foto: EThamPhoto / Alamy/ Vida Press
Vīru kultūras ceļvedis: deviņi interesantākie Eiropas tehnikas muzeji
Vieta muzejā atradusies arī vairāk nekā desmit krāšņiem amerikāņu limuzīniem.
Vīru pasaule
2022. gada 11. decembris, 08:14

Vīru kultūras ceļvedis: deviņi interesantākie Eiropas tehnikas muzeji

9vīri

Kulturālam cilvēkam laiku pa laikam pieklājas apmeklēt kādu muzeju. Ja gadījumā esi no tiem, kurus mākslas galerijas un vēstures muzeji atstāj vienaldzīgus, ir tomēr viena muzeju kategorija, kas iesilda gandrīz ikviena vīrieša sirdi. Tie ir motormuzeji. "Deviņvīri" apkopoja deviņus interesantākos Eiropas tehnikas muzejus, ko paši esam apmeklējuši un varam ikvienam rekomendēt.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Uzreiz brīdinām, ka šis saraksts nav pilnīgs un nepretendē uz patiesību pēdējā instancē. Kā jau teikts, šie ir muzeji, kuros šo rindu autors pats ir pabijis, taču gana daudz ir arī tādu, ko es vēl tikai ceru kaut kad apmeklēt. Piemēram, Itālija šajā ziņā man ir "terra incognita", jo kaut kā nav sanācis apmeklēt ne "Ferrari", ne "Lamborghini" muzejus. Bet gan jau kaut kad – cilvēkam taču ir vajadzīgi arī nepiepildīti sapņi!

"Musee National de l'Automobile"

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi

Atrašanās vieta: Mulhausa, Francija

Apskates ilgums: vismaz divas stundas

Ieeja: 18 EUR

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
"Citroen" liels un mazs.

Francijas lielākais automobiļu muzejs atrodas netālu no Vācijas robežas. Zinot franču patriotismu, nav pārsteigums, ka tā ekspozīcija veltīta lielākoties šajā valstī tapušiem automobiļiem, kuru ir ļoti daudz. Mums franču autobūve asociējas tikai ar zīmoliem "Renault", "Peugeot" un "Citroen", taču Francijas automašīnu vēsture ir daudz plašāka par šiem nosaukumiem, īpaši jau, ja runājam par automobiļu ēras pirmsākumiem. Mulhausas muzeja lielākais trumpis ir to mašīnu kolekcija, kas ražotas pirms Otrā pasaules kara – šķiet, tādā koncentrācijā simtgadīgas automašīnas nekur citur nebiju redzējis.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Šādi izskatās retro automobiļi bez restaurācijas.

Otrs trumpis ir iespaidīgā "Bugatti" sacīkšu spēkratu kolekcija, kas sniedzas desmitos eksemplāru. Mūsdienās šis zīmols asociējas ar Itāliju, taču patiesībā radies tas ir Francijā, un franči ne bez pamata ar to lepojas. Ir arī 1. formulas bolīdu nodaļa un pat stūrītis, kurā savākti vairāki desmiti bērnu pedāļauto.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Bija laiki, kad sacīkšu trasēs noteikumus diktēja Bugatti automobiļi.
foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Mulhausas muzeja lielākais trumpis ir milzīgā 20. gadsimta sākumā tapušo automobiļu ekspozīcija.

Ekspozīcija ir patiešām plaša – par to liecina kaut vai tas, ka muzejā kursē elektrovilcieniņš apmeklētājiem ar īpašām vajadzībām un gados. Apveicami tas, ka informācija ir ne tikai franču, bet arī angļu un vācu valodā.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Otrā pasaules kara laikā, kad degviela bija deficīta prece, “Peugeot” ražojuši šādu miniatūru elektromobili ar iesauku “Kara bērns”, kas ar vienu uzlādi spēja nobraukt 70 kilometru. Maksimālais ātrum – 30 km/h...

P.S. No Mulhausas apmēram pusstundas braucienā atrodas Sošo pilsēta, kurā atrodas "Peugeot" rūpnīca un arī šī uzņēmuma automobiļu muzejs. Ekspozīcijas bagātības ziņā tas, protams, atpaliek no Mulhausas muzeja, taču pie viena tajā var iegriezties, jo vairāk tādēļ, ka tieši blakus tam ir ne pārāk dārga viesnīca.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Mulhausas muzeja lielākais trumpis ir milzīgā 20. gadsimta sākumā tapušo automobiļu ekspozīcija.

"Classic Remise"

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Stikla boksos glabājas reti un dārgi vāģi.

Atrašanās vieta: Berlīne, Vācija

Apskates ilgums: stunda

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

Ieeja: brīva

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Interesenti var pavērot veco automašīnu atjaunošanas procesu.

Viena no interesantākajām retro automašīnu pulcēšanās vietām, kādā gadījies pabūt. Tas nav muzejs, bet gan liela restaurācijas darbnīca un auto tirdzniecības placis, kas iekārtots vecā tramvaju depo. Tam gar malām izvietojušās vairākas darbnīcas, kuras specializējas dažādu marku automašīnu restaurācijā – vieni taisa mersedesus, citi franču mašīnas un tā tālāk.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Visu šo skaistumu var nopirkt. Tāds kā savdabīgs suvenīru veikaliņš.

Apmeklētāji darbnīcās notiekošo var vērot cauri stikla sienai. Vidū ir stikloti automašīnu boksi, taču tajos glabājas tikai dārgi un reti automobiļi: "Ferrari", "Lamborghini", "Jaguar", "Mercedes".

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Dārgo mašīnu pucēšanas birojs.

Turpat blakus ir darbnīca, kur pulē un pucē dārgus superkārus. Bet brīvajās vietās un ārpusē izkārtotas tās mašīnas, ko ikviens var iegādāties. Protams, ja vien maciņš ļauj. Vai arī pastaigāt, pajūsmot un pasapņot, ka šo veco "Borgward Isabella" gan es kādreiz varētu nopirkt...

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Interesenti var pavērot veco automašīnu atjaunošanas procesu.

Vecajā depo ir arī restorāniņš, kur atvilkt elpu pēc staigāšanas. Bez kārtīgas izstaigāšanas te neiztikt, jo "Classic Remise" atrodas pārdesmit minūšu gājienā no tuvākās metro stacijas. Toties ieeja šajā vietā ir bezmaksas!

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Restorāns iekārtots atbilstoši šīs vietas tematikai.

SAAB muzejs

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Muzeja kolekcijā savākti visi modeļi, ko SAAB ir ražojis.

Atrašanās vieta: Trollhātana, Zviedrija

Apskates ilgums: stunda

Ieeja: 11 EUR

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Muzeja kolekcijā savākti visi modeļi, ko SAAB ir ražojis.

Man ir piederējuši trīs sābi, tādēļ pret šo pāragri mūs pametušo zīmolu loloju īpašas jūtas. Un, kad gadījos Zviedrijā ne pārāk tālu no SAAB muzeja, tad nevarēju tam pabraukt garām. Tā kā Trollhātana, kur iekārtots muzejs un savulaik darbojās arī SAAB ražotne, atrodas patālu no tradicionālajiem tūrisma maršrutiem – no Gēteborgas Norvēģijas virzienā, netīšām tur iemaldīties būs pagrūti. Tātad tas ir maršruts īstajiem SAAB faniem.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Leģendārais SAAB 96.

Muzejā var aplūkot visus modeļus, ko uzņēmums savulaik ražojis, apskatīt unikālas sporta mašīnas un prototipus, uzzināt arī šo to par vēsturi un SAAB bojājeju. Ekspozīcija nav pārāk liela – galu galā, runa ir par vienu automobiļu zīmolu, kas pastāvēja vien nedaudz ilgāk par pusgadsimtu –, taču sābistiem tā patiks.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Līdzīgs SAAB 9000 man kādreiz bija.

Pēc tam var pastaigāt arī pa pilsētu, kur šur un tur redzamas atsauces uz SAAB, piemēram, ielu norobežojumi upes malā veidoti klasiskā SAAB 96 silueta formā.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Muzeja kolekcijā savākti visi modeļi, ko SAAB ir ražojis.

"Museo Automovilistico de Malaga"

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi

Atrašanās vieta: Malaga, Spānija

Apskates ilgums: stunda

Ieeja: 9,50 EUR

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Psihodēliskais "Rolls-Royce".

Motoru muzejs ar ārkārtīgi interesantu koncepciju – tajā stāsts par mašīnām apvienots ar stāstu par modi. Šeit automobili uztver nevis kā vienkārši pārvietošanās līdzekli vai tehniskās domas šedevru, bet gan kā mākslas darbu. Tādēļ daļa kolekcijas papildināta ar manekeniem, kas ģērbti attiecīgā laikmeta apģērbā. Te ir gan vīri ādas cepurēs un acenēs pie 20. gadsimta sākuma vāģu stūres, gan elegants pāris, kas divdesmitajos gados dodas ar auto piknikā, gan glamūrīgas dāmu kleitas pie trīsdesmito gadu limuzīniem. Uz Malagas muzeju mierīgi var ņemt līdzi sievu vai draudzeni, vismaz daļa ekspozīcijas ies pie sirds arī viņai. Ir arī automobiļi kā mākslas darbi, piemēram, ar spīguļiem rotāts vai psihodēliskās krāsās izkrāšļots Rolls-Royce. Māksla un tehnika, kā izrādās, gluži labi var sadzīvot vienā telpā un pat uz tiem pašiem četriem riteņiem. Salvadoram Dalī te droši vien patiktu.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Viens no sava laika dārgākajiem un krāšņākajiem automobiļiem – 1936. gada “Mercedes 540K”. Pavisam tādus uzbūvēja tikai 419.

P.S. Uz Malagas muzeju droši var braukt ar elektromobili – tā stāvvietā ir kādas desmit elektrouzlādes stacijas, turklāt dažādu kompāniju.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Stilīgs pārītis dodas izbraucienā.

"Deutsches Technikmuseum"

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Šosejas malā pamestais busiņš.

Atrašanās vieta: Berlīne, Vācija

Apskates ilgums: vismaz divas stundas

Ieeja: 8 EUR

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Milzīga diorāma, kas aizņemtu veselu zāli.

Kā liecina nosaukums, šis nav tikai automobiļu muzejs vien, tas ir veltīts tehnikai kā tādai: sākot no patafoniem un fotokamerām, beidzot ar vilcieniem un lidmašīnām. Turklāt vilcienu sadaļa ir viena no interesantākajām – kaut gan dzelzceļa lietas mani nekad tā īpaši nav interesējušas, es labu laiku pavadīju, ložņājot ap vecajiem vagoniem un brīnoties par to, ka katrai kupejai kādreiz bijušas atsevišķas durvis, kas veda uz peronu. Vēl te ir aviācijai un kosmonautikai veltīta zāle ar kosmonautu pārtikas paraugiem un, protams, atsevišķa telpa automašīnām.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
“Zundapp Janus” – kur te priekša, kur pakaļa?

Eksponātu tajā gan nav īpaši daudz, taču visi kā viens ar savu unikālu stāstu. Piemēram, 1950. gada kravas busiņš "Gutbrod Atlas", ko Berlīnes policija 1985. gadā atradusi pamestu šosejas malā, bet pēc tam to izsolē iegādājies muzejs. Vai mašīnīte "Zundapp Janus", ko 1957. gadā 6902 eksemplāros uzbūvējusi motociklu kompānija "Zundapp" – auto ir tik jokains, ka grūti saprast, kur tam priekša, kur pakaļa. Vai arī 1962. gadā ražotā amfībija "Amphicar", kādas pavisam uzbūvēja vien 3800. Šādu unikālu vāģu te ir pāris desmiti.

foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Piecdesmito gadu diskotēka – pārnēsājams plašu atskaņotājs un videoprojektors vienā čemodānā.

"Technik Museum Sinsheim"

foto: Sandris Metuzāls
Muzeja kompleksu jau pa gabalu var pazīt pēc lidmašīnām, kas slienas virs jumtiem.

Atrašanās vieta: Zinsheima, Vācija

Apskates ilgums: vismaz trīs stundas

Ieeja: 24 EUR

foto: EThamPhoto / Alamy/ Vida Press
Vieta muzejā atradusies arī vairāk nekā desmit krāšņiem amerikāņu limuzīniem.

Netālu no Štutgartes esošais tehnikas muzejs ir ievērojams jau ar to vien, ka tas ir lielākais privātais muzejs Eiropā, ko ik gadu apmeklē apmēram viens miljons cilvēku. Te ir ne tikai automašīnas, bet arī lidmašīnas un kara tehnika. Tikai automobiļu kolekcijā vien ir apmēram 300 eksponātu, ieskaitot pāris desmitus milzīgu limuzīnu, kādi bija modē ASV piecdesmitajos gados.

foto: Sandris Metuzāls
Zinsheima lepojas ar savu F1 sacīkšu mašīnu kolekciju.

Īpaši muzejs lepojas ar savu 1. formulas bolīdu klāstu. Ir arī kaut kas tāds, ko citur neredzēt – aci pret aci novietoti divi virsskaņas laineri, franču un britu kopražojuma "Concorde" un padomju "Tu-144". Abos var arī iekāpt un salīdzināt rietumnieku un padomju izpratni par komfortu. Var palodāt arī pa dažiem citiem gaisa kuģiem, ieskaitot trīsdesmito gadu "Lufthansa" pasažieru lidmašīnu.

foto: E.J. Baumeister Jr. / Alamy/ Vida Press
Viens no muzeja īpašajiem eksponātiem – padomju virsskaņas pasažieru laineris Tu-144.

Vesela zāle atvēlēta arī kara tehnikai – tankiem, bruņumašīnām un lielgabaliem. Lai visu kārtīgi aplūkotu, jārēķinās, ka te pavadīsi pusi dienas.

foto: Sandris Metuzāls
Vesela zāle atvēlēta kara tehnikai.

"Technik Museum Speyer"

foto: Hemis / Alamy/ Vida Press
Ieskats auto krājumos.

Atrašanās vieta: Špejera, Vācija

Apskates ilgums: vismaz divas stundas

Ieeja: 19 EUR

foto: Sandris Metuzāls
Daļa no kara lidmašīnu ekspozīcijas.

Ja dodies uz Zinsheimas tehnikas muzeju, tad noteikti jāapciemo arī tā māsasmuzejs Špejerā, kas ir tikai 40 kilometru attālumā. Tas nav tik vērienīgs kā Zinsheimā, taču arī Špejeras muzejam ir vairākas "odziņas". Pati galvenā no tām ir padomju daudzkārt izmantojamā kosmosa kuģa "Buran" prototips, ko izmantoja pacelšanās un nolaišanās izmēģinājumos – muzeja īpašnieks to savulaik nopirka par desmit miljoniem dolāru.

foto: Sandris Metuzāls
Pats galvenais eksponāts – kosmosa kuģis “Buran”.

Vēl viens interesants eksponāts ir "Boeing 747" lidmašīna, kurā var iekāpt un aplūkot tās korpusa uzbūvi no iekšpuses. Tādi paši izstaigājami objekti ir ukraiņu kravas lidmašīna "An-22" un sešdesmito gadu vācu zemūdene. Līdzīgi kā Zinsheimā, arī te ir savs stūrītis kara tehnikai, ieskaitot kara lidmašīnas, kā arī plaša automobiļu kolekcija.

foto: Sandris Metuzāls
Var palūrēt, kas slavenajam “Luftwaffe” iznīcinātājam “Messerschmitt Bf-109” zem motora pārsega.

"Mercedes-Benz" muzejs

foto: Oldtimer / Alamy/ Vida Press
Sacīkšu automobiļi izvietoti tā, ka liekas – tie traucas pa trasi.

Atrašanās vieta: Štutgarte, Vācija

Apskates ilgums: divas stundas

Ieeja: 12 EUR

foto: peizais / Alamy/ Vida Press
20. gadsimta sākuma glamūrs.

Ja jau esi izmetis loku pa Zinsheimu un Špejeru, tad naktsmājas var meklēt Štutgartē un pie viena apmeklēt "Mercedes-Benz" muzeju. Kā noprotams no nosaukuma, tas veltīts tikai un vienīgi šī slavenā vācu autobūves uzņēmuma vēsturei no pirmsākumiem līdz mūsdienām. Muzeja ēka ir patiešām iespaidīga – viens no vizuāli skaistākajiem muzejiem, ko gadījies apmeklēt.

foto: peizais / Alamy/ Vida Press
Sveiciens no Dienvidamerikas.

Arī ekspozīcija ne mazāk vērienīga: šķiet, te ir savākti visu automobiļu modeļi, ko "Mercedes" jebkad uzbūvējuši, ieskaitot pat jokaino pāvestmobili ar bruņustikla kabīni, kādā savulaik pārvietojās Jānis Pāvils II. Ir arī policijas mašīnas, ugunsdzēsēju vāģi, medicīnas tehnika un, protams, sacīkšu auto. Viss kopā izskatās patiešām grandiozi – lai to aptuveni saprastu, iesaku izmēģināt muzeja mājaslapā pieejamo 360 grādu virtuālo tūri pa ekspozīcijas zālēm.

foto: peizais / Alamy/ Vida Press
Slavenais “popemobile” jeb pāvestmobilis ar bruņustikla kabīni.

BMW muzejs

foto: ddp / Vida Press
Muzejā var doties nelielā ceļojumā cauri laikam, sekojot BMW modeļu maiņai.

Atrašanās vieta: Minhene, Vācija

Apskates ilgums: divas stundas

Ieeja: 10 EUR

foto: PJPHOTO / Alamy/ Vida Press
Būtiska vieta muzejā atvēlēta sportiskajiem sasniegumiem.

Kad BMW muzejā pabiju vēl deviņdesmitajos gados, tas izraisīja vilšanos – tobrīd pat vēl modernizāciju nepiedzīvojušais Rīgas Motormuzejs piedāvāja interesantāku apskates programmu. Taču tad bavārieši saņēmās un iekārtoja jaunu muzeju, ka patiešām atbilst labākajiem standartiem – plašs un ar interaktīvu ekspozīciju. Te ir gan BMW slavenākie spēkrati, gan arī pavisam unikālas mašīnas, par kādu eksistenci es pat nebiju nojautis. Atsevišķas zāles atvēlētas gan BMW sportiskajiem sasniegumiem, gan motocikliem. Izskatās, ka ne tikai automobiļu ražošanā, bet arī muzeja iekārtošanā BMW sacenšas ar saviem senajiem konkurentiem "Mercedes".

foto: Art Kowalsky / Alamy/ Vida Press
Muzejā var doties nelielā ceļojumā cauri laikam, sekojot BMW modeļu maiņai.