Pasaulē
2024. gada 13. marts, 16:28

Pats aizgāja? Viņam aizbāza muti? Mīklainos apstākļos miris cilvēks, kurš cēla trauksmi par "Boeing" problēmām

Ārzemju nodaļa

Jauns.lv

Atrasts miris bijušais ASV aviobūves giganta “Boeing” inženieris, kurš savulaik brīdināja par sava uzņēmuma ražotajām bīstamajām lidmašīnām. Īsu brīdi pirms nāves viņš bija sniedzis liecības pret “Boeing” un nāves dienā viņam bija paredzēts turpināt liecināt. Oficiālajai pašnāvības versijai piekrīt nebūt ne visi.

62 gadus vecais Džons Barnets ar šautu brūci galvā tika 9. martā atrasts savā kravas automašīnā ASV Dienvidkarolīnas Nortčārlstonas pilsētas viesnīcas autostāvvietā. Policija uzskata, ka vīrietis izdarīja pašnāvību. Šajā pilsētā Barnets sniedza liecības lietā pret “Boeing”, tur atrodas uzņēmuma rūpnīca, kurā viņš strādāja līdz aiziešanai pensijā 2017. gadā.

“Boeing” paziņoja, ka ir apbēdināti par Barneta nāvi.

Dažas dienas pirms nāves Barnets tikās ar “Boeing” juristiem un savu advokātu, vēsta “Fox News Business”, bet savā nāves dienā viņam bija tiesā jāatbild uz jautājumiem par uzņēmuma darbību saistībā ar tehnisko kļūmju incidentiem kopš gada sākuma. Kad Barnets neieradās tiesā, viņu meklēja viesnīcā, līdz atrada mirušu automašīnā.

Policija paziņojusi, ka viņa pirksts bijis uz šaujamieroča mēlītes, dažos medijos ziņo, ka pie līķa atrasta pirmsnāves vēstule.

No 2010. gada līdz aiziešanai pensijā Barnets strādāja par “Boeing” kvalitātes inženieri Nortčārlstonas rūpnīcā, kur ražoja tāliem lidojumiem paredzēto, sevišķi moderno “Boeing 787 Dreamliner”. Viņa advokāti paziņoja, ka darba laikā viņš “uzzinājis un atklājis ļoti nopietnas “Boeing 787 Dreamliner” drošības problēmas, un par to saskārās ar atriebību un tika pakļauts naidīgai darba videi”.

Pēc došanās pensijā viņš uzsāka ilgstošu tiesāšanos ar savu bijušo darba devēju, to apsūdzot pastāvīgā sevis noniecināšanā un karjeras izaugsmes bremzēšanā sakarā ar viņa atklātajiem trūkumiem. “Boeing” šīs apsūdzības noraidīja. Nelaiķa brālis Rodnijs Barnets ASV medijiem paziņoja, ka ilgstošā tiesāšanās sagrāva viņa veselību un radīja posttraumatiskā stresa sindromu.

Tomēr viņš netic, ka brālis izdarīja pašnāvību. “Viņš gaidīja savu dienu tiesā un cerēja, ka tas piespiedīs “Boeing” mainīt savu kultūru”. Brāļa teiktajam piekrīt viņa advokāti. “Viņš bija ļoti labā noskaņojumā un patiešām cerēja pielikt punktu šim dzīves posmam un virzīties tālāk. Mēs neredzējām nevienu pazīmi, kas liecinātu par viņa nodomu atņemt sev dzīvību. Neviens nespēj tam noticēt,” teikts advokātu paziņojumā.

Pēc divu “Boeing 737 MAX” jauno modeļu katastrofām 2018. gada 29. oktobrī (lidmašīna iekrita okeānā apmēram 13 minūtes pēc pacelšanās no Indonēzijas galvaspilsētas Džakartas, nogalinot 189 cilvēkus) un 2019. gada 10. martā (lidmašīna nogāzās apmēram sešas minūtes pēc pacelšanās no Etiopijas galvaspilsētas Adisabebas, nogalinot 157 cilvēkus) Barnets 2019. gada intervijās pauda bažas par uzņēmuma ražošanas standartiem. Viņš norādīja, ka uz darbiniekiem tiek izdarīts milzīgs spiediens ātri nodot ekspluatācijā laineri, un pārslodzes apstākļos viņi “Boeing 787 Dreamliner” lidmašīnas ražošanas līnijās bieži uzstāda kvalitātes standartiem neatbilstošas daļas. Vēlāk viņš piebilda, ka darbinieki rūpnīcā neievēroja komponentu izsekošanas procedūras, tādējādi bojātie komponenti varēja pazust. Viņš teica, ka atklāja nopietnas problēmas skābekļa padeves sistēmā, kas nozīmētu, ka ārkārtas situācijā nestrādātu ceturtā daļa no ierīkotajām elpošanas maskām.

Viņš apgalvoja, ka informēja savu priekšniecību par atklātajām problēmām, taču nekas netika darīts.

“Boeing” noraidīja viņa apgalvojumus, taču ASV Federālās aviācijas administrācijas (FAA) 2017. gada pārskatā tika apstiprināti daži Barneta apgalvojumi. Ziņojumā teikts, ka vismaz 53 “neatbilstošos” daļu atrašanās vieta rūpnīcā nav zināma un tās uzskatāmas par pazudušām.

Barneta nāve notikusi laikā, kad varas iestādes un speciālisti rūpīgi pārbauda gan “Boeing”, gan tā galvenā piegādātāja “Spirit Aerosysems” ražošanas standartus. Pagājušajā nedēļā FAA paziņoja, ka uzņēmuma sešu nedēļu auditā ir atklāti “daudzi piemēri, kad uzņēmums apzināti pieļāva neatbilstību ražošanas kvalitātes kontroles prasībām”.