foto: NASA/JPL-Caltech/SWNS
Zinātnieki atklājuši iepriekš nezināmu faktu par Zemes "ļauno dvīni"
Zinātnieki atraduši pierādījumus nesenam vulkāna izvirdumam uz Venēras
2023. gada 21. marts, 13:55

Zinātnieki atklājuši iepriekš nezināmu faktu par Zemes "ļauno dvīni"

Zinātnieki atraduši pierādījumus nesenam vulkāna izvirdumam uz Venēras, sniedzot bezprecedenta pierādījumus, ka Zemes "ļaunā dvīņu" planēta joprojām varētu būt ģeoloģiski aktīva.

Pētnieki salīdzinājuši radara attēlus, kas no kosmosa uzņemti Magelāna misijas laikā no 1990. līdz 1992. gadam, reģionā, kurā atrodas divi lieli vulkāni. Fotogrāfijās atklājies, ka vienam no vulkāniem astoņu mēnešu laikā formā izmainījies un paaugstinājies krāteris. Šis fakts liecinot par to, ka vulkāns izvirdis.

No fotogrāfijās redzētā arī šķitis, ka vulkāna krāteris ir pilns ar lavu.

Šī pētījuma rezultāti publicēti žurnālā "Science".

Zināms, ka uz Venēras no visām Saules sistēmas planētām atrodas visvairāk vulkānu, tomēr iepriekš nebija skaidrs, vai tie ir aktīvi, vai arī ir tikai senas ģeoloģiskas drupas.

foto: NASA/JPL-Caltech/SWNS
Zinātnieki atraduši pierādījumus nesenam vulkāna izvirdumam uz Venēras

Tā kā fotogrāfijas ar Venēru tika uzņemtas pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados un nebija labākajā kvalitātē, zinātnieki izveidoja vairākus trīsdimensionālus planētas datormodeļus, lai pārbaudītu dažādus ģeoloģisko procesu scenārijus. Pēc šiem modeļiem secināts, ka tādas izmaiņas, kādas redzamas fotogrāfijās, varēja izraisīt tikai izvirdums.

Aktīvie vulkāni palīdz zinātniekiem izprast planētas iekšpuses ietekmi uz tās garozas veidošanos, kontinentu un kalnu veidošanos un, iespējams, dzīvības rašanos. Viena no Nacionālās aeronautikas un kosmosa administrācijas (NASA) gaidāmajām misijām uz Venēru padziļinātāk vētīs šos apstākļus.

Par divām gaidāmajām Venēras izpētes misijām NASA paziņoja 2021. gadā. Viena no tām, misija "Veritas", pētīs Venēras virsmu, gravitācijas lauku un ģeoloģiskos procesus.

Venēru sauc par Zemes "ļauno dvīni", jo abas planētas ir līdzīgas pēc izmēra un struktūras, tomēr apstākļi uz Venēras ir ekstremāli - tā ir karstākā planēta Saules sistēmā, un tās atmosfēra ir toksiska. Venēra ir otrā Saulei tuvākā planēta, tā atrodas kaimiņos Zemei.