Igaunijas prezidents uz Rīgu brauca, domājot par bruņuvilcienu
Igaunijas prezidents Latvijā ar vilcienu ieradās pēc tam, kad viņu emocionāli bija uzrunājis kāds dzejolis, kurā bija vēstīts par to, kā Rīgā iebrauc igauņu bruņuvilciens.
Pagaidām Igaunijas Valsts Prezidenta kancelejā neatklāj, cik lielas ir „prezidenta vilciena” izmaksas. Vilciena formēšanas laikā arī bijušas nesaprašanās par to, kas tad īsti būs tā mašīnists un kādam jāizskatās prezidenta vagonam.
„Pirms pāris mēnešiem es atradu izgriezumu ar dzejoli no kāda laikraksta, kurā tika cildināti igauņu karavīri. Viņi bija ieradušies Rīgā, lai palīdzētu cīņās par Latvijas neatkarību (1919. gadā). Viņi ieradās ar bruņuvilcienu, tādēļ var teikt, ka mūsu valstu neatkarība sākās ar vilcieniem,” tā Igaunijas prezidents Tomass Hendriks Ilvess pamatoja savu vēlmi uz kaimiņvalsti doties ar vilcienu.
Tai pašā laikā igauņu prese pašlaik cenšas arī noskaidrot, cik tad ir izmaksājis „prezidenta vilciens”. Igaunijas Valsts Prezidenta kanceleja pagaidām visas Ilvesa vizītes uz Latviju izmaksas tur slepenībā un sakās, ka tāme tiks publiskota tikai pēc vizītes noslēguma, piebilstot to apmaksās Prezidenta kanceleja.
Vienlaikus atklātībā nākušas arī Ilvesa vizītes uz Latviju sagatavošanas aizkulises. Igaunijas prezidenta vizīte uz Latviju tika gatavota aptuveni pusgadu un tās organizēšanā piedalījās ap 15 cilvēku.
Igaunijas dzelzceļa kompānijas „Edelaraudtee” vadītājs Kalvi Pukka atklājis, ka „prezidenta vilciena” sagatavošanas laika bija arī domstarpības par „atsevišķām detaļām”. Piemēram, par to, kādam jāizskatās prezidenta vagonam un kas būs vilciena mašīnists. Beigu beigās tika pieņemts Zālamana spriedums – no Tallinas līdz Valgai vilcienu vadīja igauņu mašīnists, bet pēc tam vilciena vadību savās rokās pārņēma latviešu mašīnists.
Ar savu ceļojumu pa dzelzceļu Ilvess gribēja uzsvērt dzelzceļa nozīmi un pierādīt, ka no Tallinas līdz Rīgai var atceļot ar vilcienu, jo šajā maršrutā jau vairākus gadus nekursē pasažieru vilcieni.
Tomass Hendriks Ilvess ar kundzi ierodas Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā
Portāls delfi.ee gan raksta, ka vilcienu satiksme gan nav diez ko uzlabojusies. Salīdzinot, ar 1935. gadu, kad no Tallinas līdz Rīgai pa dzelzceļu varēja aizbraukt astoņās stundās un 20 minūtēs, tad tagad tikai par trīs minūtēm ātrāk – astoņās stundās un 17 minūtēs.
Savukārt portāls mke.ee raksta, ka Ilvesu Rīgā sagaidīja tāpat kā slaveno Gogoļa romāna „Revizors” galveno varoni. Vēl stundu pirms Rīgas stacijā ieradās Igaunijas prezidenta vilciens stacijā rosījās krāsotāji, kuri steidza pabeigt krāsot perona metāla sētiņas, bet apkopējas līdz spīdumam berza metāla atkritumu urnas.