Auto tirgus Latvijā piedzīvo ievērojamu kāpumu - par 22,4%
Latvijas automobiļu tirgus šī gada otrajā ceturksnī uz lietotu automobiļu importa rēķina piedzīvojis ievērojamu kāpumu. Salīdzinot 2013.gada otro ceturksni ar attiecīgo periodu pērn, darījumu skaits ar automobiļiem pieaudzis par 2800 vienībām jeb 22,4%, liecina Baltijas transporta sludinājumu un tirdzniecības portāla "Autoplius.lv" apkopotie dati.
Kā liecina dati, kopumā šī gada otrajā ceturksnī pārdots 15 400 automašīnu.
Automobiļu tirgus kāpumu galvenokārt sasniedzis uz lietotu automobiļu importa rēķina. Tikmēr jaunu automobiļu tirdzniecība Latvijā, salīdzinot ar citām Baltijas valstīm, šā gada otrajā ceturksnī piedzīvojusi vislielāko kritumu - pārdotas 3300 jaunas automašīnas, kas ir par 300 vienībām jeb 8,2% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn. Saskaņā ar "Autoplius.lv" rīcībā esošajiem datiem vidējā cena, par kādu Latvijā tiek iegādāta jauna automašīna, ir 15 540 latu jeb 22 200 eiro.
"Latvieši iegādājas daudz mazāk jaunu automašīnu nekā kaimiņvalstīs. Lietuvā šī gada otrajā ceturksnī tika nopirkts par 400 automašīnām vairāk nekā Latvijā, bet Igaunijā - par 3100. Tiesa, Latvija apsteidz Lietuvu, ja salīdzinām jaunu un lietotu nesen importētu automobiļu pārdošanas proporciju. Lietuvā uz katriem 10,7 lietotiem spēkratiem ir viens jauns automobilis, kamēr Latvijā viens jauns automobilis ir uz 3,7 lietotiem. Tiesa, Igaunijā pārdoto lietoto un jauno automašīnu proporcija ir vēl mazāka - 1,4," norāda "Autoplius.lv" pārdošanas vadītājs Andris Mālnieks.
Viņš piebilst, ka Latvijā jaunu automašīnu pārdošanas apjomi palielinājušies - piemēram, "Toyota" par 6,6% un "Volkswagen" par 11,7%, kamēr "Peugeot" un "Škoda" markas automobiļi piedzīvojuši lielu pārdošanas kritumu - par 21% un 46,7%. Tiesa, "Peugeot 3008" joprojām ir Latvijā populārākais modelis.
Lielākā daļa Latvijā importēto lietoto automašīnu ir sešus līdz desmit gadus vecas. Salīdzinot šī gada otro ceturksni ar 2012.gada attiecīgo periodu, pārdošanas apjoms šajā lietoto automašīnu grupā palielinājies par 47,4% jeb 1650 vienībām.
"Latvijā tiek importētas jaunākas lietotās automašīnas nekā Lietuvā, kur tirgu lielākoties veido 11 līdz 15 gadus vecas automašīnas. Turklāt Latvija, salīdzinot ar kaimiņiem, ir arī vadībā pārdošanas apjomu ziņā piecus gadus veciem automobiļiem. Lietuvā piecus gadus vecas automašīnas veido tikai 9,7% importēto lietoto automašīnu kopskaita, bet Latvijā šis īpatsvars ir daudz lielāks - 17%. Tikmēr Igaunijā piecus gadus vecas automašīnas aizņem gandrīz trešdaļu importēto lietoto automašīnu tirgus," informē Mālnieks.
Automobiļu tirgus ekspertu novērojumi liecina, ka ar dīzeļdegvielu darbināmu automašīnu imports Latvijā arvien pieaug. Patlaban jau 80% jeb četras no piecām automašīnām, kuras tiek importētas Latvijā, tiek darbinātas ar dīzeļdegvielu.
"Latvijā ar dīzeļdegvielu darbināmo automašīnu imports šī gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, palielinājies par 8%. Tas liecina, ka cilvēkus nebaida augstāka automašīnas cena, ja vien ir iespējams ikdienas ekspluatācijā ietaupīt. Lietuvā minētā veida automašīnu importa apjoms ir diezgan līdzīgs. Tiesa, tur pēdējo divu gadu laikā tas ir sarucis," uzsver Mālnieks.
"Autoplius" ir transporta sludinājumu un tirdzniecības portāls, kas darbojas visā Baltijā, tostarp Lietuvā tas jau divus gadus ir tirgus līderis. Portālā ir izvietoti sludinājumi no visām Baltijas valstīm, un to skaits pārsniedz 200 000. Kopējā portālā pieejamo automašīnu vērtība 2012.gadā pēdējā ceturksnī sasniedza 3,24 miljardus latu.
"Autoplius.lv" administrē uzņēmums UAB "Plius", kas pieder norvēģu mediju koncernam "Schibsted". Tam pieder vairāk nekā 100 sludinājumu portāli, kas darbojas 40 pasaules valstīs, kopumā sasniedzot vairāk nekā 100 miljonus lietotāju. 2010.gadā "Schibsted" tika atzīts par trešo lielāko sludinājumu portālu īpašnieku pasaulē tūlīt pēc šīs jomas gigantiem - "eBay" un "Craigslist".
LETA/Foto: Evija Trifanova/LETA