Reklāmas skandāli ārzemēs
Salīdzinājumā ar ārzemju pieredzi Latvijas reklāmas konflikti tāds sīks kašķis vien ir. Citviet pasaulē nekautrējas izmantot ne nacistu saukļus, ne pāvestu iepīt blondīnes valgos, bet aizliedzēji ir vēl sparīgāki.
Ļoti bīstams sauklis
Kafijas ražotājs „Tchibo Group” un naftas kompānija „Esso” Vācijā bija spiesti pārtraukt reklāmas kampaņu, kurā izmantoja nacistu saukli, kas atradās virs ieejas Būhenvaldes koncentrācijas nometnē. Abām kompānijām vajadzēja novākt ap 700 degvielas uzpildes stacijās izvietotos plakātus ar uzrakstu „Jedem das Seine” („Katram savs”).
„Tchibo” taisnojās, ka kompānijai nav bijis nodoma kādu aizvainot, „Esso” apgalvoja, ka reklāmas kompānija nezinājusi, ka šādu pašu saukli lietojuši arī nacisti. Vācijas ebreju apvienība uzskata, ka šā saukļa izmantošana demonstrē ārkārtīgu bezgaunību vai pilnīgu vēstures nepārzināšanu. Arī Somijas kompānija „Nokia” iekūlās līdzīgās nepatikšanās 1998. gadā, reklamējot maināmus mobilo telefonu paneļus, savukārt Vācijas mazumtirdzniecības kompānija „Rewe” savā kampaņā lietojot plakātus „Barbekjū: Katram savs”.
Lopkautuves salīdzina ar holokaustu
Vācijas augstākā tiesu instance aizliedza dzīvnieku tiesību aizstāvju organizācijas PETA iespaidīgo reklāmas kampaņu, kurā dzīvnieki lopkautuvēs salīdzināti ar ebrejiem nacistu koncentrācijas nometnēs. Plakātos bija redzamas fotogrāfijas ar nāves lēģeros ieslodzītajiem, gan dzīviem, gan mirušiem, un līdzās tiem bija šķīvji ar tajos sakrautu gaļu un dzīvniekiem pirms kaušanas, kā arī sauklis „Holokausts uz jūsu šķīvja”. Konstitucionālā tiesa nolēma, ka kampaņa „holokausta upuru liktenim liktu izskatīties banālam un triviālam”.
PETA paziņoja, ka centusies pārliecināt, ka cilvēku un dzīvnieku ciešanas ir salīdzināmas, tāpēc no dzīvniekiem iegūtus produktus nevajadzētu lietot vai patērēt. Tiesā vērsās Vācijas ebreju centrālās padomes prezidents un viceprezidenti, kuru vecāki gāja bojā holokaustā.
Pamela Andersone pārāk nepiedienīga
Dzīvnieku aizstāvjiem nav veicies arī ar citu reklāmu — šoreiz par nepiedienīgu pasludināta ar dižajām krūtīm slavenā modele Pamela Andersone. ASV satelīttelevīzijas tīkls „CNN Airport Network”, kas apkalpo lidostas visā Ziemeļamerikā, ar šādu argumentu atteicās rādīt PETA reklāmu. Tajā Pamela tēlo pieticīgi tērptu lidostas apsardzes darbinieci un rauj nost drēbes dzīvnieku ādās ģērbtiem cilvēkiem, dažus atstājot pavisam plikus.
Tiklo cenzoru dēļ izpalika septembrī iecerētā „pirmizrāde” Ņujorkas lidostās dienā, kad pilsētā sākās modes nedēļa. Redzēšot taču arī bērni. „Pēc viņu domām, tā ir pārāk sulīga,” komentēja Pamela. „Domāju, ka tas ir tāpēc, ka tur redzama plika pēcpuse. Ne jau mana pēcpuse, tad viss būtu kārtībā. Taču tā bija kāda cita pēcpuse.”
Lietuvu šokē aicinājums atdot valsti skandināviem
Daudzus lietuviešus nesen satrauca provokatīva sociālā reklāma, kas aicināja valsti atdot Skandināvijas pārvaldē. Plakātos pilsētu reklāmas stendos atainotas Lietuvas kartes kontūras, bet pilsētu nosaukumiem pievienotas skandināvu galotnes — Viļņusholma, Kaunesborga, Panevežvīka, Klaipēdinborga. Pāri visai kartei stiepjas valsts nosaukums Litauenske, un līdzās „Volvo” automobilim redzami divi cilvēki vikingu cepurēs. „Atdosim varu Skandināvijai! Viņi mūs gudri pārvaldīs, bet mēs savukārt čakli strādāsim viņu labā un tā valstij nodrošināsim labklājību, bet sev — laimīgas vecumdienas!” vēstīja aicinājums.
Ar mazākiem burtiem sekoja jautājums „Bet varbūt tev padomā kāds labāks plāns?” un mudinājums dalīties savā vīzijā, kā Lietuvai dzīvot un kas valstī būtu maināms. Projekta aizgādne bija Lietuvas prezidente Daļa Grībauskaite. Vien rūpīgi ieskatoties, bija pamanāms neliels konkursa „Uzdāvini Lietuvai vīziju” logo un interneta adrese, kur meklēt plašāku informāciju. Preses aptaujas liecināja, ka autoru iecere iekustināt ļaudis uz radošu domāšanu nav izrādījies veiksmīga. Daži pat saskatīja kādas radikālas partijas aicinājumu, citus aizskāra izkropļotie Lietuvas pilsētu nosaukumi. „Tā ir ļoti bīstama reklāma. Formāli tā pārkāpj Lietuvas konstitūciju, jo iesaka nodot mūsu valstiskumu citai valstij,” laikrakstā „Lietuvos Rytas” komentēja Seima konservatīvo frakcijas deputāts Juļus Dautarts.
Aizliedz reklamēt grāvējfilmu
Lielbritānijā šopavasar aizliedza DVD televīzijas reklāmu krievu režisora Timura Bekmambetova pirmajai Holivudas filmai „Wanted” („Meklēšanā”) ar Andželinas Džolijas dalību. Organizācija „Advertising Standards Authority” (ASA — Reklāmas standartu pārvalde) nolēma, ka reklāma rada nevēlamu iespaidu: „ieroču izmantošana ir seksīga un elitāra”. Organizācijai pietika ar viena skatītāja sūdzību, ka reklāma izskaistina ieročus un nav piemērota rādīšanai sestdienas rītos, kad to, visticamāk, redzēs arī bērni. Pagājušā gada septembrī par vardarbības reklamēšanu un šaujamieroču kultūras propagandēšanu ASA aizliedza arī filmas plakātus.
Pāvests naktskluba reklāmā
Lielbritānijā „no trases” noņēma naktskluba reklāmu, kurā bija atainots mūžībā aizgājušais Romas pāvests Jānis Pāvils II, dejojot ar minikleitā tērpušos blondīni un rokā turot alus pudeli. Reklāmas standartu pārvalde nolēma, ka izplatītās skrejlapas ir aizvainojošas, un lika tās izņemt no apgrozības. Šādi Ipsvičas naktsklubs „Club Fire” reklamēja pasākumu „Berserk” (Nevaldāmais).
Sūdzību par reklāmu iesniedza Ipsvičas un Safolkas rasu vienlīdzības padome, pārstāvot sadusmotos poļus un katoļus. „Mirušā poļu pāvesta attēlojums bija klaji aizvainojošs, un [..] reliģiska diskriminācija ir nepieņemama tāpat kā jebkura cita,” norādīja padomes priekšsēdētāja Džeina Bešema. Reklāmas uzraugi vienīgi nepiekrita apgalvojumam, ka skrejlapas ir rasistiskas vai bezatbildīgi saista seksu un alkoholu.
Kolas nevainībai nenotic
Austrālijas Konkurences un patērētāju tiesību komisija aprīlī paģērēja „Coca–Cola” publicēt labojumus „pilnīgi nepieņemamām” reklāmām, kurās apgalvots, ka bezalkoholisko dzērienu radītās briesmas veselībai ir mīts. Pērn Austrālijas valsts laikrakstos publicētajās reklāmās par mērķauditoriju bija izvēlētas mātes un par nepatiesiem nosaukti apgalvojumi, ka „Coca–Cola” var padarīt cilvēku resnu, sabojāt zobus un ir pilna ar kofeīnu. Kompānija piekrita publicēt laikrakstos reklāmu labojumus un izvietot savā mājaslapā salīdzinošu tabulu ar kofeīna līmeni tās dzērienos, tējā un šķīstošajā kafijā.
Skandalozo reklāmu galerija
Koko Šanele nedrīkst smēķēt
Parīzē nežēlastībā kritis plakāts, kurā modes mākslas leģendas Koko Šaneles lomā redzama aktrise Odrija Tatū — kūpinot cigareti. Plakāti reklamēja Tatū filmu „Coco avant Chanel”, un cigarete bija neatņemams Šaneles atribūts. Taču Francijas veselības ministrs Klods Evēns un transporta pārvalde nodēvēja plakātu par neveselīgu, nepieņemamu un aizliedza tā izplatīšanu, sekojot Francijas lēmumam pastiprināt smēķēšanas aizliegumu publiskās vietās. Filmas veidotāji attēlu nomainīja, taču uzskata, ka viņiem liegts parādīt ievērojamās franču dizaineres būtību. „Mums īstais plakāts ir tas, kur Koko Šanele smēķē dabīgā pozā, kas norāda uz viņas stipro personību un modernumu,” paziņoja studijas „Warner France” pārstāvis.
Filmas plakāts izraisīja skandālu arī Honkongā, kur troksni sacēla smēķēšanas pretinieki. Reklāmas rotāja Honkongas metro un kinoteātrus, sabiedrības protestu dēļ reklāmu aizliedza publicēt visos pilsētas drukātajos izdevumos. Smēķēšanas pretinieki pauda, ka reklāmdevēji rupji pārkāpuši likumu, kas aizliedz tabakas izstrādājumu attēlošanu presē, internetā un sabiedriskajās vietās.
Pret savu gribu reklāmā
Jūnijā Smitu pāris no ASV bija šokēts, uzzinot, ka viņu ģimenes fotogrāfija bez atļaujas izmantota reklāmas plakātos Prāgā. Daniela un Džefs Smiti bija lietojuši savu bildi Ziemassvētku apsveikumu kartītēm un ievietojuši to interneta blogā. Par nelikumīgo foto izmantošanu viņiem pastāstīja ģimenes draugs, kurš, viesojoties Čehijas galvaspilsētā, ieraudzīja Smitus smaidām viņam no liela izmēra plakāta itāliešu pārtikas veikala skatlogā.
Tirgotavas īpašnieks Mario Bertučo esot domājis, ka fotogrāfija ir radīta tikai datorā. Uzzinājis, ka attēlā redzama īsta ģimene, viņš nekavējoties plakātu noņēmis. „Es ar prieku uzrakstīšu atvainošanās e–pasta vēstuli,” teica Bertučo, piebilstot: ja ģimene dzīvotu tuvāk, viņš noteikti piedāvātu tai pudeli vīna. Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām nākotnē, Smiti nolēmuši turpmāk visām fotogrāfijām pievienot ūdenszīmi.
Māris Puķītis, pēc LETA–AFP, Reuters, BBC, Ananova/Foto: AFP, AFP–LETA