Iespējamas Pavļuta ieinteresētības dēļ nebūs Rīgas starptautiskās reklāmas
Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
Bizness un ekonomika

Iespējamas Pavļuta ieinteresētības dēļ nebūs Rīgas starptautiskās reklāmas

Jauns.lv

Iespējama ekonomikas ministra Daniela Pavļuta ieinteresētība uzticēt Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas starptautisko reklāmas kampaņu konkrētai kompānijai apturēts iepirkums un reklāmas kampaņas nebūs.

­ Ja konkursa uzvarētāja – Tūrisma attīstības valsts aģentūra – padosies ministra spiedienam un par iepirkuma uzvarētāju atzīs „Creative Media Services”, pastāv risks, ka tiks anulēta šim projektam paredzētais Eiropas finansējums un Latvijai pašai nāksies segt visus aptuveni 900 tūkstošus latu lielos izdevumus. ­

Lai piesaistītu tūristus Rīgai kā kultūras galvaspilsētai, bija paredzēts rīkot plašu starptautisku reklāmas kampaņu tūrisma mērķa tirgos, un tās realizēšanai tika izsludināta iepirkuma procedūra. Tūrisma attīstības valsts aģentūras rīcībā nonākušie dokumenti liecina par vairākām dīvainībām konkursa norisē un ministra tiešu ieinteresētību konkrētā rezultātā.

Kā liecina esošie dokumenti, konkursa norise un vērtēšanas dīvainības liek domāt, ka pastāv ieinteresētība, lai šo pasūtījumu iegūtu konkrēta firma – „Creative Media Services”. Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA), lai neriskētu ar Eiropas finansējumu, pēc ministra izdarītā spiediena izlēmusi konkursa norisi apturēt, kas nozīmē, ka reklāmas kampaņas nebūs.

Par ministra ieinteresētību šī konkursa rezultātos liecina vairāki fakti. Vispirms pepirkuma komisijas sastāvā (kurā ietilpst TAVA, Kultūras ministrijas, Ekonomikas minisijas, Latvijas institūta un nozares organizāciju pārstāvji) tika deleģēta ministra biroja vadītāja Laura Buivida, kurai nav nekādas kompetences tūrisma mārketingā. Otrkārt, iepirkuma komisijas visi locekļi kopīgi izrunā iesniegtos piedāvājumus un to vērtējumi ir diezgan līdzīgi, izņemot Lauras Buividas, kas ir stipri par labu vienam no pretendentiem. Treškārt, kad atklājas, ka kopējais komisijas vērtējums atšķiras un trīs no četrām iepirkuma lotēm uzvar tas pretendents, kuru nav atbalstījusi Laura Buivida savā vērtējumā, Buivida rakstīja vairākus e-pastus, pieprasot pārvērtēšanu, kā arī informēja ministru par konkursa norisi, kā rezultātā ministrs apturēja iepirkumu.

Konkursa vērtēšanas anketas liecina, ka lielākajai daļai konkursa komisijas vērtējumi ir līdzīgi vai pat vienādi, bet atšķiras tikai L.Buividas vērtējums, kas ir būtiski labvēlīgs vienai firmai – jau pieminētajai „Creative Media Services”.

Ministrija, veicot dienesta pārbaudi par šo gadījumu, un konstatēja, ka Buivida nepamatoti vērtējusi pretendentus un pieprasīja, lai TAVA atkārtoti veic novērtēšanu, nepieciešamības gadījumā mainot komisiju, proti, pēc būtības aicinot Buividu no komisijas izslēgt. Taču, kad TAVA sāka atkārtotu novērtēšanu, ministrs pieprasīja komisiju papildināt ar vēl vienu komisijas locekli no Reformu partijas kontrolētās Ārlietu ministrijas. Turklāt ministra rezolūciju sagatavoja pati Buivida.

TAVA šādos bezprecedenta spiediena apstākļos ir pārtraukusi iepirkumu, kas faktiski nozīmē, ka būtisks elements no nākamā gada Riga-2014 kampaņas netiks īstenots.

Visas šīs saskaņotās darbība vedina domāt, ka Pavļuts, iespējams, savtīgu iemeslu vadīts, ir nogrāvis valstisku pasākumu un kā arī pieļāvis, ka viņa biroja vadītāja apzināti pārkāpj Publisko iepirkumu likumu, kā iepirkumu komisijas locekle pieņemot nolikumam neatbilstošus lēmumus un kavējot iepirkuma komisijas darbu.

Pavļuta un viņa biroja vadītājas rīcības izvērtēšana faktiski ir Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja kompetence, bet par starptautiski svarīga pasākuma sagraušanu politiskā atbildība būtu jāprasa no ministra, iespējams, pieprasot viņa demisiju.

Karlīna Timofejeva/Foto: Lita Krone/LETA