
Brīdina, ka tiešsaistē tiek publicētas daudzas viltus atsauksmes

Ja iepērcies “Amazon” vai kādā citā interneta vietnē, esi piesardzīgs, jo ir sākušas parādīties daudz mākslīgā intelekta (MI) ģenerētas viltus atsauksmes.
MI rīkiem attīstoties, ir kļuvis arvien vieglāk publicēt masveidā atsauksmes par dažādām precēm, kas savukārt nopietni apdraud atsauksmju sistēmu integritāti. Jo vairāk mākslīgā intelekta ģenerēto atsauksmju, jo sarežģītāk ir saprast, vai prece patiešām ir laba, kā arī vai tā nav krāpniecība.
Amerikāņu ziņu medijs “AP” ziņo, ka viltus atsauksmju izplatība jau sen ir problēma tādās platformās kā “Amazon” un “Yelp”. ASV Federālā tirdzniecības komisija ir norādījusi, ka krāpniecisko gadījumu skaits, kas saistīts ar MI ģenerētām atsauksmēm, īpaši svētku iepirkšanās laikā, kad šīs atsauksmes var ievērojami ietekmēt patērētāju uzvedību, ir palielinājies.
Viltus atsauksmes parādās ne tikai e-komercijas lapās, bet visur, kur iespējams atsauksmi atstāt. “AP” ziņo, ka “The Transparency Company” (firma, kas specializējas organizāciju ētisko prakšu uzlabošanā) atklāja, ka gandrīz 14% no 73 miljoniem analizēto atsauksmju dažādu pakalpojumu un nozares lapās, visticamāk, bija viltus, un ievērojama daļa no tām bija MI ģenerētas. Uzņēmumi jau strādā pie tā, lai MI ļaunprātīgi ģenerētās atsauksmes tiktu noņemtas.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs aicina iepazīties ar padomiem, kas palīdzētu labāk atpazīt viltus atsauksmes interneta veikalu platformās:
- Pārbaudiet recenzenta profilu: Godīgiem recenzentiem bieži vien ir dažāda atsauksmju vēsture (gan pozitīvas, gan negatīvas) par dažādiem produktiem. Viltus recenzentiem var būt tikai pozitīvas vai negatīvas atsauksmes, kuras ir ļoti vispārīga, nekonkrēta rakstura.
- Meklējiet pārbaudīto pirkumu atsauksmes: Daudzas tīmekļvietnes atzīmē to lietotāju atsauksmes, kuri ir veikuši pirkumus.
- Pievērsiet uzmanību lietotajai valodai: Viltus atsauksmēs var būt izmantota pārāk entuziastiska vai neskaidra valoda. Tajās var trūkt konkrēta informācija par produktu vai lietošanas pieredzi. Īpaši pievērsiet uzmanību atsauksmēm, kurās tiek lietots pārāk daudz īpašības vārdu, kuras šķiet pārāk formālas vai izklausās pēc mārketinga runas.
- Pievērsiet uzmanību publicēšanas biežumam: Pozitīvu atsauksmju pieplūdums īsā laika posmā var būt aizdomīgs, jo īpaši, ja tie nesakrīt ar produkta pārdošanas vēsturi vai nozīmīgiem notikumiem (piemēram, izpārdošanu vai akciju).
- Meklējiet atkārtotas frāzes vai līdzības: Ja daudzās atsauksmēs ir vienas un tās pašas frāzes, struktūra vai konkrētas produkta iezīmes, tās var būt rakstītas vai radītas no viena un tā paša avota.
- Pārbaudiet, vai nav neparasti daudz augstu vai zemu vērtējumu atsauksmju: Produkts, kuram ir tikai augsti vai zemi vērtējumi, it īpaši, ja atsauksmēs trūkst detalizētas informācijas, var būt pazīme tam, ka atsauksme nav autentiska.
- Lasiet atsauksmes dažādās platformās: Nepaļaujieties uz atsauksmēm no viena avota. Meklējiet atsauksmes vairākās labi veidotās vai labi zināmās platformās, lai iegūtu plašāku perspektīvu.
- Uzmanieties no “copy-paste” atsauksmēm: Dažreiz viltotas atsauksmes tiek vienkārši kopētas un pievienotas dažādiem produktiem vai tīmekļvietnēm. Ja redzat vienādas atsauksmes par dažādiem produktiem, visticamāk, ka tās ir viltotas.
- Pārbaudiet, vai atsauksme nav ielikta, balstoties uz dāvinājumu: Dažas atsauksmes tiek rakstītas tāpēc, ka recenzents produktu ir saņēmis bez maksas vai ar atlaidi, apmaiņā pret atsauksmi.
- Pārbaudiet, vai ir publicētas visa veida atsauksmes - gan pozitīvas, gan negatīvas: Tikai konkrētu atsauksmju iekļaušana un tikai dažu vērtējumu publicēšana uzskatāma par sliktu praksi. Pievērsiet uzmanību, vai ir atšķirība starp atsauksmju un vērtējumu skaitu vietnē.
- ASV eksperti iesaka pārbaudīt vai tiek izmantotas klišejiskas frāzes, piemēram, “tas izmainīja visu” (angliski game-changer), “pirmais, kas mani uzrunāja” un “pirmais, kas mani pārsteidza” (The first thing that struck me).
Pievērsiet uzmanību, vai piedāvājums nešķiet pārāk labs, lai būtu patiess, vai, ja atsauksmes par produktu sola pārspīlētus rezultātus. Ja pamanāt, Jūsuprāt, viltus atsauksmi, ziņojiet par to attiecīgajai tīmekļvietnes administrācijai. Jūsu rīcība palīdzēs uzlabot atsauksmju vispārējo kvalitāti un atvieglot citiem klientiem pieņemt pamatotus lēmumus. Atcerieties! Nedalieties ar personisko informāciju. Jūsu drošības un konfidencialitātes labad atsauksmē neiekļaujiet personisku informāciju, tajā skaitā arī dzīvesvietas adreses, tālruņa numurus vai jebkādu citu sensitīvu informāciju