foto: AFP/Scanpix
Milzīgas firmas sabiedrisko attiecību vadītāja: jābūt vienmēr gatavam darbam un mani nesatrauc darbinieku labklājība, es neesmu viņu mamma!
"Baidu" logotips pie uzņēmuma galvenās mītnes Pekinā
Pasaulē
2024. gada 10. maijs, 14:20

Milzīgas firmas sabiedrisko attiecību vadītāja: jābūt vienmēr gatavam darbam un mani nesatrauc darbinieku labklājība, es neesmu viņu mamma!

Ārzemju nodaļa

Jauns.lv

Ķīnā skandālu izraisījusi interneta giganta “Baidu” sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas Cjui Dzjinas vairākkārtējie izteikumi, kuros uzsvērta nepieciešamība strādāt līdz pilnīgam spēku izsīkumam, vajadzības gadījumā bez atpūtas un brīvdienām.

Ķīnā vispopulārākajā īso video publicēšanas lietotnē “Douyin” Cjui Dzjina, kas ir arī “Baidu” viceprezidente, publicēja vairākus klipus, kuros stāstīja par nepieciešamību pilnībā veltīt sevi darbam. Viņa paziņoja, ka neatbild par uzņēmuma darbinieku labsajūtu un labklājību, jo “es neesmu jūsu māte”. Vēl vairāk, “ja strādājat sabiedrisko attiecību jomā, neceriet uz brīvdienām”. Darbiniekiem vienmēr ir jābūt gataviem pievērsties darba lietām, telefoniem vienmēr jābūt ieslēgtiem un “vienmēr jābūt gataviem atbildēt”.

“Mani interesē tikai rezultāti,” Cjui uzsvēra. Viņa piedraudēja darbiniekiem, kuriem nepatīk viņas vadības stils, ka ar vienu īsu tekstiņu var panākt, lai viņiem nebūtu iespējams atrast darbu šajā nozarē.

Kādā citā video Cjui apgalvoja, ka pati ir tik ļoti pārņemta ar darbu, ka pat nezina, kurā klasē mācās pašas dēls.

Cjui klipi izraisīja sašutumu sociālajos medijos un ātri tika izdzēsti. Trešdien Cjui atzina, ka viņas publikācijas izraisīja “ļoti pienācīgu” kritiku un solīja mācīties no savām kļūdām. “Es no sirds atvainojos par daudzām video klipos paustajām neatbilstošām un nekomfortablām tēzēm”.

Viņa piebilda, ka “Baidu” nebija apstiprinājusi viņas publikācijas, un atzina, ka šie klipi izraisīja “uzņēmuma vērtību un korporatīvās kultūras nepareizu izpratni”, kaut gan sākotnēji cerēja, ka tie kalpos labam mērķim. “Es mācīšos no savām kļūdām un uzlabošu savu komunikācijas veidus, un vairāk rūpēšos par saviem kolēģiem,” viņa solīja.

Viņas vēstījumus asi kritizēja sociālajā platformā “Weibo”. “Kā uzņēmuma viceprezidentei [Cjui] būtu jāzina, ka viņas komentāri un attieksme izraisīs viņas padoto sašutumu, taču viņa tik un tā tos pauda publiski. Tas parāda to, cik ļoti viņa ir atrauta no realitātes,” rakstīja kāds lietotājs. Kāds cits apcerēja paradoksu, kā sabiedrisko attiecību daļas vadītāja izraisīja sabiedrisko attiecību krīzi pašas uzņēmumā “Tas tikai parāda profesionalitātes trūkumu.”

Cjui izteikumu radītais skandāls ietekmēja “Baidu” akcijas, kuru cena otrdien Honkongas biržā samazinājās par 2,17 procentiem, bet ceturtdien bija nokritusies par 2,2 procentiem, vēsta “The Guardian”. Pats uzņēmums komentārus nav sniedzis, taču sociālajos tīklos parādījās ziņas, ka Cjui uzņēmumā vairs nestrādā.

Uzņēmums "Baidu" sniedz dažādus tīmekļa pakalpojumus, no kuriem galvenais ir tāda paša nosaukuma pārlūks. Pašlaik "Baidu" ir ceturtais populārākais interneta pārlūks ar 1,15% tirgus daļu pasaulē, atpaliekot tikai no "Google" (90,91%), "Bing" (3,64%) un "Yandex" (1,61%), liecina "statscounter.com" dati.

Viņas skarbā darba režīma cildināšana attiecas uz Ķīnas bēdīgi slaveno “9-9-6” darba stundu sistēmu, kurā tehnoloģiju uzņēmumu darbinieki strādā no plkst. 9 rītā līdz 9 vakarā 6 dienas nedēļā. E-komercijas giganta “Alibaba” līdzdibinātājs Džeks Ma jau 2019. gadā izraisīja kritiku, šādu sistēmu nodēvēja par “svētību”, kaut gan tā pārkāpj Ķīnas darba likumdošanu, kas nosaka astoņu stundu standarta darba dienu un maksimāli 44 stundu darba nedēļu. Ķīnas IT uzņēmumos jau sen ir pieņemts darbiniekiem strādāt virsstundas, kuras ne vienmēr kompensē, taču jaunākās paaudzes speciālisti vairs nav mierā ar šādu “mūsdienu verdzību”.

Sociālajos medijos plašu ievērību guva daudzu strādnieku sūdzības, ka viņiem regulāri nākas strādāt vairāk nekā 300 stundas katru mēnesi. “Esmu tik noguris, ka neatceros, kad pēdējo reizi redzēju dienasgaismu. Tikmēr lielie uzņēmumi tikai kļūst bagātāki. Kā tas var būt taisnīgi?” kāds lietotājs sūdzējās platformā “Weibo”.

Šāda drakoniska darba kultūra mēdz prasīt upurus. 2021. gadā BBC vēstīja, ka, piemēram, dažu nedēļu laikā nomira divi e-komercijas platformas “Pinduoduo” darbinieki — gados jauns darbinieks no pārslodzes saļima ceļā uz mājām, bet cits izdarīja pašnāvību. Savukārt tā gada janvārī kāds pārtikas piegādes uzņēmuma darbinieks pašsadedzinājās, kad viņam algā neizmaksāja pienākošos 770 dolārus, bet pirms mēneša pārtikas piegādes laikā nomira tiešsaistes platformas “Ele.me” darbinieks.

Darbinieku neapmierinātība pēdējo gadu laikā vairākiem uzņēmumiem likusi pārskatīt savu darba politiku. Piemēram, viedtālruņu ražotājs “Vivo” 2021. gadā paziņoja, ka atsakās no “garo/īso nedēļu” prakses, kad darbinieki pamīšus strādāja sešas un piecas dienas nedēļā. “No šī brīža mums būs pilnas brīvdienas! Veidosim laimīgu un progresīvu vidi saviem darbiniekiem,” teikts uzņēmuma paziņojumā.