Neilgi pirms kara sākuma Putins sācis regulāri pārvietoties transportā, ko iecienījuši Ziemeļkorejas līderi
foto: AFP/Scanpix
Vladimirs Putins 2022. gada 21. oktobrī.
Pasaulē

Neilgi pirms kara sākuma Putins sācis regulāri pārvietoties transportā, ko iecienījuši Ziemeļkorejas līderi

Jauns.lv

2021. gada otrajā pusē, kad Krievija gatavojās iebrukumam Ukrainā, Vladimirs Putins sāka bieži braucieniem izmantot speciālo bruņuvilcienu, nevis prezidenta vienības lidmašīnas. To centram "Dosjē", kuru dibinājis Mihails Hodorkovskis, pastāstīja Krievijas prezidenta paziņa. Šīs informācijas avots publikācijā nav nosaukts.

Neilgi pirms kara sākuma Putins sācis regulāri pār...

Pēc žurnālistu sarunbiedra teiktā, vilciens tā jaunākajā versijā tika ierīkots 2014. - 2015. gadā, taču Putins sāka regulāri braukt ar bruņuvilcienu īsi pirms Krievijas karaspēka pārsviešanas uz Ukrainas robežu. Šīs ziņas "Dosjē" arī apstiprinājis Krievijas prezidenta administrācijai tuvs avots.

"Vilciena izbraukšana var būt spontāna, nepaziņota. Pēc kara sākuma, februārī - martā, viņš sāka ļoti aktīvi izmantot vilcienu, īpaši, lai nokļūtu savā rezidencē Valdajā," pastāstīja viens no sarunu biedriem.

Šī vilciena izmantošana ļauj noslepenot Putina pārvietošanos: prezidenta vienības lidmašīnu reisus var izsekot ar dažādu servisu palīdzību, bet pasažieru vilcieniem šādi servisi neeksistē, raksta "Meduza".

Bruņuvilcienu drošības apsvērumu dēļ izmanto arī Ziemeļkorejas līderis Kims Čenuns. Šādu pārvietošanās veidu deva priekšroku arī viņa tēvs Kims Čenirs. Piemēram, viņš ceļoja ar vilcienu pa Transsibīrijas maģistrāli - no Tālajiem Austrumiem līdz Maskavai.

Speciālais vilciens, teikts izmeklēšanā, ir gandrīz neatšķirams no citiem Krievijas dzelzceļa sastāviem. Vagoni ir tādā pašā pelēkā krāsā ar sarkanu svītru. Starp galvenajām atšķirībām:

sastāvam ir visaugstākā prioritāte pa ceļiem, vilcienu sarakstu koriģē Putina vajadzībām, lai tā sastāvs varētu braukt ar maksimālo ātrumu un bez pieturām; sastāvā ir prezidenta vagons ar guļamistabu un sanāksmju darba kabinets, pavadoņu vagons un specsakaru vagons. "Dosjē" vērtējumā Putina vilciena cena pārsniedz vienu miljardu rubļu.

Īpašais sastāvs pieder 2002. gadā dibinātajai kompānijai "Grand Servis Express". 2019. gadā firma kļuva par vienīgo dzelzceļa pārvadājumu operatoru uz Krimu, bet 2020. gadā nonāca zem ASV sankcijām.

Kā apgalvo izmeklēšanas autori, "Grand Servis Express" ir saistīta ar Putina tuvu draugu Juriju Kovaļčuku. "Kommersant" rakstīja, ka kompānijas līdzīpašnieks bijis Kirils Kovaļčuks - Jurija Kovaļčuka brāļadēls.

Pēdējie pārvadātāja īpašnieki, par kuriem dati ierakstīti juridisko personu reģistrā, ir Kipras "Sorena Investments Ltd" un "Piper Participation Corp." no Britu Virdžīnu salām. "Dosjē" uzskata, ka abas ir saistītas ar Kovaļčuku vecāko.

Pašreizējā īpašnieku struktūra "Grand Servis Express" ir slēpta. Izmeklēšanas autori paredz, ka vismaz 20% kompānijas joprojām pieder "Piper Participation Corp.".

Laikraksts "Sota" stāstījis par speciālu staciju Maskavā, kas varētu tikt izmantota prezidenta bruņuvilcienam. Stacija, kas dokumentos figurē kā "Krievijas dzelzceļa administratīvā ēka", atrodas blakus Ļeņingradas stacijai.

2021. gadā stacijas ēku noslēdza ar paneļiem, bet 2022. gada janvārī kompānija "RemstroyServis" publicēja stacijas detalizētus foto kā sava darba piemēru, raksta "Sota". Pašlaik šī lapa ir izdzēsta, taču stacijas fotogrāfijas ar uzgaidāmo telpu, apspriežu zāli un "VIP telpu" ir saglabājušās tīmekļa arhīvā.