Francija vēršas pret lētām aviobiļetēm
foto: Pexels.com/Jeffry Surianto
Parīzes Orlī lidosta.
Pasaulē

Francija vēršas pret lētām aviobiļetēm

Jauns.lv

Francijas transporta ministrs Klemāns Bonē nācis klajā ar priekšlikumu Eiropas Savienības līmenī noteikt zemākās cenas slieksni lidojumiem. Viņaprāt, tas ir līdzeklis pret klimata pārmaiņām.

Francija vēršas pret lētām aviobiļetēm...

“Lidmašīnas biļetes par desmit eiro – tas ir nepieļaujami,” ministrs norāda, ka tas “neatspoguļo cenu, ko maksā planēta”. Bonē gan nav taisnība, kopā ar visiem nodokļiem aviobiļete vienā virzienā parasti maksā 40 līdz 50 eiro.

Tajā pašā laikā pusi visu lidojumu Francijā veic tikai 2% francūžu. Lielbritānijā 70% lidojumu ir 15% iedzīvotāju kontā. Kopumā 37% eiropiešu nekad nav pametuši savu valsti, liecināja 2014. gadā veikta aptauja.

Pēc Greenpeace datiem, vidēji Eiropā vilcienu biļetes ir divreiz dārgākas nekā lidmašīnai. No 112 populārākajiem dzelzceļa maršrutiem tikai 12 atzīti par ātriem, ērtiem un daudz lētākiem nekā avioreisi.

Maijā Francija aizliedza dažus vietējos avioreisus, kurus iespējams aizstāt ar braucienu vilcienā, īsāku par divarpus stundām. Tā kā vilcieni nekursē vēlu naktī, aizliegums skāra tikai trīs maršrutus – no Parīzes Orlī lidostas uz Bordo, Lionu un Nanti.

Tūrisma eksperts Džons Vorts, projekta Trains for Europe (Vilcieni Eiropai) dibinātājs norāda: “Tā ir ļoti tipiska metode, Makrona metode. No taktiskā viedokļa, ne tuvu labākā.”

Lielbritānijā jau dažus gadus apspriež ideju ieviest nodokli bieži lidojošiem pasažieriem – pirmajam reisam ļoti zemu, bet ar katru nākamo reizi gada laikā tas pieaugtu.

2020. gada jūnijā Austrija rosināja aizliegumu samazināt aviobiļetes cenu zem 40 eiro, uz ko nikni reaģēja Ryanair izpilddirektors Edvards Vilsons, raksturojot šādu ideju kā centienus “kontrolēt tarifus pēc Ziemeļkorejas parauga”.