Pie Norvēģijas krastiem piestājis kuģis no Krievijas ar kravu, kas spētu nolīdzināt ar zemi lielpilsētu
"Ruby" (ekrānuzņēmums no soctīkliem)
Pasaulē
2024. gada 4. septembrī, 21:13

Pie Norvēģijas krastiem piestājis kuģis no Krievijas ar kravu, kas spētu nolīdzināt ar zemi lielpilsētu

Ārzemju nodaļa

Jauns.lv

Norvēģijas lielākajā polārajā ostā Trumsē piestājis kuģis no Krievijas ar milzīgu bīstamā amonija nitrāta kravu, kas sprādziena gadījumā spētu iznīcināt veselu lielpilsētu.

Pie Norvēģijas krastiem piestājis kuģis no Krievij...

Kā vēsta “Barents Observer”, 183 metrus garais kravas kuģis “Ruby” ieradās no Krievijas ziemeļu ostas Kandalakšas un pārvadā 20 000 tonnu amonija nitrāta, kas ir bēdīgi slavens ar vairākām tehnogēnām katastrofām, tostarp katastrofālo 2020. gada sprādzienu Libānas galvaspilsētā Beirūtā.

Kuģis piestājis Breivīkas ostā apmēram 500 metru attālumā no Ziemeļnorvēģijas lielākās slimnīcas, bīstami tuvu atrodas arī vietējā universitāte, skola un simtiem dzīvojamo māju.
“Mēs veicām inspekciju uz klāja un runājām ar apkalpi. Mūsu pārbaudē neatklājās nekādi mainītie riski, kas saistīti ar kuģa kravu,” intervijā “Barents Observer” sacīja Trumses ugunsdzēsības un glābšanas dienesta amatpersona Hovards Malmedāls. Pie “Ruby” noenkurojās Norvēģijas jūras spēku fregate.

Amonija nitrāts tiek izmantots mēslojuma un sprāgstvielu ražošanā, taču arvien vairāk valstu pakāpeniski pārtrauc tā izmantošanu, baidoties par tā iespējamo ļaunprātīgu izmantošanu.
Pēc traģiskā sprādziena Beirūtā pirms četriem gadiem, kurā gāja bojā 218 cilvēki, tika ievainoti vairāk nekā 7000, bet bez pajumtes palika apmēram 300 000 cilvēki, arī citur pasaulē pievērsa lielāku uzmanību drošības pasākumiem darbā ar bīstamām kravām. Kuģis “Ruby” pārvadā septiņas reizes vairāk amonija nitrāta, nekā uzsprāga Beirūtas ostas noliktavā, kur bija “tikai” 2750 tonnas.

Krievija ir viena no lielākajām amonija nitrāta eksportētājām pasaulē, bet Baltās jūras Kandalakšas osta tiek izmantota nosūtīšanai tā nogādāšanai uz pasaules tirgiem. Kolas pussala ir galvenais mēslojumam nepieciešamās rūdas avots, ko iegūst Hibīnu kalnos, bet ražošana notiek arī citās Krievijas vietās.

Saskaņā ar “MarineTraffic” kuģu izsekošanas datiem, Maltā reģistrētais kuģis “Ruby” 22. augustā izbrauca no Kandalakšas ar galamērķi Laspalmasā Kanāriju salās. Pie Norvēģijas ziemeļu piekrastes "Ruby" radās problēmas, un 26. augustā tas lūdza atļauju iepeldēt no viļņiem aizsargātajos ūdeņos. Tolaik piekrasti skāra vētra ar lieliem viļņiem un vēja ātrumu līdz 25-30 metriem sekundē. Norvēģijas Apvienotā štāba pārstāve Hanna Olafsena sacīja "Barents Observer", ka kuģim ļāva piestāt ostā. Laikraksts "Nordlys" ziņoja, ka kuģis vairākas dienas uzturējās Vannojā uz ziemeļiem no Trumses, līdz svētdien divi Norvēģijas velkoņi to pavadīja uz Trumses ostu, kaut gan neesot skaidrs, par kādu kuģa problēmu ir runa.

Norvēģija 2018. gadā atjaunināja savus noteikumus par ārvalstu kuģu braucieniem un pieteikumiem mērķostā, pieprasot kuģa informācijā, kas iesniedzama 24 stundas pirms nokļūšanas ostrā, iekļaut ziņas par kravas saturu.

Trumses Ostas pārvalde nebija atbildējusi uz "Barents Observer" jautājumiem par to, kādi riska novērtējumi tika veikti pirms Breivīkas rūpnieciskās ostas izvēles un kāda informācija vietējām varas iestādēm bija par ienākošās bīstamās kravas apmēru un saturu.

Trumses policija otrdien paziņoja, ka uzsākta izmeklēšana, lai noskaidrotu apstākļus, bet tikmēr "Ruby" ir likts atstāt pašreizējo ostu un doties turp, kur tā varēs noenkuroties līdz remonta pabeigšanai.