Opel Astra BiTurbo jaudīgākais dīzeļdzinēja modelis
Ja tā turpināsies, drīz automobiļa dzinēju varēsim nēsāt līdzi sieviešu rokas somiņā. Ja vēl ne tik senā pagātnē sportiska braukšana saistijās ar kā minimums trīs litru dzinēju, tad tagad to pašu un vēl lielāku jaudu iespējams sasniegt ar mazu un kompaktu moderno tehnoloģiju dzinējiem.
Opel Astra dzinēju spektrs tiek papildināts ar četrcilindru 2,0 BiTurbo CDTI motoru, kas apveltīts ar 195 ZS jaudu un 400 Nm maksimālo griezes momentu. Automašīna pieejama trīs virsbūves variantos – piecdurvju hečbeks, GTC kupeja un Sports Tourer universālis. Neviens cits autoražotājs kompakto automašīnu segmentā nepiedāvā tik plašu dīzeļa modeļu klāstu. Piecdurvju Astra BiTurbo CDTI var sasniegt maksimālo ātrumu 226 km/h, tādējādi kļūstot par ātrāko Astra modeli ar dīzeļa dzinēju (Sports Tourer – 222 km/h, GTC – 223 km/h). Kombinācijā ar degvielu ekonomējošo Start/Stop tehnoloģiju, kas ir iekļauta standartaprīkojumā visiem Astra BiTurbo modeļiem, GTC patērē vien 4,9 l/100 km (Sports Tourer un piecdurvju hečbeks – 5,1 l/100 km), bet emisiju daudzums ir 129 g/km (Sports Tourer un piecdurvju hečbekam – 134 g/km).
195 ZS dzinējs, kas pirmoreiz tika prezentēts 2012. gada sākumā Opel flagmanī Insignia, ar sekvenciālo BiTurbo tehnoloģiju un dubulto starpdzesētāju sistēmu tagad būs pieejams arī Astra modeļiem. Jaunās Astra BiTurbo versijas būs iespējams pasūtīt jau rudenī, bet pie izplatītājiem tās nonāks šī gada beigās.
Astra BiTurbo četrcilindru dīzeļdzinējā gan atsevišķi, gan kopā darbojas divi dažādu izmēru turbokompresori. Mazākais turbokompresors ļauj īpaši strauji paātrināties pie zemiem apgriezieniem, un tas nozīmē, ka akseleratora pedāļa atsaucība ir vēl labāka un tādējādi ir iespējams izvairīties no tā dēvētā nevēlamā “turbo bedres” efekta. Jau no 1 250 apgriezieniem minūtē vadītāja rīcībā ir 320 Nm – tie ir 80 procenti no 400 Nm maksimālā griezes momenta, kas ir pieejams no 1 750 līdz 2 500 apgr./min.
Pie vidējiem apgriezieniem abi turbokompresori darbojas kopā – lielais kompresors vispirms saspiež ieplūdušo gaisu, bet pēc tam procesu noslēdz mazākais. Drošības vārsts tiek kontrolēts nepārtraukti, tādējādi novadot daļu no izplūdes gāzēm uz lielāko turbīnu. Tā rezultātā autovadītājs var baudīt vienmērīgu paātrinājumu. Pie augstiem apgriezieniem (no aptuveni 3 000 apgr./min) visas izplūdes gāzes plūst tieši uz lielo turbokompresoru, nodrošinot vienmērīgu jaudas padevi arī liela braukšanas ātruma gadījumā.
2,0 BiTurbo CDTI dzinēja izstrādes galvenais mērķis bija nodrošināt ātru saspiestā gaisa spiediena pieaugumu pie zemiem apgriezieniem, vienlaicīgi paaugstinot akseleratora jutīgumu pie vidējiem apgriezieniem. Dzinēja gaisa un degvielas maisījuma sastāvs ir ideāli pielāgots attiecīgā brīža apgriezieniem un divu dažādu izmēru kompresoru vajadzībām. Pie zemiem apgriezieniem mazākajam turbokompresoram speciāli pievienotais dzesētājs nodrošina neliela gaisa daudzuma tiešu ieplūšanu degkamerā. Pie vidējiem apgriezieniem arvien vairāk tiek iesaistīts lielākais un jaudīgākais turbokompresors. Tā plašo gaisa plūsmu dzesē lielāka izmēra dzesētājs.
Opel Astra BiTurbo
Kasjauns.lv, Foto Opel media group