Koniskais “sporta” gaisa filtrs - būt vai nebūt?
Šoreiz tas nav Hamleta monologs, bet gan mūžsenais strīds par koniskajiem gaisa filtriem. Galvenokārt, šī ierīce radīta autosportam. Un ne jau tādam, kur dubļos līdz vēderam vai putekļos līdz acīm. Vairāk tiem autosporta veidiem, kur zem riteņiem asfalts.
Uzdevums palielināt jaudu
Kurš latvietis gan dziļi sirdī nav autosportists un tāpēc koniskie filtri atrod vietu gan vecā golfā, gan luksus klases limuzīnā. Kāda tad īsti jēga no tiem koniskajiem sporta gaisa filtriem? Protams, jauda. Pareizi uzstādītam koniskajam gaisa filtram galvenais uzdevums ir palielināt dzinēja jaudu. To tas veiksmīgi arī dara un jaudu var palielināt līdz pat trīsdesmit zirgspēkiem.
Motora degkamera ņem gaisu iekšā pēc tilpuma. Karsts gaiss ir izpleties, kā rezultātā rodas nepareiza proporcija gaisa un degvielas maisījumam. Pareizi uzstādīts oriģināls koniskais gaisa filtrs nodrošina degkameru ar aukstu gaisu! Protams, ar piebildi, ka automobiļa elektroniskais vadības bloks tam ir gatavs.
Par jebkuru baudu ir jāmaksā. Arī par liekiem zirgspēkiem. Koniskā sporta gaisa filtra korekta darbība sagaidāma vien tad, ja tas uzstādīts ar oriģinālajiem savienojumiem un oriģinālajā kastē. Katram automašīnas modelim ir konkrēti izstrādāts koniskais gaisa filtrs, kurš aprēķināts tā, lai degkamerai būtu pareiza aukstā gaisa un degvielas maisījuma proporcija! Lieki piebilst, ka pasūtot šādu komplektu, nākas šķirties no prāvākas naudas summas.
Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kuri ar prieku sastādīs pilna komplekta tāmi un piegādās to tieši jūsu automobilim. Turklāt vairums gadījumos ar garantiju. Protams, ja ievērotas visas uzstādīšanas prasības.
Nevajadzētu aizmirst, ka koniskais gaisa filtrs prasa arī daudz lielāku uzmanību - kopšanu! Un tā darba mūžs ir ievērojami mazāks par parastā gaisa filtra darbspēju. Tāpēc, izšķiroties par šo soli, rūpīgi jāapsver visi par un pret...
Pārsvarā visi konisko filtru ražotāji piedāvā speciālus kopšanas komplektus. Apkopes regularitāti nosaka ražotājs un tas var būt atšķirīgs, bet lielākoties tas ir ievērojami biežāk (piemēram, ik pēc 2000 km) kā klasiskā gaisa filtra nomaiņas intervāls. Latvijā vidēji šāda apkopes komplekta cena ir ap piecpadsmit latiem. "Amatnieki" aizdomājušies pat tik tālu, ka filtru izmazgā ar trauku mazgājamo līdzekli "Fairy" un sapūš ar labi pazīstamo WD40. Šis ir tas gadījums, kad jau laikus jāsāk domāt par jaunu dzinēju, vai vismaz kapitālo remontu...
Vairums "tūninga speciālisti" koniskā gaisa filtra uzstādīšanai izmanto visu kas pagadās pa rokai. Tādējādi rezultāts var būt tikai īslaicīgs vai, visticamāk, - nekāds. Drīzāk gan nepareizi un neatbilstoši uzstādīts šāds filtrs, neizmantojot oriģinālo pievienošanas komplektu, radīs pretēju efektu un, lai cik skumji tas nebūtu, nodarīs pāri jau tā bieži vien ne īpaši veselīgajam dzinējam.
Ja esi nolēmis pieķerties sava automobiļa pārbūvei un visi aprēķini vēsta par to, ka līdzekļu šim projektam pietiks, tad koniskais gaisa filtrs ir ne tikai iespējams, bet vēlams. Savukārt absurda lieta automobilim, kura vērtība ir līdzvērtīga vai pat mazāka par pilna komplekta cenu.
Ko mēs varam sagaidīt no nepareizi un nepilnīgi uzstādīta koniskā gaisa filtra? Nodilušus vārstus, nodilumu un švīkas sadegšanas kamerā un gar virzuļu malām (no mikrodaļiņām, ko filtrs nav spējis pārtvert). Rezultātā - mazāka jauda, lielāks degvielas un eļļas patēriņš.
Tad nu pirms šādas izvēles der apdomāt, cik ilgai kalpošanai paredzēts auto un kāds ir koniskā gaisa filtra izvēles mērķis. Tā teikt – šķūnings vai tūnings...