
To neafišē: kas notiek, kad pasažieris lidmašīnā nomirst

Katru dienu miljoniem cilvēku ceļo ar gaisa transportu. Ņemot vērā šos apmērus, vienkārši nav iespējams izvairīties no situācijām, kad uz lidmašīnas kāds dabisku iemeslu vai negadījuma dēļ mirst. Tāpēc pasažieru lidmašīnu apkalpēm ir skaidrs rīcības algoritms pasažiera nāves gadījumā.
Pieredzējušais Eiropas lielās aviokompānijas menedžeris un iepriekš aviokompānijas "Emirates" apkalpes loceklis Džejs Roberts pastāstīja, ka pasažiera nāves gadījumā spēkā stājas Starptautiskās gaisa transporta asociācijas noteiktās instrukcijas.
Pirmkārt, stjuartam nekavējoties jāziņo apkalpes kapteinim par pasažiera nāvi, lai tas paziņotu galamērķa lidostai, un atbildīgajiem dienestiem uz zemes būtu gatavi paņemt mirušo pēc nolaišanās. Pēc tam ekipāžai ķermenis jāpārvieto tukšā ejā, apklājot ar segu un samazinot apgaismojumu.
Apkalpei ieteicams pārvietot ķermeni pēc iespējas tālāk no citiem pasažieriem, piemēram, uz tukšu vietu neaizpildītajā salona daļā. Taču mazākās lidmašīnās ar mazāku telpu un piepildītos maršrutos var būt patiešām sarežģīti līķi attālināt no citiem pasažieriem. Tādā gadījumā līķim jāpaliek tur, kur ir, lai tikai tas nebloķētu ejas un avārijas izejas.
Ja ir pieejams mirušā līķu maiss, jāievieto tajā. Pretējā gadījumā ķermeni pārklāj ar segu un aizsedz tam acis, ja tās palikušas vaļā. Ķermeni piesprādzē arī ar drošības jostu vai citu pieejamu aprīkojumu, lai tas nepārvietotos turbulences gadījumā vai nosēšanās laikā.
Pēc Roberta teiktā, jo lielāks pasažieru skaits uz klāja un jo ilgāks lidojums, jo lielāka kļūst pasažiera nāves iespējamība. "Pasažieri atrodas vidē zem spiediena, sēž ilgstoši, kas bieži var novest pie nopietnām veselības problēmām. Mēs neesam medicīnas darbinieki, un, lai gan esam apmācīti šādiem gadījumiem, tas neatvieglo, ja kāds nomirst uz klāja," viņš saka.
Kā norāda "Express", 2013. gadā pētnieki lēš, ka uz katriem 604 lidojumiem ir gadījusies viena neatliekama medicīniskā situācija.