Putina "unikālais" limuzīns bez Rietumu palīdzības varētu nekustēt uz priekšu
foto: EPA/Scanpix
Jūnijā vizītē Phenjanā Putins Ziemeļkorejas diktatoram Kimam Čenunam uzdāvināja divus “Aurus” limuzīnus un pats personiski izvizināja dārgo draugu.
Pasaulē

Putina "unikālais" limuzīns bez Rietumu palīdzības varētu nekustēt uz priekšu

Māris Puķītis

Kas Jauns Avīze

Krievijas diktators Vladimirs Putins 2018. gadā demonstratīvi pārsēdās pašmāju ražojuma automobilī – vairāk nekā sešarpus metru garajā “Aurus Senat Limousine”. Tomēr no pašas Krievijas ražotā tajā nekas daudz nav, un gaidāmas problēmas ar rezerves daļām.

Putina "unikālais" limuzīns bez Rietumu palīdzības...

“Pasaulē nav analogu,” uzsver ražotājs “Aurus Motors”. Šādi krievi reklamē daudzas savas preces, kas vēlāk izrādās saliktas no Ķīnas vai nīsto Rietumu detaļām. “Iemieso cildenumu un varenību, piemītošu krievu raksturam,” savā interneta vietnē reklamē uzņēmums, kur 63,5% pieder Krievijas auto inženierijas institūtam NAMI, 36% Apvienoto Arābu Emirātu “Tawazun Holding” un 0,5% Krievijas “Sollers JSC”.

Diktatoru limuzīns

Ar bruņām aizsargātais limuzīns pamatkomplektācijā maksā ap pusmiljonu eiro un esot pasaulē garākais valsts pirmo personu auto. To iegādājies arī Turkmenistānas vadonis, bet Ziemeļkorejas diktatoram Kimam Čenunam ir pat divi – īsākais un garākais modelis. Abus uzdāvināja Putins, šogad ierodoties vizītē Phenjanā. Putinam ir arī “Aurus” kabriolets, paredzēts parādēm.

Kremlim šis ir plaši sludinātais importa aizvietošanas projekts, lai parādītu, ka elite var iztikt bez mersedesiem. Tomēr aiz propagandas slēpjas daudzas nianses. “Deutsche Welle” izpētījis muitas deklarācijas, un atklājies, ka daudzas sastāvdaļas “Aurus” būvei ievestas no valstīm, ko Maskava sauc par “nedraudzīgām”. Piemēram, Itālijas kompānija “Industrie Ilpea S.P.A” piegādā stiklu un gumijas blīves logiem.

foto: EPA/Scanpix
Ar bruņām aizsargātais Putina limuzīns esot pasaulē garākais valsts pirmo personu auto. Krievijas diktators to izmanto arī ārvalstu vizītēs, attēlā – Mongolijas galvaspilsētā Ulanbatorā.
Ar bruņām aizsargātais Putina limuzīns esot pasaulē garākais valsts pirmo personu auto. Krievijas diktators to izmanto arī ārvalstu vizītēs, attēlā – Mongolijas galvaspilsētā Ulanbatorā.

Itāļu dizains

Radīt salonu no ādas un vērtīgiem kokiem palīdz cita Itālijas firma – “AV-EL” Turīnas pievārtē. Šeit top arī pārnesumu kārbas rokturi un mērinstrumentu paneļa karkasi. Daļa itāļu dizaineru radīto dekoru gan top Krievijā, rūpnīcā Oktjabrskā Samaras apgabalā. Par grezno interjeru 2018. gadā rūpnīcu īpašnieks Džordžio Verduči 2018. gadā saņēma no Putina goda rakstu.

Neraugoties uz karu, abas minētās itāļu firmas joprojām uzticami apkalpo mūsdienu lielāko noziedznieku, un Verduči nesen Samaras presē lielījies ar Putina pausto atzinību. Itāļu ražojumus sankcijas neskar, un, kā teica jau Senajā Romā, nauda nesmird.

Nekādi bez vāciešiem

“Aurus” ražotāji saņem arī virkni sastāvdaļu no Vācijas, tostarp degvielas sūkņus un citus dzinēja elementus. Šajā gadījumā gan atrasti apkārtceļi caur Turciju, Kirgizstānu vai Ķīnu.

“Deutsche Welle” izdevies noskaidrot dažus “Made in Germany” ražotājus. “Aurus” izmanto Japānas zīmola “Sanden” kompresorus, kas top rūpnīcā Vācijā. Pirms kara Krievija tos saņēma tieši, kopš pagājušā gada starpnieks ir Igaunijā krievu reģistrēta firma “Gold Solution OU”, kas izmantojusi garu ceļu caur Kirgizstānu. Februārī firma iekļauta ASV sankciju sarakstā, bet Eiropas Savienība neliekas ne zinis.

Caur Ķīnu un Turciju

Tāpat pa apkārtceļiem Aurus saņem dzesēšanas ventilatorus no Vācijas ražotāja “Brose”. Pērn uzņēmums atteicās no sadarbības ar Krieviju un norāda, ka ir atbalstījis palīdzības akcijas Ukrainas bēgļiem, tostarp uzņēmuma dibinātāji no personiskiem līdzekļiem ziedojuši vienu miljonu eiro.

Pēc “Brose” atteikuma krievi sadarbībā ar serbiem radījuši jaunu kopfirmu, gumijas izstrādājumu ražotni “Guma lain”, reģistrētu Samāras apgabalā. Vācu ventilatorus tai pērn pārsūtīja Turcijas firma no Antaljas, kurai pat nav savas interneta vietnes.

Šogad turku vidutāja vietā nākusi Ķīnas “Shanghai Sing-Glory Technology”, par kuru atklātajos avotos nav informācijas. “Deutsche Welle” noskaidrojis, ka šī firma kopš 2022. gada nodrošinājusi “Aurus” ap 150 piegāžu, no salona apdares līdz elektronikai. “Brose” norāda, ka neuztur biznesa attiecības ar šīm kompānijām.

“Porsche” un “Bosch” vairs nesadarbojas

Tomēr detaļu ievešana pa apkārtceļiem neatrisinās visas problēmas. Limuzīniem vajadzīga arī apkope un tehnoloģiskie uzlabojumi. Līdz 2022. gadam dzinējus izmēģināja Vācijā, tie bija izstrādāti ciešā sadarbībā ar “Porsche Engineering”, kas pārtraukusi attiecības ar Krieviju.

Tieši tāpat rīkojusies “Bosch Engineering”, kas kopā ar NAMI izstrādāja visu borta elektroniku. “Kopš tā laika mēs neapmaināmies ar Krievijas klientiem ar prototipiem un neveicam viņiem izmēģinājumus,” “Deutsche Welle” informē “Bosch Engineering” preses dienests.