GPS signāla traucējumu dēļ Somija atceļ lidojumus uz Tartu - aizdomas par Krievijas hibrīduzbrukumu
Somijas nacionālā lidsabiedrība jau vairākkārt novērojusi grūtības piezemēt lidmašīnas Tartu lidostā GPS traucējumu dēļ, un tādēļ no pirmdienas līdz 31.maijam apturējusi ikdienas reisus uz Tartu.
Jau ziņots, ka aizvadītajā nedēļā Somijas nacionālās lidsabiedrība "Finnair" lidmašīnas, kas bija ceļā no Helsinkiem, vairākkārt nevarēja nolaisties Tartu lidostā GPS aprīkojuma darbības traucējumu dēļ. Baltijas valstu ārlietu ministri brīdinājuši, ka traucējumi radušies Krievijas hibrīduzbrukuma dēļ, un tie agri vai vēlu var novest pie aviokatastrofas.
Kā pirmdien informēja lidsabiedrība, uz mēnesi tiek apturēti reisi uz Tartu, lai šajā laikā meklētu metodes, kā lidmašīnām nolaisties Tartu lidostā droši un raiti bez GPS signāla. "Finnair" ir vienīgā lidsabiedrība, kas nodrošina starptautiskos reisus uz Tartu. Lidojumi marta beigās tika atsākti pirmo reizi kopš koronavīrusa pandēmijas.
Lidsabiedrība atvainojās pasažieriem par neērtībām, uzsverot, ka lidojumu drošība ir visaugstākā prioritāte. Pašlaik Tartu lidostā izmantotā nolaišanās metode ir balstīta uz GPS signālu. Ceturtdien un piektdien divas "Finnair" lidmašīnas GPS signāla traucējumu dēļ atgriezās Somijā, jo tām nebija iespējams droši sasniegt Tartu lidostu.
GPS traucējumi novēroti arī Latvijā
Martā arī Latvijas gaisa telpā lidmašīnām bija novērots ļoti augsts GPS signālu traucējumu kāpums. Ziņu, ka kāds no lidaparātiem pēc šīs iejaukšanās būtu novirzījies no maršruta jeb apmaldījies, par laimi, nebija. Tik masveidīga iejaukšanās globālās navigācijas satelītsistēmā vēl nebija piedzīvota, taču pēdējos divus gadus Baltijas jūras reģions saskaras ar šo problēmu, kas, aizdomīgā kārtā, sākās pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā.
Pirmie, kas saņem bažas no lidmašīnu pilotiem, ir Latvijas Gaisa satiksmes vadības torņa dispečeri. Viņi uzrauga un vada lidmašīnu kustību gaisā un uz zemes. Dispečeri ir tiešā sasaistē ar pilotu, un zina visu, ja gaisā atgadās, kas ārkārtējs vai neparasts.
Kā bīstamu šo parādību nodēvējusi Eiropas Savienības aviācijas drošības aģentūra, taču Latvijas Civilās aviācijas aģentūra atkārtoti sniedz pretēju vēstījumu. “Kā vairākkārt ir norādīts, GPS signāla traucējumi nerada draudus gaisa kuģu lidojumu drošumam. GPS maldinoša signāla pārraidīšana vai tā darbības traucēšana ir mēģinājums mainīt lietotāja globālās navigācijas satelītu sistēmas signālus, padarot to pozīciju neuzticamu, kas rada ietekmi uz civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumiem, tomēr tas nerada draudus gaisa kuģiem vai to pasažieriem. Gaisa kuģi izmanto vairākas navigācijas sistēmas, turklāt gadījumos, kad tiek konstatēts, ka GPS signālam ir traucējumi, aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs izdod NOTAM paziņojumu, tādā veidā arī brīdinot citus telpas lietotājus. Traucējumu laikā notiek aktīvāks gaisa kuģu atrašanās vietas monitorings, kā arī notiek biežāka saziņa starp gaisa kuģu apkalpi un gaisa satiksmes dispečeriem,” Jauns.lv skaidro CAA Operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs.
GPS traucējumi biežāk novēroti kopš 2022. gada
GPS traucējumi ir palielinājušies kopš 2022.gada, un "Finnair" piloti ir ziņojuši par traucējumiem, īpaši Kēnigsbergas (Karaļauču) eksklāva, Melnās jūras, Kaspijas jūras un Vidusjūras austrumu daļas reģionā. Parasti GPS traucējumi neietekmē lidojuma maršrutus vai lidojumu drošību, jo piloti to labi apzinās un lidmašīnās ir alternatīvas sistēmas, kuras tiek izmantotas, ja tiek traucēts GPS signāls.
Jau vēstīts, ka Baltijas valstu ārlietu ministri brīdinājuši, ka Krievija rada GPS signālu traucējumus, kas ir ļoti bīstami un agri vai vēlu var novest pie aviokatastrofas. Igaunijas, Latvijas un Lietuvas ārlietu ministri laikrakstam "Financial Times" norādījuši, ka pēdējo nedēļu laikā Baltijas valstīs tiek novēroti GPS signālu traucējumi. Igaunijas ārlietu ministrs Marguss Cahkna paziņojis, ka Tartu lidostas apkaimē notiekošais ir Krievijas hibrīduzbrukums
"GPS signāla traucēšana ir daļa no Krievijas naidīgajām darbībām, un mēs noteikti apspriedīsim šo jautājumu arī ar mūsu sabiedrotajiem. Tas ir drauds mūsu cilvēkiem un drošībai, un mēs to necietīsim," sacījis Cahkna.
Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis teicis, ka situācija Baltijas jūras reģionā ir kļuvusi pārāk bīstama, lai to ignorētu. Latvijas ārlietu ministre Baiba Braže norādījusi, ka tādi incidenti tiek uztverti nopietni un Latvijas atbildīgās institūcijas sadarbojas ar citu valstu kolēģiem. Eksperti ir norādījuši, ka Baltijas valstu reģionā pēdējo mēnešu laikā GPS signāla traucējumi ir ietekmējuši desmitiem tūkstošu civilo lidmašīnu reisu. Signāla bloķēšana ietekmē arī kuģošanu Baltijas jūrā un automašīnu navigācijas sistēmas. Zviedrijas Jūras spēki ir izplatījuši brīdinājumu par kuģošanas drošības riskiem.
Kā pauž eksperti, GPS signāla traucējumus var radīt ar salīdzinoši lētu aprīkojumu. Lai gan neviens nav uzņēmies atbildību par signāla traucējumu radīšanu, reģiona amatpersonas nešaubās, ka tos gan no savas pamatteritorijas, gan no Kēnigsbergas eksklāva rada Krievija. Lielbritānija martā apstiprināja, ka valdības lidmašīna, kurā atradās aizsardzības ministrs Grānts Šapss, mājupceļā no Polijas piedzīvoja GPS signāla traucējumus Kēnigsbergas tuvumā.