foto: CAMERA PRESS/ED/CVA / Newscast / Vida Press
Londonas vecāko alus brūzi pārpērk japāņi
Vairākus gadu desmitus zināmākais britu alus ar visu seno darītavu tagad pieder japāņiem.
Pasaulē
2019. gada 6. maijs, 08:16

Londonas vecāko alus brūzi pārpērk japāņi

Kas Jauns Avīze

Ne tikai Lielbritānija iet prom no Eiropas Savienības – Londonas vecākais alus brūzis "Fuller’s" zaudē īsteno britiskumu, jo ir pārdots japāņiem.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

"Asahi", Japānas lielākais alus ražotājs ar 130 gadu vēsturi, ekspansijai Eiropā iztērējis vairāk nekā desmit miljardus dolāru. Jau vairākus gadus japāņi brūvē Itālijā alu "Peroni", Nīderlandē – "Grolsch", Čehijā – "Pilsner Urquell" un "Velkopopovický Kozel".

Gadsimtiem sena vēsture

"Asahi" Eiropā ražo un pārdod gadā alu par 3,6 miljardiem eiro un nopelna vairāk nekā 700 miljonus. Tagad par apmēram 224 miljoniem eiro pienākusi kārta jaunam pirkumam – "Fuller’s" ar "London Pride" un ESB, kas top Londonas rietumos Čizikā.

Angļi šajā vēsturiskajā pilsētas daļā brūvēt bairīti sāka 1645. gadā, bet Fulleru ģimene Grifinas alus darītavu ieguva divus gadsimtus vēlāk. Vēl pēc gadsimta "Fuller’s" laida klajā pēckara Lielbritānijā viszināmāko alu – "London Pride".

Līdz šopavasar īstenajam Londonas lepnumam punktu pielika uzņēmumu kontrolējošās ģimenes, nobalsojot par pārdošanu "Asahi", kas pieder pasaules alus ražotāju pirmajam desmitniekam. Gadā šis koncerns pārdod dzērienus par 18 miljardiem dolāru. "Fuller’s" gada apgrozījums ir ap 180 miljoniem – simtkārt mazāks.

Vieta tikai lielajiem un mazajiem

“Šī ir ļoti skumja diena. "Fuller’s" bija ģimenes alus darītava vairāk nekā gadsimtu, un ir žēl, ka tāds pazīstams, vēsturisks un cienījams zīmols nolēmis izstāties no spēles,” BBC teic bijusī asociācijas "Campaign for Real Ale" vadītāja Džekija Pārkera.
Nekāda patriotisma, nekā personīga, tikai bizness – pēdējais britu alus bastions padevies pasaules mēroga gigantam no brīva prāta. Eksperti apgalvo, ka mūsdienu pasaulē brūvēt alu ar peļņu spēj tikai lielās starptautiskās korporācijas un mazās amatnieku jeb kraftalus darītavas.

“Tirgū ir skaidri iezīmējušies divi poli. Un starp tiem nav vietas neatkarīgiem vidusceļa gājējiem,” intervijā BBC apgalvo Ouens Murejs no investīciju kompānijas "Hermes Investment Management". “Turklāt gandrīz 90% peļņas tām dod pavisam cits bizness – krogi un viesnīcas.” "Fuller’s" pieder un pārvalda gandrīz 400 krogu Londonā un tās apkaimes grāfistēs, no tiem gūstot ap 75% ieņēmumu.

Uzplaukst mazās darītavas

Tiesa, arī šis bizness Lielbritānijā piedzīvojis lejupslīdi – šā gadsimta sākumā valstī bija vairāk nekā 60 000 krogu, kur pārdeva divreiz vairāk alus nekā veikalos. Tagad atlicis mazāk par 49 000 krogu, jo daudzi labāk nopērk trīsreiz lētāku alu veikalā un bauda to mājās, bet draugus pie bāra letes aizstāj sociālie tīkli un seriāli.

Tomēr līdzīgi Latvijai arī Apvienotajā Karalistē pieaug amatnieku alus apjoms, ko veicina nodokļu atlaides mazajiem. Piecu gadu laikā šo darītavu skaits ir divkāršojies, pirmo reizi gadsimta laikā pārsniedzot divus tūkstošus. Šajā laikā radītas teju 3000 jaunas alus šķirnes.

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

"Fuller’s" cer, ka japāņi turpinās kopt britu tradīcijas, jo "Asahi" specializējas uz kvalitatīvu un dārgu alu. Parakstīts līgums, kurā japāņi apņemas no nopirktajām rūpnīcām vēl desmit gadus piegādāt alu un sidru "Fuller’s" krogiem.

Starp citu, "London Pride" ir Londonas geju parādes oficiālais alus. Vai japāņi saglabās šo tradīciju, rādīs tuvākais laiks – jūlija sākumā notiks kārtējais Londonas praids.