foto: Ekrānuzņēmums no CBS video
17 gadus vecs NASA praktikants trešajā darba dienā atklāj jaunu planētu
Volfs Cukīrs
2020. gada 13. janvāris, 12:28

17 gadus vecs NASA praktikants trešajā darba dienā atklāj jaunu planētu

17 gadus vecais Volfs Cukīrs no Ņujorkas izpelnījies pasaules mediju ievērību, savā trešajā prakses dienā Nacionālajā aeronautikas un kosmosa administrācijā (NASA) atklājot iepriekš neviena nepamanītu planētu, ziņo "CBS News".

Pusaudzis savā prakses vietā darbojās ar TESS ("Transiting Exoplanet Survey Satellite") kosmosa teleskopu, kas paredzēts citplanētu meklēšanai. Cukīrs ieraudzījis planētu, kas riņķo apkārt divām zvaigznēm vairāk nekā 1300 gaismas gadu attālumā no Zemes.

Planēta, kurai pagaidām dots nosaukums TOI 13388b, ir gandrīz septiņas reizes lielāka par Zemi. Tā atrodas Gleznotāja zvaigznājā un apriņķo ap divām zvaigznēm 93 līdz 95 dienu laikā, ziņo NASA pētnieki. Viena no zvaigznēm ir aptuveni 10% lielāka par Sauli, savukārt otra ir daudz aukstāka un sver aptuveni trešo daļu no Saules masas. TOI 13388b ir pirmā atklātā citplanēta dubultzvaigžņu sistēmā.

Cukīrs, kurš šogad gatavojas absolvēt vidusskolu, atklāto planētu salīdzina ar kaut ko, kas bieži redzams viņa mīļākajā filmā "Zvaigžņu kari". "Es atklāju planētu, kas riņķo ap divām zvaigznēm. Tā varētu būt "Zvaigžņu karu" Lūka mājvieta. Katrā saulrietā noriet divas saule," stāsta jaunietis.

foto: Ekrānuzņēmums no CBS video
Volfs Cukīrs

Kā atklāj Cukīrs, viņam prakses laikā bijis jāpēta fotoattēlus, kurus uzņem TESS teleskops, kas bildi uzņem reizi 30 minūtēs, 27 dienas pēc kārtas. Tūkstošiem bilžu tiek augšupielādētas TESS mājaslapā, kur ikvienam ir iespēja veikt izpēti. Šis pagājušajā vasarā bijis viņa pirmais prakses uzdevums.

"Sākumā man šķita, ka redzu aptumsumu, tomēr laiks nebija pareizais. Izrādās, ka tā bija planēta," stāsta Cukīrs. Zinātnieki norāda, ka planētas, kas riņķo ap divām zvaigznēm, ir daudz grūtāk pamanīt nekā tās, kuras apriņķo vienu zvaigzni.