kad, strauji attīstoties krīzei, līzinga kompānijas kopumā ik mēnesi vidēji pārņēma teju 600 auto jeb 20 auto dienā gan no privātpersonām, gan uzņēmumiem, kas vairs nespēja veikt līzinga maksājumus, raksta laikraksts „Dienas Bizness”.
„Autolīzinga tirgus strauji attīstās, un ļoti būtiski ir samazinājies arī atņemto līzinga objektu skaits - agrāk atsavināto auto skaits mēnesī bija mērāms dažos simtos, bet pašlaik tas ir tikai pāris desmitu, no kuriem arī trešdaļa tiek restrukturizēti un klients līdz maksātspējas atgūšanai var izmantot atvieglotu maksājumu grafiku,” saka „DnB Nord līzings” vadītājs Raimo Smukais, kurš lēš, ka, Latvijas ekonomikai pakāpeniski attīstoties, sagaidāms - arī nākamā gada laikā turpinās attīstīties līzinga tirgus apjomi un samazināties parādnieku skaits.
„Swedbank”, kas ir lielākais spēlētājs pēc auto līzinga portfeļa apjoma Latvijā, šogad vidēji mēnesī pārņem ap 30 auto. Tā kā auto līzinga kavētāju skaits sarūk, jo neparādās jauni kavētāji, bet esošo skaits samazinās, arī līzinga kompānijas pārņemto auto pārdošanas apjomi ir būtiski sarukuši, atzina „Swedbank” Privātpersonu finansēšanas daļas vadītājs Dzintars Kalniņš.
„SEB bankas” gadījumā mēneša griezumā tiek pārņemti pārdesmit līzinga objekti, kas faktiski esot pirmskrīzes rādītājs. „To pašu var teikt par līzinga objektiem, kas ir pārņemti un nav pārdoti - arī šis rādītājs ir atgriezies pirmskrīzes līmenī. Tie pārsvarā ir dažādi objekti ar zemu likviditāti, tātad ierobežotu potenciālo pircēju loku,” skaidroja bankas Korporatīvās komunikācijas vadītāja Agnese Strazda.
Šogad ir mainījusies to pircēju struktūra, kas iegādājušies auto līzingā. Agrāk aptuveni 50% līzinga ņēmēju bija privātpersonas un 50% - uzņēmumi, savukārt patlaban 85% līzinga ņēmēju ir juridiskas personas un tikai 15% - privātpersonas.
Ja pagājušajā gadā Latvijā tika pārdoti 4976 jauni auto, tad iznāk, ka līzinga devēji no parādniekiem pārņem katru piekto pērn pirkto jauno auto. 2009. gadā gan tika pārdots ievērojami mazāk jauno auto skaits – 3745. Tomēr jāteic, ka līzingā tiek pirkti ne tikai jauni, bet arī lietoti auto, tostarp arī tie, kuri par līzinga nemaksāšanu ir atņemti iepriekšējiem līzinga saņēmējiem.
Kasjauns.lv/Foto: Shutterstock