"Deviņvīri" testē zviedru Kārli - "Volvo XC40 Recharge"
"Volvo" diezgan ilgi kavējās ar pirmā elektromobiļa laišanu tautiņās, taču gaidīšana nebija velta – zviedru debija elektrisko mašīnu lauciņā ar krosoveru "XC40 Recharge" ir izdevusies ievērības cienīga.
Elektrisko XC40 gaidīju ar nepacietību, jo biju salasījies solījumus par to, ka šim auto būs vairāk nekā 400 zirgspēku – no mūždien tik praktiskajiem un apdomīgajiem zviedriem tādu jaudas izšķērdību diez vai kāds gaidīja. Taču viņi solīto patiešām ir izpildījuši un uzbūvējuši neticami dinamisku automobili. Turklāt ne tikai jaudīgu, bet arī praktisku.
Viss pa vecam. Gandrīz viss
Ja paskatāmies no sāniem, tad elektrisko XC40 var viegli sajaukt ar jau gana labi zināmo šī modeļa iekšdedzes versiju. Īpaši neatšķiras arī aizmugure un interjers. Acīs krītošākā atšķirība ir automobiļa priekšpuse – no tās ir pazudusi ierastā radiatora reste, kuras vietā parādījusies vienkārša metāla plāksne ar Volvo logotipu – godīgi sakot, ne pārāk izsmalcināts risinājums. Varēja jau nu dizaineri arī iespringt un izdomāt kaut ko interesantāku. Nu, nekas, gan jau nākamajos modeļos to labos. Vēl viena acīm redzama izmaiņa ir tā, ka zem motora pārsega vairs neatrodas motors, bet gan neliels bagāžas nodalījums, kurā var ielikt lādētāju vai mugursomu. Tās tad arī visas vizuālās pārmaiņas.
Kā jau teikts, arī automašīnas salons būtiski neatšķiras no ierastās iekšdedzes XC40 versijas. Tāds pats ātrumu pārslēgs, tāda pati stūre, instrumentu panelis un viduskonsolē iebūvētais displejs. Jā, te tas vēl arvien ir integrēts panelī, nevis vienkārši uzstutēts tam pa virsu, kā to dara lielākā daļa citu ražotāju. Pārmaiņas skārušas tikai mediju sistēmas programmatūru, kas tagad ir sajūgta kopā ar Google servisiem, kā rezultātā navigācija balstās uz Google Maps. Apdare palikusi tradicionālajā Volvo stilā, darināta no visādiem eko materiāliem, ieskaitot pārstrādātas plastmasas pudeles. Vēl viena būtiska izmaiņa ir tā, ka nav vairs Start pogas, kas iedarbinātu dzinēju – tā kā šis ir elektromobilis, pietiek tikai pārbīdīt ātrumpārslēgu pozīcijā D, un brauciens var sākties!
Klusais skrējējs
Te viss notiek klusu, pat slepenajās misijās rūdīts asasins varētu no Volvo elektromobiļa pamācīties klusas pārvietošanās mākslu. Piespiežam gāzes pedāli, un – oho, esam burtiski aizlēkuši pārdesmit metrus uz priekšu! Divi elektromotori un 408 “zirgi” ir varens spēks. Zviedriem patiesi ir izdevies radīt auto, kas ir sprigans kā Porsche. Tikai elektriskā XC40 gadījumā no it kā tik ikdienišķa izskata automašīnas neviens tādu spriganumu negaida. Šajā ziņā to gribas salīdzināt ar Remarka "Trīs draugos" aprakstīto auto, kam vārdā bija Kārlis – necila izskata vāģi, kas visus spēj pārsteigt ar savām ātruma īpašībām. Dinamika ir patiešām iespaidīga – 4,9 sekundēs līdz 100 kilometriem stundā –, un neuzmanīgam braucējam te ir visas iespējas savākt soda kvīšu kolekciju no visiem Latvijā esošajiem radariem.
Taču nav arī tā, ka elektriskais XC40 būtu tīri drasēšanai pa šoseju domāts auto. Paturēsim prātā, ka šis tomēr ir pilnpiedziņas auto no SUV sugas, tātad gluži labi tam vajadzētu justies arī dubļainos un sniegotos ceļos. Un tā tas patiešām arī ir: mēs izmēģinājām gan piesnigušus un slidenus lauku ceļus, gan arī ar sniega putru klātu šoseju – visos minētajos apstākļos ne mirkli neradās šaubas par mašīnas spējām tikt galā ar dabas un ceļu uzkopšanas dienestu sagādātajiem pārbaudījumiem. Pateicoties zem grīdas izvietotajiem akumulatoriem, auto ir saviem izmēriem negaidīti stabils, nav pamata sūdzēties arī par to, ka tā gaita būtu pacieta.
Skaitot centus un kilovatstundas
Pārejam pie galvenā jautājuma – cik tad tālu šis brīnums spēj aizbraukt, atrauts no elektrības tīkla pupa? Specifikācijā ir kaut kas teikts par 414 kilometriem, taču uz to es neieteiktu paļauties. Vismaz ne ziemas sezonā. Ar akumulatoru, kas bija uzlādēts par 90 procentiem, es varēju nobraukt teju uz pusi mazāk – ap 230 kilometriem. Tiesa, pat necenšoties ekonomēt uz siltuma rēķina, citādi būtu vairāk. Ziemā daļa enerģijas aiziet akumulatora sildīšanai, tādēļ siltākā laikā distance noteikti būtu lielāka. Tomēr solītos 400 kilometrus droši vien var sasniegt tikai tad, ja brauc izteikti ekonomiskā režīmā.
Tik garu maršrutu – no Rīgas līdz Valkai un atpakaļ – es ar elektromobili veicu pirmo reizi, tādēļ mazliet bažījos par uzlādes iespējām, taču nebija tik traki. Turpceļā uz pārdesmit minūtēm piestāju padzert kafiju Valmierā un pie viena uzlādēt akumulatoru, bet atpakaļbraucot vēl pārdesmit minūtes pavadīju Valkas Viršos, atkal lādējot akumulatoru un uzēdot hotdogu. Ja būtu jāsteidzas, tad šādi pitstopi liktos kaitinoši, taču brīvdienu režīmā es tos uztvēru kā atpūtas sastāvdaļu. Varēju, protams, mēģināt iztikt bez uzlādes punktiem (datora solītā kilometrāža to ļāva) un uzlādēties mājās, taču, godīgi sakot, nebija lielas vēlēšanās staipīties ar kabeļiem, pagarinātājiem un aukstā laikā turēt pusvirus logu, lai visu nakti lādētu akumulatoru. Tīri finansiāli es tā zaudēju kādus desmit eiro: pēc pašreizējām elektrības cenām 100 kilometri, lādējoties mājās, izmaksātu ap pieciem eiro, bet uzlādes stacijā – ap deviņiem.
Ja jau sākām runāt par naudu, tad jāpasaka, cik tad elektriskais XC40 maksā. Lēti nav – maksimālajā komplektācijā, kāda bija mūsu testa auto, ap 68 000 eiro. Konkrēto mašīnu gan var nopirkt par nepilniem 62 000. Ja noņem nost valsts solīto 4000 eiro subsīdiju, tad var palīst zem 60 000 eiro latiņas. Labā ziņa ir tā, ka pēc dažiem mēnešiem gaidāma priekšpiedziņas elektriskā XC40 versija, kas būs lētāka – starp 40 un 50 tūkstošiem. Un tāds auto jau nonāk vienā cenu kategorijā ar Škoda Enyaq, kas daudziem potenciālajiem pircējiem var likt nopietni padomāt, ko tad labāk izvēlēties. Tiesa, lētākajā XC40 par 400 “zirgiem” būs jāaizmirst – tam būs 231 zirgspēks, toties mazliet ilgāks akumulatora darbības laiks ar vienu uzlādi.
Epiloga vietā teikšu tā – ja man šodien būtu obligāti jāpērk elektromobilis, tad Volvo XC40 būtu viens no visreālākajiem variantiem. Pirmkārt, tas par nosacīti saprātīgu cenu (ja salīdzinām, piemēram, ar Audi) piedāvā normālu izmēru praktisku, taču tajā pašā laikā dinamisku automašīnu. Otrkārt, ja salīdzinām ar Hyundai un KIA, kas dzīvojas pa to pašu cenu nišu, Volvo ir “tuvāk zemei” un saprotamāks. Tas nekādā ziņā nav pārmetums abiem “korejiešiem”, kas būvē patiešām interesantus un stilīgus elektromobiļus; vienkārši XC40 gadījumā tu iesēdies nevis nākotnes automobilī, no kura pat mazliet ir tā kā bail, bet gan ļoti ierastā un tuvā mašīnā, kuru no vecā labā Volvo atšķir tikai viena nianse – to darbina elektrība.
FAKTI
Volvo XC 40 Recharge
Dzinējs: divi elektromotori
Jauda: 408 ZS
Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 4,9 sek.
Distance ar vienu uzlādi: 230–400 km
Cena: 68 000 EUR