
Par ko mēs, latvieši, esam sūdzējušies visvairāk: preču un pakalpojumu TOP 5

Mūsdienu patērētāju pasaulē, kurā tehnoloģijas attīstās tik ātri un tirgus piedāvājums ir milzīgs, ikviens no mums ir nonācis situācijās, kad pirkumi vai pakalpojumi nav atbilduši cerībām. Kādas tad ir tās biežākās problēmas, kas lika patērētājiem izteikt sūdzības?
Kā Jauns.lv informēja Patērētāju tiesību un aizsardzības centrā (PTAC), pagājušajā gadā tika saņemti 3974 rakstveida iesniegumi.
Par ko patērētāji visbiežāk sūdzējās?
1. Preces atbilstība līguma noteikumiem
Visbiežāk saņemtās sūdzības attiecās uz precēm, kuru kvalitāte neatbilda patērētāju gaidām vai līgumam. PTAC norāda, ka sūdzības par elektroprecēm, apaviem, mēbelēm, transportlīdzekļiem un mobilajiem telefoniem bija starp visbiežāk minētajām. Patērētāji izrādīja neapmierinātību, ja preces bija bojātas, nestrādāja kā solīts vai nepildīja tās funkcijas.
2. Avioregulas un citi aviopasažieru tiesību pārkāpumi
Nereti tika saņemtas sūdzības arī par aviopasažieru tiesībām, īpaši saistībā ar kavētiem vai atceltiem lidojumiem, bagāžas zudumiem un aizkavēšanos. Šajā jomā patērētāji bieži saskārās ar problēmām saistībā ar aviokompāniju sniegto pakalpojumu atbilstību un kompensācijām par zaudējumiem.
3. Komercprakses pārkāpumi un e-komercija
Sūdzības par komercpraksi, reklāmu un e-komerciju veidoja nozīmīgu daļu no iesniegumiem. Patērētāji norādīja uz maldinošām reklāmām, neskaidriem līguma noteikumiem un nepatiesu preču piedāvājumiem tiešsaistes veikalos. Šīs sūdzības bieži norāda uz nepieciešamību pēc stingrākiem regulējumiem, lai aizsargātu patērētājus e-komercijas jomā.
4. Nepiegādātas preces
Vēl viena bieži sastopama problēma bija nepiegādātas preces. Patērētāji sūdzējās, ka veicot pirkumus tiešsaistē, viņi neieguva solīto preci, vai tā tika piegādāta ar kavēšanos. Šādās situācijās patērētājiem bieži nākas vērsties pie PTAC, lai saņemtu palīdzību.
5. Rēķini un pakalpojumi
Vēl viena svarīga tēma bija neskaidrības par izrakstītajiem rēķiniem un pakalpojumiem, kas neatbilda līguma noteikumiem. Patērētāji bieži norādīja uz problēmām, kas saistītas ar neskaidriem maksājumiem, liekiem izdevumiem vai pakalpojumu sliktu kvalitāti.
Top5 preces, par kuriem saņemtas sūdzības
Preces:
-
Elektropreces – Bieži sūdzības par bojātām, nestrādājošām vai neatbilstošām precēm.
-
Apavi – Sūdzības par sliktiem materiāliem, ātru nolietošanos vai neērtiem modeļiem.
-
Mēbeles – Problēmas ar montāžu, materiālu kvalitāti un krāsu atbilstību attēliem.
-
Transportlīdzekļi – Dažādi jautājumi par izmantoto transportlīdzekļu stāvokli un garantijām.
-
Mobilie telefoni – Sūdzības par defektiem, zemu kvalitāti un ražotāja atteikšanos no garantijas.
Top5 pakalpojumi, par kuriem saņemtas sūdzības
Pakalpojumi:
-
Avio pakalpojumi – Problēmas saistībā ar atceltiem un kavētiem reisiem, kā arī bagāžas zaudējumiem.
-
Autostāvvietu pakalpojumi – Sūdzības par neskaidriem noteikumiem un nepamatotiem sodiem.
-
Izklaides un sporta pakalpojumi – Nenotikuši pasākumi un problēmas ar sporta klubu līgumu izbeigšanu.
-
Transportlīdzekļu noma – Sūdzības par noteikumu pārkāpumiem un papildu maksājumiem.
-
Tūrisma pakalpojumi – Nesniegti vai neatbilstoši pakalpojumi, piemēram, viesnīcas neatbilstība aprakstam, ekskursiju neesamība.
Individuālie strīdi un to risināšana
Pērn PTAC saņēma 2659 iesniegumus par individuālajiem strīdiem starp patērētājiem un komersantiem. Pozitīvs risinājums tika panākts 675 gadījumos, kas liecina par efektīvu strīdu izšķiršanu. Tiem, kas nepanāca risinājumu PTAC, tika piedāvāts vērsties Patērētāju strīdu risināšanas komisijā, kur tika pieņemti 189 lēmumi. No tiem 131 lēmums bija pilnībā vai daļēji par labu patērētājam.
Sūdzību skaits, kas saņemts 2024. gadā, atklāj vairākas būtiskas problēmas patērētāju tiesību aizsardzības jomā. Patērētājiem bieži ir nepieciešama palīdzība, lai risinātu strīdus ar komersantiem, un PTAC veiksmīgi risina lielu daļu no šiem jautājumiem. Tomēr, lai mazinātu sūdzību skaitu nākotnē, nepieciešama lielāka komersantu atbildība un stingrāka kontrole pār e-komerciju, aviopakalpojumiem un citiem pakalpojumiem, kas bieži vien nav atbilstoši līguma nosacījumiem.
Patērētājiem ir svarīgi zināt savas tiesības un iespējas vērsties PTAC, lai aizstāvētu savas intereses un nodrošinātu taisnīgu attieksmi no uzņēmumu puses.