"Alpine" nav tikai zīmols. Tie ir arī cilvēki (1. daļa)
Auto un tehnoloģijas

"Alpine" nav tikai zīmols. Tie ir arī cilvēki (1. daļa)

Jauns.lv

Daži automašīnu ražotāji ir nemirstīgi, neatkarīgi no mainīgās veiksmes. Piemēram, ROLLS ROYCE vai BUGATTI, ASTON MARTIN vai MASERATI. Šāda auto marka ir arī ALPINE.

Ir daudz automobiļu marku, kuri likteņstāsti kalpotu par lielisku sižetu vēsturiskai filmai. Kāpēc gan tā nevarētu būt par ALPINE?
Ir daudz automobiļu marku, kuri likteņstāsti kalpotu par lielisku sižetu vēsturiskai filmai. Kāpēc gan tā nevarētu būt par ALPINE?

Jau gandrīz 60 gadus un trīs automobilistu paaudzēs sēšanās pie ALPINE stūres spēj radīt patiesu un ne ar ko nesalīdzināmu prieku. Neviens, kam sanācis izbraukt ar šīs markas automašīnu, šo pieredzi nekad neaizmirsīs. Tie, kas ar tādu joprojām brauc, labprāt tajā dalās ar citiem. Citi pa to laiku kaldina sapni. ALPINE ir stāsts par zīmolu, par cilvēkiem un, jau pavisam drīz, tas būs stāsts par atdzimšanu.

RENAULT "ĢIMENE"

Žans Redelē bija pirmdzimtais dēls Madelēnas Prijēras (Madeleine Prieur) un Emīla Redelē (Emile Rédélé) ģimenē. Viņa tēvs bija Djepē dzīvojošs RENAULT dīleris un bijušais Ferenca Sisa (Ferenc Szisz) automehāniķis - pirmais RENAULT Frères "rūpnīcas autobraucējs", - 1906. gada Grand Prix de la Sarthe uzvarētājs Lemānā un otrās vietas ieguvējs Franču Grand Prix (Grand Prix de l'A.C.F.) Djepē 1907. gadā.

Pašā 20. gs. sākumā Emīlu Redelē bija nolīdzis pats Luī Reno (Louis Renault). Viņa dēls Žans vienmēr savā birojā mājās glabāja nelielu fotogrāfiju, kurā bija iemūžināta Sisa veiksme, sēžot lielajā 13 litru RENAULT automašīnā, palīdzot viņa tēvam.

Pirmā pasaules kara beigās pēc Luī Reno lūguma, jaunais Emīls Redelē apmetās uz dzīvi Djepē un atvēra RENAULT pilnvarotu izplatīšanas uzņēmumu rue Thiers ielā. Viņš apprecēja Madelēnu Prijēru un divus gadus vēlāk - 1922. gada 17. maijā - viņiem piedzima dēls Žans Emīls Amedejs Redelē (Jean-Emile-Amédée Rédélé). Pārim pēc tam piedzima vēl divi dēli. Pjērs (Pierre) - 1924. gadā un Klods (Claude) -1931. gadā. Ģimene guva lielāku ietekmi, kad Emīls Redelē ieprecējās sievas ģimenē un viņas brālēni Žaks (Jacques) un Rožers (Roger) Prijori ar Redelē trīs brāļiem kļuva praktiski nešķirami.

Pabeidzis studijas Normandijā, Žans Redelē Otrā pasaules kara laikā ieguva bakalaura grādu un iepazinās ar tik dažādiem cilvēkiem, kā, piemēram, Antuānu Blondēnu (Antoine Blondin), Žerāru Filipu (Gérard Philipe) un Edmondu de Rotšildu (Edmond de Rothschild). Pēc tam viņš nolēma pastrādāt par prefekta vietnieku, pirms izvēlējās karjeras virzienu un iestājās Parīzes komercaugstskolā (Hautes Études Commerciales). Tur viņš ieguva kopīgo grādu ekonomikā un uzņēmējdarbībā un 1946. gada oktobrī iestādi absolvēja, bet pirms tam nosūtīja prakses atskaites ziņojumu RENAULT vadībai. Tajā Žans Redelē norādīja vairākus revolucionārus novērojumus par valsts lielākā autoražotāja uzņēmējdarbības stratēģiju, un izdarīja to tik pārliecinoši, ka tika uzaicināts uz Buloņu-Bijankūru (Boulogne-Billancourt) pie paša RENAULT vadītāja Pjēra Dreifusa (Pierre Dreyfus). Lai palīdzētu uzņēmumam tā idejas pārvērst darbībās, Redelē, sekojot tēva pēdās, tika iecelts par RENAULT oficiālo dīleri Djepē.

Žans Redelē bija tikai 24 gadus vecs, kad kļuva par jaunāko Francijas automašīnu dīleri. 1950. gadā viņš strauji iesaistījās autosportā, to pamatojot ar to, ka "ātrumsacīkstes ir labākais veids, kā pārbaudīt izgatavotās automašīnas un uzvara sacīkstēs ir labākais pārdošanas instruments." Tāpēc nebija nekāds pārsteigums, ka dalībai sacensībās viņš izvēlējās zīmola jauno RENAULT 4CV modeli.

1950. gada janvārī Žans Redelē ar personīgo 4CV auto piedalījās 20. Montekarlo rallijā (Rallye Monte-Carlo). Viņa komandas līdzbraucējs bija Djepes izplatītāja darbnīcas vadītājs Marsels Delforžs (Marcel Delforge), tomēr pārinieku startu aizkavēja sniegs un braucienu viņi pabeidza ārpus noteiktā laika limita.

24. jūlijā viņš sacīkstēs piedalījās vēlreiz - tās bija īpaši simboliskas sacīkstes, ņemot vērā, ka tas bija Pirmais Djepes rallijs (Rallye de Dieppe). Savās mājās konkurējot ar 40 sāncenšiem, viņš ar savu 4CV apdzenot PEUGEOT 203 komandu un daudz spēcīgākos pretiniekus no SALMSON, ieguva pirmo vietu.

Šo uzvaru slavēja gan plašsaziņas līdzekļi, gan RENAULT vadība, kas Redelē ar "1063" - īpaši pielāgotu modeļa 4CV rallija versiju - mudināja piedalīties 1951. gada 21. Montekarlo rallijā. Viņš finišēja kā ceturtais savā klasē, vēlāk

Otrajā Djepes rallijā - kā otrais. Viņa autobraucēja karjera bija sākusi uzņemt apgriezienus. Viņš kļuva par Pirmā Daksas rallija (Rallye de Dax) uzvarētāju, bija piektais Dofinē rallijā (Rallye du Dauphiné), trešais Marathon de la Route, kura maršruts stiepās no Ljēžas līdz Romai un atpakaļ uz Ljēžu; tad vēlreiz trešais Tour de France Automobile sacensībās, un sezonu pabeidza triumfējot Tour de Belgique sacensībās.

Paveicis 4CV veiktspējas analīzi, Žans Redelē uzskatīja, ka automašīna būtu neuzvarama, ja tās korpuss būtu vieglāks un forma tiktu veidota plūdlīniju veidā. Tādēļ viņš devās uz Itāliju, lai tiktos ar dizaineri Džovanni Mikeloti (Giovanni Michelotti), kuram tika uzticēts izstrādāt jauno 4CV SPÉCIALE SPORT modeli, ko vēlāk ražotu vagonu būvētājs ALLEMANO. Gaidot kamēr automašīna tiks piegādāta, viņš ar savu 4CV 1063 piedalījās trīs lielākajās starptautiskajās sacensībās.

Viņš uzsāka sadarbību ar savu draugu Luī Ponu (Louis Pons), kurš bija RENAULT dīleris Parīzē un Etampā - pilsētā, kurā Pons strādāja par mēra vietnieku. Abi vīrieši nolēma finansēt Andrē Žorža Kloda (André-Georges Claude) projektētās piecu ātrumu pārnesumkārbas izstrādi un laišanu tirgū, un kas izrādījās ļoti efektīva. Kopā viņi piedalījās ļoti izaicinošajās Mille Miglia sacīkstēs, kuru maršruts stiepās 1500 km garumā pa Itālijas pilsētas Brešas (Brescia) atklātajiem ceļiem līdz Romai un atpakaļ uz Brešu. Viņi uzvarēja savā klasē un pārspēja ikvienu rekordu, finišējot atstādami tuvākos sekotājus vairāk nekā stundu aiz sevis.

1952. gadā viņš ar savu RENAULT piedalījās 1952. gada 24 Hours of Le Mans sacīkstēs; brauciena sākumā svētdienā plkst. 13:00 viņš ar 4CV bija līderis savā klasē, kad - tikai divas stundas pirms finiša - viņš bija spiests izstāties. Viņam bija iespēja atgūt zaudēto Tour de France Automobile, kurā viņš kopvērtējumā finišēja trešais, kas bija liels sasniegums, ņemot vērā automašīnas konstrukcijas salīdzinošo vienkāršību. Tas jaunajam automašīnu dīlerim, patiesi, bija triumfa gads, jo gada beigās viņš apprecēja Mišelu Eskofjē (Michelle Eskofjē), kuras tēvs Čārlzs Eskofjē (Charles Escoffier) bija viens no vadošajiem RENAULT dīleriem, un jo īpaši bija pazīstams kā Grand Garage de la Place de Clichy - vadošā autosalona Meža ielā (rue Forest) - vadītājs.

1953. gadā Redelē un Pons savā klasē uzvarēja Mille Miglia sacīkstēs, un jau atkal tas notika vadot 4CV 1063 automašīnu, bet Žans Redelē ļoti vēlējās braukt ar RENAULT SPÉCIALE, ko bija pasūtījis Itālijā. Simboliski, ka viņš ar šo auto viņš startēja ceturtajā Djepes rallijā. Pirmajā RENAULT SPÉCIALE izbraucienā Redelē guva pārliecinošu uzvaru, pieveicot divas JAGUAR un vienu PORSCHE automašīnu.

Djepes vietējais autobraucējs Rouen trasē, tur notiekošā ātruma festivāla laikā, divkāršoja savu uzvaru. Trešajā izbraucienā jūlijā Žana Redelē RENAULT SPÉCIALE ieguva pirmo godalgu COPA DE LISBOA sacīkstēs Portugālē, gadu noslēdzot ar skaisto dalību Tour de France Automobile, kurā Redelē un Pons kopvērtējumā finišēja trešie, ļaujot sevi apsteigt vien divām ALFA ROMEO automašīnām.

1954. gadā Redelē un Pons uzvarēja Mille Miglia sacīkstēs - pasākumā, kas kļuva par viņu firmas zīmes sacīkstēm - un tad Critérium des Alpes autosacīkstēs. "Es patiesi izbaudīju iespēju šķērsot Alpus savā Renault 4CV, un tas manī radīja ideju savas nākotnes automašīnas nosaukt par ALPINE. Man bija ļoti svarīgi, lai attiecībā uz auto, ko es vēlējos uzbūvēt, klientiem būtu iespēja pašiem sajust to braukšanas prieku pie auto stūres," sacīja Žans Redelē. Redelē un Pons, tāpat kā iepriekšējo gadu, sezonu pabeidza ar uzvaru Ljēžas-Romas-Ljēžas sacīkstēs un paliekot otrie Tour de France autosacīkstēs. Uz 1954. gada sezonas beigām viņi bija tikpat veiksmīgi kā 1953. gadā; Žans Redelē bija ieguvis vadošā autobraucēja reputāciju. Tas viņam nozīmēja ļoti daudz, kaut arī dziļi sirdī viņš apzinājās, ka drīz viņam nāksies izdarīt izvēli starp savām automašīnām un biznesu.

Un, patiesi, Čārlzs Eskofjē pasūtīja A106 COACH, bet Žans Redelē saņēma savu RÉDÉLÉ SPÉCIALE, kas bija otrā automašīna, kas Itālijā tika izgatavota tieši viņam. Tā kā viņš nespēja auto uzlabot saviem spēkiem, tad viņš to nodeva draugam Žanam Klodam Galtjē (Jean-Claude Galtier), vēl vienam jaunam RENAULT dīlerim Grenoblē, un pats piedalījās sacīkstēs ar COACH. Abiem veicās spīdoši - Galtjē ar RÉDÉLÉ SPÉCIALE uzvarēja Mille Miglia sacīkstēs, bet Redelē ar savu COACH finišēja otrais. Tas uzreiz pārliecināja Žanu Redelē radīt pašam savu zīmolu, kas tiktu nosaukts par ALPINE, un uzņēmumam būtu divas atrašanās vietas - Meža ielā (rue Forest) Parīzē un Pastēra avēnijā (avenue Pasteur) Djepē.


Kasjauns.lv, Foto: Renault publicitātes foto