Vaigu sārtuma ražotājs rada neizpratni, mārketingā izmantojot ebreju meitenes Annas Frankas tēlu
Honkongā bāzēts kosmētikas zīmols izraisījis sašutuma vētru sociālajos tīklos pēc tam, kad vaigu sārtuma produktu nosaucis ebreju meitenes Annas Frankas vārdā.
Zināms, ka Anna Franka, pilnajā vārdā Annelīza Marī Franka, bija Otrā pasaules kara laikā dzīvojoša ebreju meitene, kura starptautisku atzinību guvusi pēc savas nāves, kad atklātībā nāca viņas slēpnī rakstītā dienasgrāmata, kurā meitene divu gadu garumā dalījās ar pieredzēto laikā, kad nacisti okupēja Amsterdamu.
1944.gadā Anna un viņas ģimene tika atrasta, arestēta un nosūtīta uz koncentrācijas nometni. Pēc gada Anna Franka nomira no tīfa Bergenas-Belsenas koncentrācijas nometnē, viņai bija 15 gadu.
Sašutumu izsaukusi Honkongas kosmētikas zīmola "Woke Up Like This" jaunākā produktu līnija, kuras četru produktu nosaukumos izmantoti sabiedrībā populāru sieviešu vārdi.
Viens no produktiem - šķidrā vaigu sārtuma tūbiņa - pārdots zem nosaukuma "Sapņo kā Anna", atsaucoties uz Annu Franku. Produkta cena ir 298 Honkongas dolāri jeb aptuveni 32 eiro, un tās aprakstā teikts, ka "šis pasteļtonis ir sapņotājs ar vaigiem, kurus noskūpsta putekļainās rozes maigās ziedlapiņas". Unikālā, acis piesaistošā krāsa saplūst ar ādu skaistuma un grācijas pavadībā, teikts produkta aprakstā.
"Woke Up Like This" šo produktu līniju izveidojusi par godu Seksuālās veselības izpratnes mēnesim ar nolūku iedvesmot klientus "dzīvot sapņos un pārkāpt dzimumu barjeras".
Naming a shade of blush after Anne Frank, who was a victim of genocide is revolting.
— Ben M. Freeman (@BenMFreeman) September 16, 2020
Dead Jews are not a marketing opportunity. @timeouthk, shame on you for not noticing and for promoting this disrespect. pic.twitter.com/bbPcjiLcc1
Neilgi pēc paziņojuma par jauno kolekciju, zīmols sociālajos tīklos saņēma skarbu kritiku un negatīvu reakciju, daudziem nosodot holokaustā cietušas meitenes vārda izmantošanu mārketingā.
"Nodēvēt vaigu sārtuma toni Annas Frankas, kura bija genocīda upuris, vārdā, ir atbaidoši. Mirušie ebreji nav mārketinga iespēja," raksta kāds.
Vēl kāds norāda, ka ir šokā, ka nevienam no uzņēmuma radošās komandas nav ienācis prātā, ka šāda izvēle nosaukumam varētu nebūt piemērota.
Saprotot, ka šoreiz "nošauts greizi", uzņēmums publicējis atvainošanos un izņēmis "Sapņo kā Anna" vaigu sārtumu no pārdošanas.
"Viņas mantojuma "Jaunas meitenes dienasgrāmata" brīnums ir tas, ka pat tik ārkārtīgi smagu grūtību, izolētības un galīgās traģēdijas apstākļos viņas nākotnes cerības izpausmes turpina iedvesmot paaudzes.
Mums ir ļoti žēl, ka šāda veida cieņas izrādīšana citiem šķiet apvainojums un necieņa. Mūsu nodoms bija gluži pretējs - radīt pozitīvu enerģiju un iespīdināt kaut nedaudz gaismas šajā izaicinošajā globālās pandēmijas laikā."
Pārējās sabiedrībā atpazīstamās sievietes, kuru vārdi izmantoti kosmētikas produktu nosaukums, ir angļu rakstniece Virdžīnija Vulfa, amerikāņu uzņēmēja un filantrope Melinda Geitsa, kā arī meksikāņu gleznotāja Frīda Kalo.
"Annas Frankas dienasgrāmata" pirmo reizi publicēta 1947. gadā. Pēc kara tā nonākusi meitenes tēva rokās, kurš bija vienīgais izdzīvojušais no ģimenes. Kopš publicēšanas brīža grāmata ir kļuvusi par vienu no spēcīgākajiem stāstiem par holokaustu. Tā ir tulkota 67 valodās un pārdota vairāk nekā 30 miljonos eksemplāru.
Otrā pasaules kara laikā holokaustā no 1941. līdz 1945. gadam tikuši nogalināti apmēram 6 miljoni Eiropas ebreju, kas bija aptuveni divas trešdaļas visu Eiropā mītošo ebreju. Lielā daļā Eiropas valstu holokausta noliegšana ir kriminālpārkāpums.