foto: Twitter @Rohan_Naidu
NASA teleskops atklāj vistālāko galaktiku, ko cilvēki jebkad redzējuši
Galaktikas "GLASS-z13" pietuvinājums.
2022. gada 22. jūlijs, 11:53

NASA teleskops atklāj vistālāko galaktiku, ko cilvēki jebkad redzējuši

Objekts pamanīts aptuveni 300 miljonus gadu attālumā, pēc Lielā sprādziena, padarot to par potenciāli vecāko zināmo galaktiku.

Zinātnieki domā, ka viņi ir atklājuši vistālāko un potenciāli vecāko galaktiku, kāda jebkad redzēta Visumā, izmantojot jauno Džeimsa Veba kosmisko teleskopu (JWST).

Ir pagājusi tikai nedēļa kopš pirmo publisko attēlu publicēšanas no JWST, kas ir NASA, Eiropas Kosmosa aģentūras un Kanādas Kosmosa aģentūras sadarbība, taču astronomi jau ir izstrādājuši daudz jaunu pētījumu par ļoti gaidītajiem datiem no jaunā teleskopa.

NASA satriecošās bildes no kosmosa

NASA jaunais 10 miljardus dolāru vērtais kosmosa teleskops ir ieguvis satriecošus "zvaigžņu bērnudārza" un "kosmiskās dejas" attēlus.

gallery icon

Starp daudzajiem jaunajiem atklājumiem ir Hārvardas universitātes astronomijas maģistrantūras studenta Rohana Naidu vadītais pētījums, kurā tika paziņots par galaktikas "GLASS-z13" atklāšanu, kas, iespējams, pastāv 300 miljonus gadus pēc Lielā sprādziena, liecina pētījums.

Tas, iespējams, padara to daudz tālāku un senāku nekā citi jaunākie senākās zināmās galaktikas rekordisti, tostarp "GLASS-z11", kuru aptuveni 400 miljonus gadu pēc Lielā sprādziena pamanīja NASA Habla kosmiskais teleskops 2016. gadā, ziņo "New Scientist". Vēl viena galaktika, ko sauc par "HD-1", arī nesen tika atklāta tikai 330 miljonu gaismas gadu attālumā pēc Lielā sprādziena.

Tā kā šie ir tikai provizoriski atklājumi, pētnieki joprojām piesardzīgi atsaucas uz jaunatklātajām galaktikām. Būs jāveic vairāk pētījumu, lai apstiprinātu, ka "GLASS-z13" patiešām ir tālākā un agrākā zināmā galaktika.

"Tā, iespējams, ir visu laiku tālākā galaktika, taču mēs nevaram pateikt, vai tā ir vecākā," sacīja Naidu. Teleskops novēroja "GLASS-z11" un "GLASS-z13" tik agrīnā veidošanās stadijā, ka to diametrs ir tikai aptuveni 2000 gaismas gadu, kas ir niecīgi, salīdzinot ar mūsu pašu nobriedušās galaktikas Piena Ceļa diametru - 100 000 gaismas gadu . Tāpat šie galaktikas seniori ir aptuveni vienu miljardu reižu masīvāki par Sauli. Lai gan galaktikas ir mazas, salīdzinājumā ar mūsdienu galaktikām, tās ir negaidīti lielas, ņemot vērā agrīno laikmetu, kurā tās atrodas.

"Vispārsteidzošākais ir tas, cik masīvas un spožas šīs galaktikas ir," Naidu teica.

Naidu un viņa kolēģi pētījumā galaktikas apraksta kā "ievērojami gaišas", kas palīdzēs astronomiem iegūt svarīgu informāciju par to iezīmēm, kā arī plašākus galaktikas evolūcijas noslēpumus agrīnajā Visumā.

"Šie objekti norāda, ka "GNz11" atklāšana nebija tikai veiksmes jautājums, bet, iespējams, ir ultravioleto gaismas avotu populācija ar ļoti augstu zvaigžņu veidošanās efektivitāti."

Patiešām, GLASS-z11 un GLASS-z13, iespējams, pieder daudz lielākai galaktiku populācijai, kas ir palikusi ārpus redzesloka, bet kuru teleskops varētu pamanīt.

Ja šie kandidāti tiks apstiprināti spektroskopiski, ir skaidrs, ka teleskops izrādīsies ļoti veiksmīgs, virzot kosmisko robežu arvien tālāk.