foto: AFP/Scanpix
Cik efektīvs patiesībā ir Ukrainai apsolītais brīnumierocis-iznīcinātājs F-16?
F-16 iznīcinātājs.
Pasaulē
2023. gada 23. maijs, 06:02

Cik efektīvs patiesībā ir Ukrainai apsolītais brīnumierocis-iznīcinātājs F-16?

Jauns.lv

Nedēļas nogalē ASV prezidents Džo Baidens atbalstīja Kijivas pilotu apmācīšanu lidot ar ASV ražotiem iznīcinātājiem F-16. Ukraina jau ilgi centusies iegūt šos iznīcinātājus ne tikai no ASV, bet arī citām NATO dalībvalstīm.

F-16 lidmašīnas būtu modernizētākas par Ukrainas flotē esošajām, galvenokārt padomju laika lidmašīnām. Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis atzinīgi novērtēja Baidena lēmumu, tviterī norādot, ka "tas ievērojami uzlabos mūsu armijas spējas debesīs".

Tomēr analītiķi brīdināja, ka šīs lidmašīnas nav universāls līdzeklis, un tām ir vājās vietas, kuras Maskava labi zina un var izmantot savā labā.

Patiesībā viens aktīvā dienesta F-16 pilots CNN sacīja, ka cerības, kas liktas uz šiem iznīcinātājiem varētu būt pārāk lielas.

"Atbildot uz jūsu jautājumu par to, ka F-16 ir izšķirošs kara laukā, tas tā gluži nav," sacīja pilots, kurš lūdza palikt anonīms, jo nebija pilnvarots runāt par šo tēmu.

Lūk, kas jums jāzina par F-16 iznīcinātājiem!

Pasaulē aktīvākais iznīcinātājs

F-16 ir viendzinēja daudzfunkcionālas reaktīvās lidmašīnas, kas nozīmē, ka tās var izmantot gan lidojumā, gan uzbrukumā no zemes.

ASV Gaisa spēki F-16 dēvē par "salīdzinoši lētu, augstas veiktspējas ieroču sistēmu".

Desmitgadēs ir uzbūvēti tūkstošiem reaktīvo lidmašīnu, un simtiem no tiem ir eksportēti visā pasaulē.

Saskaņā ar Flight Global World Air Forces kataloga datiem šogad visā pasaulē aktīvi darbojas gandrīz 2200 F-16 iznīcinātāju, tādējādi tas ir vispopulārākais kaujas lidaparāts visā pasaulē - 15 % no pasaules flotes.

Paredzams, ka Ukrainai paredzētie F-16 būs vecākas versijas, kas ir bijušas ASV sabiedroto flotē, īpaši Rietumeiropā.

Analītiķi apgalvo, ka F-16, ko saņems Ukraina, nebūs visvecākie, bet gan lidmašīnas, kurām ir veikta tā sauktā "dzīves cikla vidusposma modernizācija", kas nozīmē, ka tām ir uzlabota avionika un programmatūra.

Ukraina ir paziņojusi, ka tai ir vajadzīgi aptuveni 200 F-16.

"Rietumvalstīs ir F-16 pārpalikums, kas piedāvā tūlītēju pieejamību un labi izveidotas loģistikas iespējas," teica militārās aviācijas autors un bijušais ASV gaisa spēku pilots Roberts Hopkinss.

"Ir citas lidmašīnas, kas ir spējīgākas par F-16, taču to skaits ir mazāks un tās nav pieejamas nodošanai," piebilda Hopkinss.

Modernākie NATO iznīcinātāji pārlido pāri Rīgai

Šodien pēcpusdienā divi ASV iznīcinātāji "F-35 Lightning II" un gaisa tankeris "KC-135" veica ļoti neliela augstuma pārlidojumu Baltijas valstu gaisa ...

gallery icon

Iespējams, ka šīs spējīgākās lidmašīnas ir tās, par kurām jūs parasti dzirdat, piemēram, ASV ražotie F-35 un F/A-18 vai franču iznīcinātājs Dassault Rafale.

"Tehniski vislabākais lidaparāts, iespējams, būtu zviedru Grippen, jo tam ir kaujas spējas, tas spēj darboties no ierobežotām bāzēm un to ir vieglāk uzturēt," teica Pīters Laitons, Grifita Āzijas institūta pētnieks un bijušais Austrālijas Karalisko gaisa spēku virsnieks. "Tomēr to ikgadējais ražošanas apjoms ir neliels, un šobrīd nav pieejams neviens, kuru varētu nodot Ukrainai."

Laitons min Nīderlandi kā spilgtu piemēru tam, ka F-16 varētu būt vieglākais risinājums Ukrainai.

"Nīderlandes rīcībā ir aptuveni 40 F-16. Šīs holandiešu lidmašīnas ir pakāpeniski modernizētas, tām ir salīdzinoši moderni radari un avionika, un tās spēj izmantot modernus ieročus," teica Laitons.

F-16 noturēšana debesīs

Analītiķi apgalvo, ka F-16 skaits, kas darbojas visā pasaulē, nozīmē, ka tiem ir izveidots loģistikas ceļš un pieejams liels skaits rezerves daļu.

Taču viņi arī norāda, ka tādam modernam iznīcinātājam kā F-16 tehniskās apkopes personāla apmācība var aizņemt vairāk laika nekā pilotu apmācība.

"Es domāju, ka ir iespējams iemācīt ukraiņu pilotu lidot ar F-16 trīs mēnešu laikā," sacīja Laitons.

Taču tehniskās apkopes personāla apmācība var aizņemt mēnešus vai gadus atkarībā no vēlamā kvalifikācijas līmeņa, teikts Kongresa Pētniecības dienesta (CRS) martā publicētajā ziņojumā par iespējamo F-16 nodošanu.

CRS ziņojumā teikts, ka pat pēc tam, kad ASV Gaisa spēku tehniskais darbinieks ir izgājis līdz pat 133 dienām ilgu mācību kursu, viņam ir nepieciešams gads darba pieredzes, lai iegūtu pilnu kvalifikāciju.

Ziņojumā teikts, ka F-16 lidmašīnām nepieciešama liela apkope - 16 stundas uz vienu lidojuma stundu.

Runājot par pilotu apmācību, gan Laitons, gan aktīvais F-16 pilots, kurš runāja ar CNN, apgalvo, ka trīs mēnešu apmācību laikā tiek apgūti pamatprincipi - lidmašīnas pacelšana gaisā, noturēšana tajā un droša nosēšanās. 

F-16 ir viegli iemācīties vadīt, taču, kā apgalvo pilots, to efektīva izmantošana "dinamiskā apdraudējuma vidē" varētu prasīt vairākus gadus.

"Iemācīties lidot ar F-16 ir tikai viena no cīņas daļām. Vispirms amerikāņu piloti iemācās lidot, tad viņi mācās vadīt divus F-16, tad četrus F-16. Tas ir vairāku gadu process, un tas attiecas tikai uz taktisko pamatvienību," sacīja F-16 pilots.

Laitons sacīja, ka pašreizējie Ukrainas reaktīvo iznīcinātāju piloti ir pierādījuši savu meistarību un īstermiņā varētu praksē lidojot ar F-16, ja aprobežotos tikai ar pretgaisa aizsardzību, notriecot Krievijas lidmašīnas vai raķetes.

Kā paslēpt F-16?

Vēl ir jautājums par to, kur tiks izvietoti Ukrainas F-16.

"F-16 vislabāk veicas uz gariem, neskartiem skrejceļiem. Tie varētu saskarties ar grūtībām uz raupjākiem, bijušajiem padomju lidlaukiem, kas izkaisīti pa visu Ukrainu," norāda analītiķi Džons Hons un Viljams Kortnijs.

"Lai ievestu Rietumu lidmašīnas, Ukrainai, iespējams, būs jāpārtaisa un, iespējams, jāpagarina vairāki skrejceļi, un Krievija šo procesu, visticamāk, atklās. Ja tikai daži lidlauki būtu piemēroti un atrastos zināmās vietās, mērķtiecīgi Krievijas uzbrukumi varētu kavēt Ukrainas F-16 lidojumus," viņi rakstīja.

Uzlabotā rietumu bruņutehnika F-16 būtu dārga.

Ukrainas prezidents tiekas ar pasaules līderiem G7 sanāksmē

Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis svētdien Hirosimā notiekošajā G7 grupas sanāksmē pulcējās kopā ar dažiem no saviem lielākajiem atbalstītājiem, cerot palielināt ...

gallery icon

Piemēram, viena uzlabota vidēja darbības rādiusa raķete  AMRAAM maksā aptuveni 1,2 miljonus ASV dolāru, norāda CRS, piebilstot, ka vienas raķetes izgatavošana prasa aptuveni divus gadus.

ASV varētu nodrošināt AMRAAM un citus ieročus no saviem krājumiem, bet, ņemot vērā ilgo izgatavošanas laiku, pastāv risks, ka tās krājumi varētu izsmelties, ja tas būtu nepieciešams konfliktā, kurā tieši iesaistīti ASV spēki, norāda CRS.

"Ukraiņu F-16 iegūšana būs morāles uzmundrinājums un papildinās ierobežotas kaujas spējas, tas arī viss," teica pilots. "Nākamā gada laikā tas varētu veikt pāris triecienus un gūt dažas uzvaras, bet neviena lidmašīna nemainīs kara gaitu."