Latviešu zinātnieki cer atrisināt sastrēgumu problēmu - Ķīpsalā redzams pašbraucošs auto. FOTO
Divas dienas, 20. un 21. oktobrī, līdzās bezpilota lidaparātam, robotam – glāzīšu salējējam, mājas 3D printerim un citām viedierīcēm izstādē „RIGA COMM 2016”, Ķīpsalā bija aplūkojams arī Latvijas zinātnieku radīts pašbraucošs auto.
Ķīpsalā aplūkojamā automobiļa prototipu radījuši Elektronikas un datorzinātņu institūta zinātnieki. Pētnieku kolektīvs pie šī projekta ar nelieliem pārtraukumiem strādā jau četrus gadus. Projekta ietvaros inženieri ir izstrādājuši speciālus algoritmus un pēcāk aprīkojuši 2004. gada automobili „Mazda 6” ar virkni dažādu sensoru, tostarp, „LiDAR” (Light Detection And Ranging), „RTK-GPS”, kā arī pašu izstrādāto stereoredzes sistēmu.
Auto pieņems lēmumus šofera vietā
Automobilis, kuru speciāli modificējuši pašmāju inženieri, balstoties uz informāciju par apkārtējo vidi un komunikāciju ar citiem auto, spēj pieņemt lēmumus par vadību, kontrolējot bremzes un gāzi, līdzīgi kā augsta līmeņa kruīza kontrole. Šāda futūristiska spēkrata vadītājam atliek vien ieņemt novērotāja lomu ar iespēju vajadzības gadījumā tomēr pārņemt kontroli. Tiesa, automobilis vēl tiek attīstīts, tas mēdz kļūdīties, un tāpēc notiek pētījumi, lai to uzlabotu.
Valsts pētījumu programmas „SOPHIS” ietvaros savu artavu konkrētu automobiļa modificēšanas procesā radušos problēmu risināšanā devuši arī Rīgas Tehniskās universitātes un Latvijas Universitātes gaišākie prāti.
Viedās automašīnas pratīs neizraisīt sastrēgumus
„Pasaulē pētnieciskais darbs pie pašbraucošajiem automobiļiem norit divos virzienos – automobiļu spējai braukt pašiem, kā, piemēram, ASV ražotais „Google” auto, un šādu automašīnu spējai sadarboties, sazinoties ar viedo ceļu infrastruktūru un pašām savā starpā. Šajā virzienā pamatā strādā Eiropā, tostarp arī mēs,” norāda Elektronikas un datorzinātņu institūta pētnieks Krišjānis Nesenbergs. „Iedomājieties situāciju, kad visas mašīnas, sazinoties savā starpā, krustojumu var izbraukt bez sastrēgumiem un bremzēšanas!” par nākotni runā institūta pētnieks.
Sistēmas izmaksas mērāmas tūkstošos
„Ierīces ar kurām esam aprīkojuši šo automašīnu varētu dēvēt par spēkrata „acīm”. Kopumā ir divas dažādas „acis” – stereoredzes kamera, kura vēro automašīnas priekšā notiekošo un tā dēvētais „LiDAR”, kurš skenē automašīnai apkārt notiekošo un 10 reizes sekundē elektroniski ģenerē tās sistēmai apkārtnes ainavu. Šī sistēma ļauj automašīnai izdarīt lēmumus par automobiļa virzību un kontroli,” portālam Kasjauns.lv pauž Elektronikas un datorzinātņu institūta zinātniskais asistents Ingars Ribners.
Patlaban šāda sistēma (pašreizējā stadijā) izmaksā aptuveni 2 000 eiro, taču gala izmaksas var manāmi atšķirties izmantoto komponentu, ierīču un tehnoloģijas dēļ. Pie projekta šobrīd strādā 3 cilvēki.
Latviešu viedais auto startē sacensībās
Latvijas zinātnieki jau ir pieņēmuši izaicinājumu un ar šo automobili ir piedalījušies divās autonomo transportlīdzekļu sacīkstēs. Pēdējās no tām – „Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC)”, norisinājās pagājušajā maijā, Holandē. Pasākumā piedalījās desmit dalībnieku komandas no sešām Eiropas valstīm (Francijas, Spānijas, Zviedrijas, Latvijas, Vācijas, Nīderlandes) ar transportlīdzekļiem, kas ir aprīkoti ar papildu sensoriem, precīzām pozicionēšanas sistēmām, datoriem un bezvadu komunikācijas iekārtām.
Šī pasākuma galvenais mērķis nav uzvarēt, bet gan demonstrēt jaunākos sasniegumus transportlīdzekļu automatizācijā un apmainīties ar viedokļiem.
Ideja par pašbraucošām automašīnām ir radusies jau gandrīz pirms 100 gadiem un šodien tā sāk kļūt par realitāti. Pa ASV pilsētu ielām jau pārvietojas slavenie „Google” automobiļi, Singapūrā un ASV brauc pirmie taksometri, kuriem šoferis ir lieka greznība. Tāpat arī lielo kravu pārvadātāji „SCANIA” un „Mercedes”, kā arī citi autoražotāji jau testē autonomās automašīnas.
Izstāde RIGA COMM 2016 Ķīpsalā
Izstādē RIGA COMM 2016, blakus latviešu zinātnieku viedajam auto izrādīti arī bezpilota lidaparāti, dažādi robotu mehānismi un mājās lietojams 3D ...