foto: REUTERS/SCANPIX
Nīderlandes tiesa: "Malaysian Airlines" virs Donbasa notrieca Krievijā ražota "Buk" raķete
MH17 vraka rekonstrukcija.
Pasaulē
2022. gada 17. novembris, 16:44

Nīderlandes tiesa: "Malaysian Airlines" virs Donbasa notrieca Krievijā ražota "Buk" raķete

Jauns.lv

Nīderlandes tiesa atzinusi, ka Krievijā ražota "zeme-gaiss" raķete "Buk" 2014. gadā nogāza "Malaysian Airlines" pasažieru lidmašīnu virs Donbasa, Austrumukrainā. Boeing katastrofas rezultātā gāja bojā 298 cilvēki, vēsta raidorganizācija BBC.

Tiesneši nolēma, ka lidmašīnas notriekšana bija apzināta darbība, lai gan viņi bija iecerējuši notriekt militāru, nevis civilu lidmašīnu.

Izmeklētāji secinājuši, ka "Malaysian Airlines" pasažieru lidmašīna tika notriekta ar Krievijā ražotu "9M38 Buk" raķeti, kas izšauta no Pervomaiskas rajona netālu no Sņižnes pilsētas Ukrainas austrumos, ko tobrīd kontrolēja pašpasludinātās "Doņeckas tautas republikas" (DTR) spēki.Tā trāpījusi lidmašīnas kreisajam spārnam, un lidmašīna vairs nebija spējīga turpināt ceļu.

Tiesa uzskata, ka lidmašīnas avārijas brīdī Krievija kontrolēja DTR līderus un atbalstītājus Ukrainas austrumos.

Tiesa atzina, ka kopš 2014. gada maija vidus Krievija nodrošināja DTR kaujinieku apmācību, apgādāja viņus ar ieročiem un pārtiku, nopietni ietekmēja DTR politiķus, koordinēja separātistu militārās darbības un pati veikusi militārās operācijas austrumu Ukrainā.

Četri tiesājamie - Krievijas pilsoņi Igors Girkins, Sergejs Dubinskis un Oļegs Pulatovs, kā arī Ukrainas pilsonis Leonīds Harčenko - bija apsūdzēti par līdzdalību lidmašīnas notriekšanā.

Tiesa atzinusi par vainīgiem Krievijas pilsoņus Girkinu un Dubinski un Ukrainas pilsoni Harčenko par līdzdalību lidmašīnas notriekšanā. Attaisnots Krievijas pilsonis Pulatovs.

Tiesa secināja, ka Girkinam, Dubinskim un Harčenko bija nozīmīga loma "Buk" pārvietošanas maršruta saskaņošanā, transportēšanā un apsargāšanā. Vienlaikus tiesa piekrita izmeklēšanas secinājumiem, ka neviens no notiesātajiem personīgi nav piedalījies "Boeing" notriekušās raķetes palaišanā.

Kā bija norādījusi apsūdzības puse, 51 gadus vecais atvaļinātais Krievijas drošības dienesta FSB virsnieks Girkins, kurš ieņēma DTR "aizsardzības ministra" amatu, regulāri kontaktējies ar Krieviju.

60 gadus vecais atvaļinātais Krievijas militārā izlūkdienesta virsnieks Dubinskis vadīja kaujinieku militāro izlūkdienestu un deva pavēles attiecībā uz raķeti.

50 gadus vecajam Harčenko, kurš 2014.gada vasarā vadīja kaujinieku vienību, bija daudz tiešāka loma raķetes transportēšanā.

Tiesa nolēma, ka ir pārliecinoši pierādījumi, kas liecina, ka lidmašīna tika notriekta ar raķeti, kas tika izšauta no lauka Ukrainas austrumos kaujinieku kontroles zonā.

Pierādījumos bija iekļauta fotogrāfija ar raķetes dūmiem, liecinieku liecības, satelītattēli, pārtvertas telefonsarunas, video attēli un šrapneļi.

Tiesa noraidīja aizstāvības izteiktos "alternatīvos scenārijus", tostarp Krievijas sākotnējo apgalvojumu, ka vainīgs varētu būt Ukrainas iznīcinātājs.

Prokuratūra viņiem lūgusi piespriest mūža ieslodzījumu. Aizdomās turētie atteikušies ierasties tiesā Nīderlandē un tika tiesāti aizmuguriski. Lietas izskatīšana sākās 2020.gada martā.

Kā arī Nīderlandes tiesa nolēma, ka vainīgajiem ir jāsamaksā 16 miljonu eiro kompensācija bojāgājušo tuviniekiem. 

Avarējušās "Malaysia Airlines" lidmašīnas atlūzas, starp kurām ir cilvēku mirstīgās atliekas

gallery icon

Ukraina un Rietumi vienmēr notikušajā vainojuši Krieviju, savukārt Krievija paudusi, ka raķete palaista no Ukrainas kontrolētas teritorijas.

Raķešu uzbrukums bija viens no bēdīgi slavenākajiem kara noziegumiem Ukrainā, pirms apsūdzības par Krievijas zvērībām kļuva par gandrīz ikdienas realitāti.

Daudzi upuru radinieki uzskata, ka, ja pasaule būtu reaģējusi savādāk pirms astoņiem gadiem un būtu ieņēmusi stingrāku nostāju pret Krieviju, no iebrukuma Ukrainā un tai sekojošās ģeopolitiskās nestabilitātes, būtu bijis iespējams izvairīties.

Astoņus gadus vēlāk tiesneši Nīderlandes augstās drošības tiesā netālu no Šipholas lidostas pasludina spriedumu trim krieviem un vienam ukrainim, kas apsūdzēti masu slepkavībā. 

2014. gada 17. jūlijā Amsterdamas Šipholas lidostā "Malaysia Airlines" 17. reisā uz Kualalumpuru iekāpa 298 cilvēki, tostarp 80 bērni un 15 apkalpes locekļi.

Lidmašīna kreisēja 33 000 pēdu (10km) augstumā virs Ukrainas. Tās bija pirmās dienas, kad Krievija centās kontrolēt atsevišķas Ukrainas daļas.

Tolaik šī bija salīdzinoši zema līmeņa konfliktu zona, taču nesen kaujas bija izvērsušās gaisā. Iepriekšējos mēnešos tika notriektas vairākas militārās lidmašīnas.

Atbildot uz to, Ukraina slēdza gaisa telpu zemākā augstumā - līdz 32 000 pēdām (9km). Taču lidmašīnas joprojām šķērsoja valsti.

13:20 GMT lidmašīna zaudēja kontaktu ar gaisa satiksmes vadību.

Lielākā daļa cilvēku uz klāja bija no Nīderlandes, Malaizijas un Austrālijas.