Grāmatas kļūst par trendu: kāpēc visi runā par “BookTok” un “Bookstagram”?
foto: no privātā arhīva
Krista Leškēviča (@narrativeofbeauty) ir liela grāmatu lasītāja, satura veidotāja Instagram.
Dzīvesstils

Grāmatas kļūst par trendu: kāpēc visi runā par “BookTok” un “Bookstagram”?

Krista Leškēviča, @narrativeofbeauty

Jauns.lv

Sociālo tīklu pasaule turpina pārsteigt ar savu ietekmi uz mūsu ikdienas paradumiem, un viens no jaunākajiem un straujāk augošajiem fenomeniem ir grāmatu popularitātes veicināšana digitālajā vidē. “BookTok” un “Bookstagram” kustības apliecina, ka lasīšana ne tikai nezaudē savu nozīmi, bet kļūst par stilīgu un dinamisku sarunu tēmu globālā mērogā.

Grāmatas kļūst par trendu: kāpēc visi runā par “Bo...

Sociālie tīkli mūsdienās nav tikai vieta, kur cilvēki satiekas. Tas ir arī veids, kā uzzināt jaunumus, meklēt informāciju, gūt iedvesmu un vienkārši – pavadīt laiku. Nav brīnums, ka sociālie tīkli bieži vien aizņem būtisku mūsu ikdienas daļu. Un viens no mūsdienu fenomeniem, kas izveidojies tieši sociālajos tīklos, ir mīlestības pret grāmatām un lasīšanu popularizēšana caur šīm modernajām tehnoloģijām. “BookTok” un “Bookstagram” – populāri arī Latvijā!

Kas tad īsti ir BookTok un Bookstagram?

Ja agrāk bija “grāmatu klubiņi”, kur cilvēki satikās un runāja par izlasīto, kā arī smēlās iedvesmu jaunai lasāmvielai, tad tagad tas pats viss notiek arī internetā, sociālajos tīklos. BookTok un Bookstagram principā ir grāmatu lasītāju, lasīšanas entuziastu un vienkārši grāmatmīļu kopiena sociālajos tīklos. BookTok – TikTok un Bookstagram – Instagram platformā!

Un atšķirībā no fiziska grāmatu kluba šīs grāmatu kopienas sociālajos tīklos var būt neizmērojami lielas. Tās sastāv gan no tiem cilvēkiem, kas aktīvi dalās ar savu izlasīto, gan arī no visiem tiem, kas seko šai informācijai, meklē, saglabā un izmanto to. Notiek draudzēšanās, satikšanās, diskusijas un domu apmaiņa virtuālajā vidē.

Lai aptvertu grāmatu lasīšanas entuziastu daudzumu sociālajos tīklos, nedaudz statistikas: tēmturim #BookTok vietnē TikTok ir ~165 miljardi ierakstu, bet tēmturim #Bookstagram vietnē Instagram ir ~94 miljoni ierakstu. Cipari runā paši par sevi – grāmatas nekur nav zudušas, tās lasa un par tām runā!

Nenoliedzami, BookTok un Bookstagram ir arī jauns reklāmas veids, ko aktīvi izmanto grāmatu izdevēji, autori, tirdzniecības vietas u. c. Un ir grāmatas, kas, šādi reklamētas, nereti kļūst par vispasaules hitiem jeb dižpārdokļiem ar saviem faniem, fanu klubiem, kustībām un reizēm – ekranizācijām kino filmās vai seriālos.

Kāpēc BookTok un Bookstagram kustība ir tik populāra?

Tāda ir mūsdienu pasaules iezīme. Mēs visi vēlamies karstāko un jaunāko informāciju tūlīt un tepat – vienkāršu un uztveramu. Mēs gribam zināt, kas patīk vai nepatīk citiem. Izvērtēt, salīdzināt, pieņemt vai noraidīt. Un BookTok vai Bookstagram formāts šo visu sniedz. Parasti tie ir samērā īsi, interesanti, saistoši ieraksti ar bildēm vai video sociālajos tīklos par konkrētām grāmatām. Un sociālo tīklu formāts ļauj jebkuram citam lietotājam atrast, uzzināt un saglabāt šo ierakstu sev, ja tas ieinteresējis. BookTok un Bookstagram parāda, ko cilvēki lasa, kad viņi lasa, ka lasīt ir stilīgi. Un bieži vien tas motivē sākt lasīt, ja to vēl nedari, lasīt vēl vairāk, interesēties un uzzināt par jaunām grāmatām.

BookTok un Bookstagram nav tikai par to, kura grāmata ir laba, kura – ne. Grāmatu satura veidotāji sociālajos tīklos bieži runā arī par citām lietām, kas saistītas ar lasīšanu. Piemēram, dalās tajā, kāpēc lasīt ir vērtīgi, ko šī nodarbe var dot, kur rast laiku lasīšanai, kā motivēt sevi lasīt u. tml. Saturs, ko var gūt no šīs kopienas, ir gan motivējošs, gan izglītojošs, gan izklaidējošs, tā ir iespēja būt kopā ar līdzīgi domājošajiem.

Jauns veids, kā reklamēt grāmatas un saprast, ko grib lasītājs

BookTok un Bookstagram veido lasītāji, sociālo tīklu lietotāji. Bet šo kustību izmanto grāmatu izdevēji, tirdzniecības vietas, bibliotēkas un arī – autori. Jo šis ir relatīvi jauns, interesants un efektīvs veids, kā stāstīt, runāt par grāmatām, dalīties ar grāmatu jaunumiem. Un – šis ir arī veids, kā grāmatu izdevējiem un arī autoriem saprast, ko grib lasītājs. Ko rakstīt, ko tulkot, ko izdot? BookTok un Bookstagram ir veids, kā “turēt roku uz pulsa” un būt vienmēr zinošam par to, kas aktuāls lasītājam.

Viedoklis: Līva Kukle, izdevniecības "Latvijas Mediji" bērnu literatūras redaktore:  

“Mēs sekojam līdzi Latvijas un ārzemju tendencēm katrs pats savos mīļākajos žanros, kā arī, protams, kā izdevniecība kopumā. Internetā populārās tēmas ir ātrākais veids, kā varam izzondēt lasītāju noskaņojumu un vēlmes. Skatāmies, kā saturu veido gan sociālo tīklu lietotāji, gan lielās ārzemju izdevniecības. Jāsaka gan, ka Latvijā un ārzemēs tendences atšķiras. Lielākās tendences sociālajos tīklos nāk no angliski runājošās pasaules, kur neapšaubāmi populārākais šobrīd ir tā sauktais romantasy žanrs, kas Latvijā vairāk tiktu pielīdzināts jauniešu literatūrai un netiek tik daudz lasīts.

foto: no privātā arhīva
Līva Kukle.
Līva Kukle.

Labas atsauksmes ārvalstīs ir ne vienmēr pavisam uzticams, tomēr rādītājs, ka grāmatu varētu būt interesanti lasīt arī mums. Īpaši pievēršam uzmanību kaimiņvalstīs notiekošajam. Saceltās ažiotāžas nāk par labu; arī tas, vai, piemēram, pēc grāmatas motīviem uzņemta filma vai seriāls. Vienmēr uzsveram, ja grāmata ir tulkota daudzās – vairāk nekā divdesmit, trīsdesmit – valodās. Tas ne vienmēr nozīmē to, ka skrienam pakaļ “trendiem”, drīzāk to, ka arī Latvijas lasītāji ir pelnījuši latviski lasīt pasaulē aktuālas un populāras grāmatas.

Grāmatu apskatnieki sociālajos tīklos izdevniecībai ir ļoti nozīmīgi sadarbības partneri, un redzam, ka šī kopiena turpina pieaugt. Mūsuprāt, Latvijas mērogam, Instagram grāmatu blogeru sasniegtais potenciālo lasītāju skaits ir visai liels. TikTok platforma nav tik stabila, tur vietu izkonkurē ārzemju saturs. Taču sociālajos tīklos arī neizbēgami veidojas “burbuļi”, kur galvenokārt apgrozās vieni un tie paši cilvēki, tāpēc īpaši vērtīgi ir klātienes pasākumi, kur blogeri piedalās kā eksperti un sasniedz jaunas ausis, – festivāli, kino seansi, bibliotēku rīkotas tikšanās.

Grāmatai ir lieli panākumi, ja ar to sāk dalīties arī cilvēki ārpus ierastā Latvijas grāmatu “burbuļa”. Pieredzējām milzu panākumus Kalendārs mani sauc, Kur vēži dzied, Mājkalpotāja un citām grāmatām, kas sociālajos tīklos var dzīvot pat vairākus gadus un atrast arvien jaunus lasītājus. Sociālo tīklu lielākais spēks ir izklaidējošais elements un iespēja iesaistīties arvien jauniem satura veidotājiem – domāju, ka blogeriem un soctīklu lietotājiem vajadzētu attīstīt tieši šo virzienu, necenšoties kopēt literatūras kritiķus, būt pārmēru objektīviem vai formāliem. Sociālie tīkli vispateicīgākie ir emociju, iespaidu nodošanai, kas izklaidē, ieintriģē un rada motivāciju būt aktīvam lasītājam.”

Viedoklis: Kristīne Ilziņa, apgāda Zvaigzne ABC sabiedrisko attiecību speciāliste

Aktivitātes sociālajos tīklos – tas ir vienmēr interesanti! Sekojam gan lielajiem rādītājiem, kā, piemēram, bestselleru sarakstiem, gan arī atsevišķiem cilvēkiem. Interesanti ir sekot arī autoriem pašiem – daži ir patiešām aktīvi un interesanti sociālajos tīklos, kā, piemēram, Lūsindas Railijas ģimene un Jusi Adlers-Olsens, bet no latviešu autoriem – Zane Zusta un Inga Grencberga.

foto: no privātā arhīva
Kristīne Ilziņa.
Kristīne Ilziņa.

Zvaigzne ABC sadarbojas ar daudziem grāmatu apskatniekiem, kuri savukārt darbojas dažādās platformās. Noteikti turpināsim šo sadarbību – tā brīžiem norisinās viļņveidīgi, ir kāpumi un kritumi. Šobrīd atkal novērojams kāpums. Tam, iespējams, ir saistība ar šogad aktuālo diskusiju par katastrofāli sliktajiem jauniešu lasītprasmes rādītājiem. Atklāsme, ka slikta lasītprasme noved pie sliktām sekmēm, ir novedusi pie tā, ka lasīšana atgūst pozīcijas. Ģimenēs, kurās aug bērni, grāmatu lasīšana piedzīvo renesansi un vecāki labprāt uzklausa savu vienaudžu spriedumus par grāmatu jaunumiem, meklējot interesantu un aizraujošu lasāmvielu savām atvasēm. Tāpēc lasīšana un grāmatu apskati sociālajos tīklos ir modē.

Zvaigzne ABC pieredze ar sociālajiem tīkliem ir bijusi dažāda, un vislabāk varam spriest par latviešu autoru grāmatām. Te panākumus gūst “nišas” grāmatas – Facebook grupas Kaķu foto. Stāsti “zvaigznes” Olitas Tidomanes grāmata Trīs runči un viņu cilvēks piedzīvoja lieliskus pārdošanas rezultātus un papildmetienu.. Tagad ir iznākusi vēl viena šajā grupā radusies grāmata – Lienes Behmanes Kaķa Semanuela piedzīvojumi. Savukārt izcilās tulkotājas Silvijas Brices Baigās piezīmes sākotnēji tapa kā viņas ieraksti Facebook, bet pēc iznākšanas grāmatā un apspriešanas Facebook grupā Izcilas grāmatas kļuva par absolūtu bestselleru, kura papildmetieni no grāmatnīcām pazuda burtiski dažu dienu laikā.

Sociālo tīklu kanāli šobrīd piedzīvo tādu kā revolūciju, šobrīd vēl nevar saprast, kurš no visiem kanāliem laika gaitā iegūs vislielāko lietotāju atsaucību tieši grāmatu jomā, jo pašlaik visos ir aktīvi lasīšanas popularizētāji. Mēs vēlam veiksmi ikvienam no viņiem, bet jāpiezīmē, ka daudzi pētījumi rāda vēl kādu svarīgu ainu: lai ko sacītu vai darītu influenceri, ikviena cilvēka pirmie iespaidotāji ir ģimene un draugi. Ja lasa vecāki un piedāvā jaunas un interesantas grāmatas arī saviem bērniem, viņi lasīs.”

Viedoklis: Sandra Saula, izdevniecības Helios vadītāja, un Anna Kalna, izdevniecības Helios mārketinga vadītāja

“Mums kā izdevējiem ir ļoti svarīgi sekot tam, kas notiek sociālajos tīklos, ko grāmatu lasītāji apspriež un vēlas kādu dienu ieraudzīt latviešu valodā. Tāpat sekojam aktualitātēm un diskusijām ārzemēs. Mums ir svarīgi atrast domubiedrus un apmainīties ar idejām lasītāju kopienās, kuras mūsu grāmatas varētu uzrunāt. Grāmata Ceturtais spārns, par kuru ir sajūsmā arī Latvijas lasītāji, bija jau guvusi ievērojamu popularitāti ārvalstīs, lielā mērā pateicoties sociālo tīklu spēkam. Ceturtā spārna gadījumā mēs uzskatāmi redzam, cik ļoti grāmatnieku kopiena var palīdzēt pieņemt lēmumus, kādas grāmatas tulkot un vest pie lasītājiem.

foto: no privātā arhīva
Anna Kalna.
Anna Kalna.

Tāpat kā citās nozarēs, arī grāmatniecībā pastāv aktuālās tendences. Ceturtais spārns ir ideāls piemērs. Mēs šobrīd atrodamies R. Jarosas radoši ieviestajā “romantiskās fantāzijas” (romantasy) ērā. Veiksmes atslēga šajā gadījumā, domājams, ir tā, ka autore neradīja kaut ko pilnīgi jaunu, bet gan izmantoja ko jau pazīstamu un lasītājiem radniecīgu un pievienoja tam romantisko līniju, piešķirot grāmatai pikantumu. Tāpat viņa dalījās savā pieredzē ar veselības problēmām, apliecinot, ka tas nav šķērslis pilnasinīgai dzīvei, un šādu domu gājienu piešķīra arī romāna galvenajai varonei. Šī ir ļoti cilvēciska un uzrunājoša pieeja, kas sniedz piepildījumu gan lasītājam, gan viņai pašai. Tas pierāda, ka cilvēki var ļoti daudz paveikt, noticot sev.

foto: no privātā arhīva
Sandra Saula.
Sandra Saula.

Sociālie tīkli ir vieta, kur tiek ietekmēti viedokļi, pieņemti lēmumi, izdarīti spriedumi par daudzām lietām. Grāmatu pasaule nav izņēmums. Kā vienu no pēdējā laikā pozitīvākajiem piemēriem var minēt Dž. Makkērdijas biogrāfiju Priecājos, ka mana mamma nomira, kuras autore latviešu lasītājiem, iespējams, nav tuvi pazīstama, taču, pateicoties grāmatas tulkotājas Kristīnes Spures iniciatīvai un entuziasmam, kā arī grāmatu satura veidotāju atsauksmēm, šīs grāmatas vārds izskanēja gana plaši un tā ierindojās arī pārdotāko grāmatu topos.

Mēs esam ļoti priecīgi un pateicīgi par brīnišķīgo lasītāju kopienu, kas gadu gaitā izveidojusies Latvijas sociālajos tīklos. Mūsuprāt, ir svarīgi, lai izdevēji atbalstītu grāmatu satura veidotājus. Kopienas ietekme ir būtiska – blogeri neapšaubāmi ir kā tilts starp grāmatu un lasītāju un, mūsuprāt, veicina lasīšanu, sasniedzot arī cilvēkus, kas var būt piemirsuši, ka kādreiz lasīja vairāk, un vēlas to atsākt.”

Grāmatu lasītāji un satura veidotāji sociālajos tīklos Latvijā

Jā, arī Latvijā ir aktīvi grāmatu lasītāji un satura veidotāji sociālajos tīklos. Gan tā dēvētie “grāmatu blogeri”, kas visaizrautīgāk veido saturu par grāmatām un lasīšanu, gan arī citi lielāki un mazāki lasīšanas entuziasti, kas labprāt dalās ar izlasīto sociālajos tīklos, skatās, ko lasa citi, veido šo vietējo grāmatmīļu kopienu. Tāpat kā pasaulē, arī Latvijā šī sociālo tīklu kopiena ir vide, kurā smelties iedvesmu gan grāmatām, ko gribētos izlasīt, gan lasīšanai kā tādai, tā parāda, ka lasīšanai laiku var atrast, lasīt ir vērtīgi un, jā, – arī moderni!

Viedoklis: Kristīne Somere, grāmatu lasītāja, satura veidotāja Instagram

“Pati sekoju līdzi citiem grāmatu blogeriem, un arī daudzi mani sekotāji ar screenshot no mana Instagram iet uz bibliotēku vai grāmatnīcu pēc lasāmvielas. Mani noteikti iedvesmo citu satura veidotāju sajūsma par kādu grāmatu, un, ja redzu, ka tai ir daudz labu atsauksmju, noteikti pievērsīšu uzmanību. Un otrādi – ja būs pārsvarā negatīvas atsauksmes, arī es savu laiku netērēšu. Sociālajiem tīkliem ir milzīgs spēks.

foto: no privātā arhīva
Kristīne Somere.
Kristīne Somere.

Šobrīd, manuprāt, cilvēki informāciju meklē sociālajos tīklos un grāmatas nav izņēmums. Cilvēki gan smeļas iedvesmu, ko lasīt, gan seko konkrētiem satura veidotājiem, jo sakrīt “lasāmā gaume” ar viņiem. Protams, var gadīties arī vilšanās. Arī man ir bijuši pārmetumi, ka pēc manas sajūsmas ir nopirkta grāmata, kas otram vispār nav patikusi, bet tas ir normāli, jo jebkura recenzija ir subjektīva. Vai grāmatu satura veidotājs var iedvesmot nelasītāju pievērsties lasīšanai? Noteikti – jo vairāk mēs runāsim par literatūru, jo vairāk iedvesmosim citus pievērsties lasīšanai. Un, ja runājam par to, ko lasīt, manuprāt, sociālie tīkli arī iedrošina pamēģināt ko jaunu – es, piemēram, uzskatīju, ka fantāzijas žanrs vispār nav mans, bet Ceturtais spārns mani aizrāva no pirmās lapaspuses, bet, ja šī grāmata Instagram nebūtu nodēvēta par gada labāko grāmatu, es, visticamāk, to nebūtu pat iedomājusies lasīt!”

Viedoklis: Dace Buša, filmu un grāmatu mīle, satura veidotāja Instagram

“Ja es sevi ņemu par “vidējo mērauklu”, tad droši varu teikt, ka jau gadiem tieši Instagram vide ir tā, kur kādam satura veidotājam pamanu kādu grāmatu, kas ieinteresē, un uzreiz pievienoju to savam nebeidzamajam “gribu izlasīt” sarakstam. Reizēs, kad pati ielieku atsauksmi par kādu grāmatu, kura vairāk aizķērusi, pat pabrīnos par cilvēku interesi un iesaisti – tātad cilvēkiem interesē grāmatas! Un vismaz manā “burbulī” valda uzskats, ka “lasīt ir stilīgi”! Arī izdevējiem un grāmatnīcām sociālie tīkli noteikti ir vieglākais, tiešākais un autentiskākais ceļš pie sava lasītāja.

foto: no privātā arhīva
Dace Buša.
Dace Buša.

Ļoti labi varu saprast, ka cilvēks, ieejot grāmatnīcā, ir apjucis piedāvājumā un pēc vāka vien ir grūti pateikt, vai grāmata patiks. Bet, ja seko kādam sociālajos tīklos, zini šī cilvēka gaumi – vai tā būtu mode, filmas vai grāmatas – un zini, ka jums SASKAN, tu ieklausies viņa viedoklī. Tāpēc – ja cilvēks, kura viedoklim par kādu lasītu grāmatu esmu piekritusi, iesaka ko jaunu, ir liela iespēja, ka tas būs arī manā gaumē. Šai kustībai noteikti ir nākotne – varētu teikt, ka līdz ar sociālajiem tīkliem visa pasaule ir kļuvusi par vienu lielu grāmatu klubiņu. Atsauksmes par izlasīto ceļo apkārt zibenīgi – atliek tikai tvert sev aktuālo un LASĪT!”

Veids, kā sasniegt autoru, un iespēja autoram sasniegt lasītāju

Un vēl viens būtisks ieguvums no sociālajiem tīkliem ir tas, ka grāmatas autors un lasītājs ir kļuvuši tuvāki. Daudzi grāmatu autori ir arī aktīvi sociālo tīklu lietotāji un izmanto grāmatu kopienu kā iespēju būt kopā ar saviem lasītājiem, uzrunāt tos, dalīties ar tiem savos radošajos procesos. Un – uzzināt, kas ir tas, kas iedvesmo lasītāju, ko lasītājs grib. Ir autori, kas iet pat vēl soli uz priekšu un IESAISTA savus sekotājus/lasītājus grāmatas tapšanas procesā.

Lielais Latvijas BookTok un Bookstagram pienesums ir tas, ka šādā veidā ir iespēja izcelties pašmāju autoriem, lieliskām grāmatām, ko iemīl lasītāji un kas kļūst populāras, lielā mērā pateicoties tieši sociālo tīklu spēkam.

Viedoklis: Zane Nuts, rakstniece, aktīva sociālajos tīklos:

“Esmu pārliecināta, ka sociālie tīkli veicina lasīšanu, piesaista cilvēkus lasīšanai, dara šo nodarbi stilīgu. Savukārt tie cilvēki, kuri ir “rūdīti” lasītāji, visticamāk, izmanto citus avotus – ir atraduši savu grāmatu klubu vai izmanto tādas vietnes kā Goodreads, iespējams, aktīvi darbojas kādā no Facebook grāmatu grupām vai vienkārši seko līdzi visiem jaunumiem, paši zina savus kritērijus, kā izvēlēties, ko lasīt. Bet grāmatu ir ļoti daudz, turklāt tās ir gana dārgas, lai iegādātos potenciāli “nelasāmu” grāmatu.

foto: no privātā arhīva
Zane Nuts.
Zane Nuts.

Dzirdot viedokļus par grāmatu, rodas pārliecība, ka, iegādājoties kaut ko populāru, tas noteikti būs tā vērts, tā teikt, ja reiz vairumam patīk vai vismaz vairums par to runā, tad tak jābūt lasīšanas vērtai! Un, jā, arī man šī sociālo tīklu kopiena ir ļoti svarīga. Tā ir vistiešākā iespēja dzirdēt lasītāja viedokli par manu darbu, reizēm ļoti pozitīvu, reizēm ne tik ļoti, bet pats galvenais – tā ir iespēja aprunāties, uzzināt, ko varēju darīt labāk, mācīties, reflektēt. Un es ļoti aktīvi izmantoju šo kopienu. Reizēm aprunājoties par grāmatu, uzklausot, kas varēja būt labāks. Citreiz uzdodot jautājumus par tēmām, kurām nevaru rast atbildi, radošajā procesā. Instagram kopienu bieži uztveru kā kolēģus no citas nodaļas.”

Viedoklis: Zane Krēsliņa, rakstniece, aktīva sociālajos tīklos:

“Es pati mīļuprāt sekoju līdzi sociālo tīklu saturam un nereti iedvesmojos, ko izlasīt, tādēļ gribētu teikt, ka arī lasītāji seko līdzi. Aprunāties par grāmatu jaunumiem allaž ir aktuāli un mūsdienīgi. Grāmatnīcās ir viegli apjukt, līdz ar to citu ieteikumi ir svētīgi un palīdzoši orientēties plašajā piedāvājumā. Savukārt izdevējiem un grāmatu veikaliem ir interese pārdot savas grāmatas un, tās izceļot, ir lielāka iespēja, ka lasītājs tās ievēros un iegādāsies. Kā autore es novērtēju grāmatu blogeru veltīto laiku atsauksmju rakstīšanai un grāmatu popularizēšanai.

foto: no privātā arhīva
Zane Krēsliņa.
Zane Krēsliņa.

Jo runa nav tikai par trendu, bet bīstamo tendenci, ka cilvēki arvien mazāk laika pavada lasot. Ir grūti koncentrēties grāmatai, kad mums blakus vienmēr ir telefons. Sociālo tīklu kopiena spēj veidot vajadzīgo iedvesmu. Arī pati labprāt iesaistos sarunās un diskusijās un veidoju aptaujas, lai saprastu lasītāju gaumi, rādu arī rakstīšanas aizkulises. Ceru, ka visa šī kustība pletīsies, jo tas ir veids, kā iesaistīt gados jaunos lasītājus. Es redzu tam nākotni, un man patīk, ka apvienojas autors un lasītājs. Tā ir arī iespēja piekļūt tuvāk autoram un otrādi.”

Šogad populāras BookTok un Bookstagram grāmatas pasaulē un Latvijā

Dž. Makkērdija Priecājos, ka mana mamma nomira
R. Jarosa Ceturtais spārns un Dzelzs liesma
K. Hūvere Manas laimes lauskas (It ends with us)
E. Henrija Tie, ko satiekam brīvdienās
F. Makfadena Mājkalpotājas noslēpums

Šogad populāras BookTok un Bookstagram grāmatas īpaši Latvijā

I. Grencberga Marija /deɪʒɑ ˈv(j)u/
Z. Zusta Nepieradināts putns
Z. Nuts Saplēstā kokvilna
L. Vinogradova Vārnas
Z. Krēsliņa Saki man, ka esmu tieva

Viedoklis: Krista Leškēviča (@narrativeofbeauty), liela grāmatu lasītāja, satura veidotāja Instagram: 

Grāmatas sociālajos tīklos? Tas ir modē, tas ir stilīgi, un tas strādā! Pati veidoju saturu par grāmatām Instagram un sekoju līdzi citiem, kas runā par šīm tēmām gan TikTok, gan Instagram. Manas “vēlos izlasīt” grāmatu kaudzes aug, un es tās palīdzu audzēt citiem… Sociālie tīkli ir lielisks, ātrs un ērts veids, kā vienmēr būt lietas kursā par grāmatu aktualitātēm, saprast, uz kuru grāmatu ir vērts skatīties un kura lai paliek grāmatnīcā.

foto: no privātā arhīva
Krista Leškēviča.
Krista Leškēviča.

Un mans lielākais prieks ir saņemt ziņas no sekotājiem, ka tie gadiem neko nav lasījuši, bet nu, pateicoties kādam manam ieteikumam, ir atsākuši un dabūjuši to foršo “āķi lūpā”! Un tas labākais visā šajā ir tas, ka sociālie tīkli ļauj šo grāmatu saturu veidot unikālu, viegli uztveramu, ar humoru u. tml. Tas jau arī ir tas, kas piesaista citus un liek ieklausīties – hmmm… varbūt man arī kaut kas jāizlasa? Un tad veidojas veselas kopienas, virtuāli grāmatu klubiņi un foršas draudzības – tā ir iespēja būt starp līdzīgi domājošajiem!