Ceļš līdz Latvijas vadošajam bobsleja pilotam: Ķibermanis atkal dodas medībās...
Par Latvijas bobsleja vadošo pilotu Oskars Ķibermanis kļuva diezgan negaidīti, tāpēc jo patīkamāki liekas viņa panākumi ledus trasēs. Taču pirms medaļām bija daudz sāpīgu kritienu un smagi treniņi... Anatolijs Kreipāns īsi pirms jaunās bobsleja sezonas uz sarunu aicināja "mazo Osi".
Patīkamie pārsteigumi
Pirms pāris gadiem likās, ka bobslejā mums tūdaļ būs pat trīs konkurētspējīgas ekipāžas un tad tik visi redzēs... Atliek tikai sameklēt un sagatavot pietiekamu skaitu labu stūmēju pilotiem Oskaram Melbārdim, Oskaram Ķibermanim un Uģim Žaļimam, un tad visa pasaule būs mums kabatā! Savukārt pirms pagājušās sezonas situācija bija krasi mainījusies, un sākās ja ne gluži panika, tad satraukums gan – Žaļims beidza bobslejista karjeru, Melbārdim muguras problēmu dēļ visu 2018./2019. gada sezonu nācās izlaist, un neviens nevarēja garantēt, kad un kāda būs atgriešanās. Palika tikai bobslejistu aprindās draudzīgi par “mazo Osi” sauktais Oskars Ķibermanis. Jā, viņam tolaik vēl tikai 25 gadu vecumā jau bija Pasaules kausu pieredze, bija 2017. gadā kopā ar Matīsu Mikni iegūta bronzas medaļa Eiropas čempionātā divniekiem, bija goda pjedestāli un pat uzvara (četrinieku konkurencē) Pasaules kausa posmos, bet... Viņš it kā vienmēr atradās “lielā Oša” jeb Oskara Melbārža aizsegā. Tagad viņš palika viens, un pirms pagājušās sezonas visas cerības saistījās tikai ar viņu. Vai panesīs tādu nastu?
Krist un celties
Oskars trīs gadus Valmierā trenējās peldēšanā, tad septiņus gadus bija vieglatlēts, mācījās Murjāņu sporta ģimnāzijā, bija Latvijas junioru čempions desmitcīņā, līdz 18 gadu vecumā pārgāja uz bobsleju. Astoņpadsmit gadi – tas vieglatlētikā nav vecums, kad jāsecina, ka diezin vai izdosies kaut sasniegt, ka esi sevi jau izsmēlis un tāpēc jāmeklē sportā cits ceļš.
Astoņpadsmit gadi vieglatlētikā, turklāt desmitcīņā, ir tikai ceļa sākums. Bet Oskaram vēl pat nebija pilni 18 gadi...
“Nāca vidusskolas beigas, un bija jāsāk domāt, ko darīt tālāk. Jāstājas Rīgā augstskolā, un tad būtu grūti izbraukāt uz treniņiem, būtu ļoti sarežģīti mācības savienot ar sportu tā, lai abas puses neciestu. Man tāds modelis nelikās pieņemams. Sportot nopietnāk un līdz galam vai arī pievērsties tikai mācībām un sportot sava prieka pēc? Piemēru, kad vieglatlēti un tieši no Murjāņiem aiziet uz bobsleju, bija daudz, un tie nebija sliktākie piemēri. Kaut vai tas pats Oskars Melbārdis. Nolēmu pamēģināt bobsleju, turklāt sakrita tā, ka man tas bija pēdējais gads, kad vēl varēju tikt uz jaunatnes olimpiādi. Pirmo pavasari pabraucām, padauzījāmies, un tad jau nākamajā sezonā bija jaunatnes olimpiāde, kur izdevās ieņemt ceturto vietu, bija medaļas junioru pasaules čempionātā, un tā tas kaut kā labi aizgāja,” savu pievēršanos bobslejam atceras Oskars Ķibermanis.
Tā nebija, ka Oskars “atnāca, ieraudzīja un uzvarēja” gluži kā Jūlijs Cēzars. Viņu iemeta bobslejā kā kaķēnu dīķī – izpeldēs vai neizpeldēs? Daudz netrūka, lai Oskars neizpeldētu. Vēl daži kritieni un... Diezin vai tagad būtu iemesls par Oskaru kaut ko rakstīt. Bija vismaz seši kritieni pēc kārtas; bija tā, ka Oskars, aizbraucis atpakaļ uz Murjāņiem, roku nevarēja pacelt – tik ļoti viņš bija apdauzījies. Pa vasaru viss pārgāja un aizmirsās, taču nāca jaunā sezona, atkal vajadzēja kāpt bobsleja kamanās un braukt pa trasi... Un aizgāja.
Līdera nasta
Kopš tā laika nebija sezonas, ka Ķibermaņa ekipāžas nebūtu uz pjedestāla Pasaules kausa posmos, tomēr jaunā 2019./2020. gada sezona Oskaram būs atkal kaut kas jauns viņa karjerā. Pirms pagājušās sezonas neviens nezināja, ko īsti no viņa var sagaidīt, kad viņš ir palicis vienīgais Latvijas bobsleja pilots ar Pasaules kausa pieredzi, taču šosezon no viņa jau gaidīs augstas vietas. Tas ir neizbēgami. Un būs labākajā gadījumā neizpratne, ja gadīsies neveiksmes.
“To, ka kopvērtējumā varam būt augstu, sapratām jau aizpagājušajā sezonā. Toreiz mēs divniekos bijām ceturtie, bet vēl pirms sezonas mēs neaizbraucām uz Amerikas posmiem, taču bijām astotie un no trijnieka ļoti tālu neatpalikām. Tā ka augstas vietas pagājušās sezonas kopvērtējuma nebija sensacionālas, taču tas, ka kopā bija desmit pjedestāli un sudraba medaļas Eiropas un pasaules čempionātos, jau kaut kas,” secina Oskars.
Pilnu Anatolija Kreipāna sarunu ar Latvijas vadošo bobsleja pilotu Oskaru Ķibermani un citus interesantus materiālus par Latvijas sporta izcilībām lasiet žurnāla "9 Vīri" īpašajā sporta numurā, kas tapis saistībā ar Latvijas gada balvu sportā. Žurnāls būs nopērkams jau nākamās nedēļas otrajā pusē lielākajās preses tirdzniecības vietās visā Latvijā.