Franču šarms kļuvis elektrisks: "Deviņvīri" testē jauno "Renault Megane"
Viens no visu laiku populārākajiem franču automobiļiem "Renault Megane" nu ir piedzīvojis arī elektrisko versiju. Un jāteic, ka elektriskā debija ir izdevusies godam.
Tā jau nebija, ka franči jau agrāk nebūtu laiduši tirgū elektromobiļus, jo tam pašam "Renault" ir modelis "Zoe", ko jau pāris gadu var manīt arī Rīgas ielās. Taču Zoe ir diezgan izteikts pilsētas auto, ar kuru vismaz es nedotos ceļojumā pāri visai Latvijai. Tālākiem braucieniem prasījās kaut kas nopietnāks, un nu šis "kaut kas" beidzot ir pieejams. Saucas "Renault Megane E-Tech".
Jaunais stils
"Megane" nosaukums pats par sevi ir vērtība, jo tirgū tas ir pazīstams nu jau teju vai divdesmit gadu. Pirmās meganas savam laikam bija visai stilīgas, tad uz kādu brīdi savu šarmu tā kā mazliet zaudēja, bet ar ceturtās paaudzes "Megane" atkal atguva. Varēja domāt, ka, ķeroties pie elektriskās versijas, dizaineri daudz nemocīsies un pielāgos tai jau esošo "Megane", taču te mūs gaida pārsteigums – "Megane E-Tech" būtībā ir pilnīgi jauns auto. Vizuāli tas tikai attāli atgādina parasto "Megane", jo ir ieguvis krosoveram raksturīgas aprises. Pirmoreiz to ieraugot, tiešām liekas, ka mūsu priekšā ir īsts krosovers, taču šis iespaids ir mānīgs. Taču patiesībā jau nav pat svarīgi, kādā kategorijā mēs mēģinātu ierindot "E-Tech", jo būtiskāk ir tas, ka auto iznācis patiešām glīts un stilīgs.
Liela loma te ir gan hečbeka siluetam, gan kosmiskā izskata 20 collu riteņu diskiem. Īpaša uzslava par auto priekšgalu. Tā kā dizaineri te visu ir sākuši no nulles, tad atkritis jautājums, ar kuru grūti tikt galā gadījumā, ja elektromobilim par pamatu tiek ņemts iekšdedzes modelis. Proti – ko iesākt ar elektromobilim nevajadzīgo radiatora resti? "Renault" speciālisti ir izstrādājuši pavisam jaunu dizainu, kurā nekādas restes imitācijas nav un teju vai pa visu mašīnas degungalu ir izpleties "Renault" simbols. Ļoti veiksmīgs ir arī lukturu dizains un izvietojums. Plus vēl īpašu šarmu piešķir tas, ka, līdzīgi kā pirms kāda laika "Opel" to izdarīja jaunajā "Mokka", arī franči ir ļāvušies eksperimentiem ar divām krāsām un apveltījuši auto ar atšķirīgas krāsas jumtu – melnu vai baltu. Var gan arī izvēlēties tradicionālāku vienas krāsas auto, taču otra krāsiņa to padarīs stilīgāku. Mašīna apskaužami labi izskatās no visām pusēm. Jā, ieskaitot arī aizmuguri, ko rotā nu jau tradicionālā LED gaismiņu virkne pāri visam bagāžniekam.
Man tas viss ļoti patīk, taču, paklausoties atsauksmes no malas, jāteic, ka daļai vecākās paaudzes šāds dizains liekas pārāk kosmisks. Bet varbūt vaina vienkārši bija tur, ka testam man tika sarkans automobilis, kas pats par sevi jau izskatās visnotaļ izaicinošs. Varbūt melns, balts vai zils auto tādus iebildumus neradītu.
Līdz Valkai un atpakaļ
Cik nu man vispār ir nācies testēt elektromobiļus, viens no būtiskākajiem rādītājiem manās acīs ir ar vienu uzlādi nobraucamā distance. Skaidrs, ka Rīgā un tās apkaimē viss būs kārtībā, jo pat gaudenākais elektromobilis savus 150 kilometrus spēs nobraukt, taču kas notiks tālākā ceļā? Tā kā mana lauku rezidence atrodas Valkā, par atskaites punktu ņemu 160 kilometrus, kas šķir šo pilsētu un Rīgu. Labs rādītājs ir, ja auto ar vienu uzlādi var aizbraukt uz Valku un atpakaļ. Ideāli, ja vēl pāri paliktu kādu 50 kilometru rezerve.
Kā tad šajā maršrutā klājās "Megane E-Tech"? Teorētiski visam vajadzētu būt labākajā kārtībā, jo aprakstā norādīts, ka ar vienu uzlādi var nobraukt līdz 450 kilometriem. Dzīvē, protams, tik skaisti nav, jo korekcijas ievieš ārējie apstākļi, piemēram, karstums, kura dēļ nākas kondicionētāju darbināt uz vella paraušanu, un tas, protams, patērē elektrību. Tādēļ realitātē teorētiskie 450 kilometri pārvērtās 320 kilometros, kas nozīmēja vienu 20 minūtes ilgu pitstopu Valmierā, lai uzlādētu "E-Tech" 60 kW akumulatoru. Mazliet lētāk, protams, būtu lādēt savās lauku mājās, nevis uzlādes stacijā, taču no šī plāna nekas neiznāca, jo auto īpašnieki bija aizmirsuši līdzi iedot adapteri, kas ļautu pieslēgties parastajam kopējam elektrības tīklam. Taču arī īsai kafijas pauzei Valmierā nebija nekādas vainas. Tātad īsais secinājums – savus 300 kilometrus ar elektrisko Megane var nobraukt diezgan droši, bet vēsākos laika apstākļos un prātīgi braucot varbūt pat tuvu 400.
Es gan pat necentos braukt prātīgi, jo elektriskās "Megane" 220 zirgspēku jauda tomēr vilina laiku pa laikam izbaudīt paātrinājumu. Tas šim auto ir itin labs – 7,4 sekundes līdz 100 km/h. Tātad vairāk nekā pietiekami, lai uz šosejas nebūtu jāuztraucas – paspēšu laikus tikt kravas furgonam garām vai tomēr nē.
Ērti un patīkami
Ar elektrisko "Megane" ir patīkami braukt ne tikai paātrinājuma dēļ vien. Arī sēdekļi te ir ērti un vietas pietiek arī aizmugurē. Instrumentu panelis un viduskonsole atsauc atmiņā parasto "Megane" – viss te ir saprotams un loģiski izkārtots. Kaut gan no ārpuses auto raisa asociācijas ar kosmiskām tehnoloģijām, salonā tomēr dizaineri iztikuši bez ultramodernām pārmērībām. Saglabāta arī "Renault" tradicionālā mediju sistēmas vadības pults, kas pabāzta zem stūres – nezinātāju šis sīkums droši vien var padarīt traku.
Pāris tehnoloģiju sīkumi gan kaitināja: "Apple CarPlay" ieslēdzās tad, kad tam pašam ienāca prātā, nevis tad, kad man būtu gribējies; līdzīgi uzvedās arī telefona bezvadu lādētājs, kas brīžam savus pienākumus pildīja labi, bet brīžam izdomāja atpūsties. Tomēr šie sīkumi, kas citkārt man būtu pamatīgi krituši uz nerviem, šoreiz likās nebūtiski, jo tos atspēkoja visas "Megane E-Tech" labās īpašības. Bez liekuļošanas varu teikt, ka manā personīgajā elektroautomobiļu topā ar nosaukumu "Kādu elektromobili es izvēlētos pats sev" pēc šā testa brauciena ir notikušas izmaiņas, jo "Renault Megane E-Tech" pārliecinoši ir ielauzusies pirmajā trijniekā.
Daļa potenciālo pircēju gan droši vien viebsies, uzzinot cenu – no 38 120 eiro uz augšu. Turklāt par zemāko cenu gan ir dabūjama tikai 130 zirgspēku versija, bet par 220 zirdziņiem nāksies noskaitīt vismaz 45 000 eiro. Nav maz, pat ja pieskaitām valsts piešķirto subsīdiju. Taču tāda nu ir realitāte – ja vēlies elektromobili, kas spējīgs veikt lielākus gabalus nekā tikai riņķot pilsētā un ap to, tad ar saviem 40 000 eiro diemžēl ir jārēķinās.
FAKTI
"Renault Megane E-Tech"
Dzinējs: elektromotors
Piedziņa: priekšpiedziņa
Jauda: 130 vai 220 ZS
Griezes moments: 250 vai 300 Nm
Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 10 un 7,4 sek.
Akumulators: 40 vai 60 kWh
Distance: 300–450 km
Cena: no 38 120 EUR
KONKURENTI
"Škoda Enyaq Coupe iV"
Dizaina ziņā "Coupe" ir stilīgāks par parasto "Enyaq", taču tik un tā pietrūkst "Megane E-Tech" šarma, kas gan konservatīvas publikas acīs nebūs nekāds trūkums. "Enyaq" ir arī mazliet lēnāks (8,8 sekundes līdz 100 km/h), bet 60 kWh akumulators ļauj nobraukt apmēram tādu pašu distanci. Cenas ziņā dārgāks par "Megane" – no 50 000 eiro uz augšu.
"Volkswagen ID.3"
Ja raugāmies no sāniem, siluetā var saskatīt attālu līdzību ar "Megane", taču deguntiņš un dibentiņš franču automobilim iznākuši stilīgāki. Akumulators, nobraucamā distance ar vienu uzlādi un paātrinājums – visi šie parametri ir ļoti līdzīgi. Tas pats sakāms par cenu – ID.3 ir tikai mazliet dārgāks. Vārdu sakot, gaumes jautājums, kurš auto jums labāk tīk.