Viens nepareizs "klik", un... konts tukšs! Izplatītākā kļūda, izmantojot Smart-ID
foto: Shutterstock
Lai nodrošinātu savu līdzekļu drošību, jāpārliecinās, vai tālruņa ekrānā redzamais kods un informācija sakrīt ar datiem pakalpojuma mājaslapā.

Viens nepareizs "klik", un... konts tukšs! Izplatītākā kļūda, izmantojot Smart-ID

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

0

Lielākai daļai sabiedrības maksājumu veikšana vairs nav iedomājama bez darījumu apstiprināšanas Smart-ID, un to apzinās arī finanšu krāpnieki. Veicot maksājumus ar Smart-ID, lietotājam tiek uzrādīts darījuma kods, kā arī informācija par apstiprināmo darbību, kas tiks izpildīta pēc pareiza PIN ievades.

Lai rūpētos par savu drošību, nepieciešams pārliecināties, vai kods un informācija, kas parādās tālruņa ekrānā, sakrīt ar to, kas redzams pakalpojuma vietnē. Latvijā 79% iedzīvotāju, veicot darījumus ar Smart-ID, lielākoties regulāri pārbauda kodu atbilstību, liecina "Luminor" veiktā aptauja.*

"Pirms PIN kodu ievadīšanas Smart-ID lietotnē ļoti svarīgi ir pievērst uzmanību informācijai par apstiprināmo darbību, kā arī salīdzināt ciparu kombināciju, kas redzama rīkā un pakalpojuma ierosināšanas vietnē. PIN koda ievadīšana, nesalīdzinot informāciju, ir kā ruletes spēle ar visu kontā esošo naudu. Ja krāpniecības mēģinājums notiek tajā pašā brīdī, kad klients veic maksājumu, visa bankas kontā esošā nauda var tikt zaudēta, tāpēc modrību nevajadzētu zaudēt nevienā mirklī," stāsta "Luminor" bankas krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma.
 
Lai arī šāda informācijas salīdzināšana būtu jāveic bez izņēmuma, ne visi iedzīvotāji to dara. Aptaujā noskaidrots, ka 54% iedzīvotāju, ievadot Smart-ID kodus, vienmēr pārliecinās par kodu atbilstību un sakritību, savukārt 25% respondentu atzīst, ka šādu pārbaudi veic gandrīz vienmēr. Mazāka daļa aptaujāto jeb 7% norādījuši, ka kodu kontroli veic tikai dažreiz, savukārt 6% to dara reti, jo uzskata, ka veiktās darbības ir drošas. Tāpat noskaidrots, ka tikai 8% iedzīvotāju kodu pārbaudi neveic vispār, tādējādi būtiski apdraudot savus finanšu līdzekļus.
 
Iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 39 gadiem ir tie, kas vismazāk seko līdzi verifikācijas kodu atbilstībai, turpretim visapzinīgāk regulāru pārbaudi veic iedzīvotāji vecumā no 60 līdz 74 gadiem, liecina aptaujas rezultāti.
 
"Lietojot jebkuru autentifikācijas rīku, tā lietotājam ir jāzina, kā šis rīks strādā. Lietojot Smart-ID vai kodu kalkulatoru (digipass), ir jāņem vērā, ka pirmais kods ir paredzēts personas autentificēšanai (identitātes apstiprināšanai) un otrais kods darbojas kā digitālais paraksts, ar kura palīdzību iespējams apstiprināt dažādas finanšu darbības, piemēram, maksājuma veikšanu. Tieši tāpēc jūsu PIN kodiem ir jāpaliek zināmiem tikai jums pašiem – tie ir unikāli, un tos nekādā gadījumā nedrīkst izpaust citām personām, tajā skaitā ģimenes locekļiem," atgādina Marija Celma.