Latvijā pēdējo reizi svin Ziemassvētkus pēc vecā stila. Pirms 100 gadiem...
Sabiedrība

Latvijā pēdējo reizi svin Ziemassvētkus pēc vecā stila. Pirms 100 gadiem...

Jauns.lv

Latvijā 1913. gadā 24. decembra vakars pēc pašreiz spēkā esošās laika skaitīšanas sistēmas iesākās 6. janvārī, kad Rietumeiropā jau bija nosvinēts ne tikai svētvakars, bet arī Jaunais gads. Lai arī tie bija miera Ziemassvētki, svētku gaisotni aptumšoja gan tauvojošais pasaules karš, gan Rīgas ūdensvads, no kura tecēja „smilšu zupa”.

Latvijā pēdējo reizi svin Ziemassvētkus pēc vecā s...
1913. gadā visā Latvijā pēdējo reizi Ziemassvētku draudzīgi svinēja pēc vecā stila, Juliāna kalendāra. Nākamos piecos gados latvieši svētku datumu atzīmēja atkarībā no tā, kāda okupācijas vara valdīja attiecīgajā novadā. Jau 1919. gadā Ziemassvētkus vienoti atzīmēja pēc Gregora – Rietumeiropas kalendāra.
1913. gadā visā Latvijā pēdējo reizi Ziemassvētku draudzīgi svinēja pēc vecā stila, Juliāna kalendāra. Nākamos piecos gados latvieši svētku datumu atzīmēja atkarībā no tā, kāda okupācijas vara valdīja attiecīgajā novadā. Jau 1919. gadā Ziemassvētkus vienoti atzīmēja pēc Gregora – Rietumeiropas kalendāra.

Kasjauns.lv turpina pārlapot 100 gadus senas latviešu avīzes, un konstatē, ka nekas jauns jau šai pasaulē nenotiek.

Svētku apvāršņi apsegti biezām un tumšām segām

Pirms 100 gadiem latvieši Ziemassvētkus vēl svinēja pēc „vecā stila” – Juliāna kalendāra. Vēl priekšā bija Pirmais pasaules karš, revolūcija un savas valsts dibināšana, līdz sākām dzīvot pēc jaunās, Latvijas jeb Gregora laika skatīšanas sistēmas. Gregora kalendāru Latvijā pilnībā ieviesa tikai 1919. gadā. Tad nu mēs 1913. gadā Ziemassvētkus svinējām laikā, kad Rietumeiropā tie jau bija aizvadīti. Tiesa, priecīgo noskaņu gan rietumos, gan austrumos aptumšoja draudošais pasaules karš, par ko rakstīja arī avīžu pirmajās lapās:

„Kamēr mums šovakar zvani iezvana Ziemassvētkus, citur, pēc jaunākā laika rēķina, nosvinēta jau Jaungada diena un pat Zvaigznes diena. Viņi tos pārlaiduši, mēs tikai iesākam. Protams, ne tik daudz krīt svarā, kad šos svētkus svinam: galvenā lieta arvienu paliek, vaj mēs tos spējam svinēt, vaj tagad cilvēki vēl var tiktālu atraisīties no ikdienas rūpēm un darba steigas, lai pilnīgi nodotos svētku sajūsmai.

1913. gadā Ziemassvētkus svinēja kā ierasts, bet ar baisām domām par tuvojošos pasaules karu.
1913. gadā Ziemassvētkus svinēja kā ierasts, bet ar baisām domām par tuvojošos pasaules karu.

(„Dzimtenes Vēstnesis”, 1913. gada 24. decembris)

Liepājas pusē plosās sniega vētra, Kurzemē traucēti telegrāfa sakari

Tomēr Ziemassvētkos viena lieta mūsu platuma grādos ir nemainīga – sniegs, putenis, ledus un aukstums. Pāris dienas agrāk vai vēlāk, bet šie ziemīgie laika vēstneši pie mums atnāk. Pirms 100 gadiem pie mums jau decembra vidū bija pamatīga ziema un puteņi, bija arī vētras. Toreizējais „Lattelekoms” cīnījās ar sekām, Rietumkurzeme bija atrauta no ārpasaules. Ziemassvētku vakarā par to varēja lasīt jaunākajos laikrakstos:

Pirms gadsimta Liepāja un tās apkārtne bija sniega auku pārņemta. Ceļi aizputināti, telegrāfa vadi pārrauti, cilvēki maldījās starp sniega kupenām un, nespējot atrast mājupceļu, nakti pārlaida uz klaja lauka.
Pirms gadsimta Liepāja un tās apkārtne bija sniega auku pārņemta. Ceļi aizputināti, telegrāfa vadi pārrauti, cilvēki maldījās starp sniega kupenām un, nespējot atrast mājupceļu, nakti pārlaida uz klaja lauka.

(„Jaunais Ceļš”, 1913. gada 24. decembrī)

Ar sitienu pa galvu apdullina Ziemassvētku svinētāju

Ne tikai sniega vētras sabojāja Ziemassvētku prieku dienvidrietumu Kurzemē. Lejaskurzemē uzdarbojas arī bandīti, kuri uzbruka vecākiem, kuri savas atvases bija aizveduši uz skolas eglīti. Par vienu šādu gadījumu „Liepājas Atbalss” raksta:

Pie Pērkones skolas esošā aka pirms simts gadiem noderēja kādam laupītājam, kurš no tās norāva ūdens smeļamo kāsi, ar kuru ieklapēt mājās ejošos svētku svinētājus.
Pie Pērkones skolas esošā aka pirms simts gadiem noderēja kādam laupītājam, kurš no tās norāva ūdens smeļamo kāsi, ar kuru ieklapēt mājās ejošos svētku svinētājus.

(„Liepājas Atbalss”, 1913. gada 24. decembrī)

Latgalietes vāc parakstus petīcijai pret alkoholu

Savukārt tie, kuri Ziemassvētkos nevēlas gremdēties svētsvinīgās pārdomās, vēlas aizmirsties no draudošā kara posta un baidās no sniega aukām, mierinājumu meklē pudelē. Latgaliešu sievas pirms 100 gadiem bija ļoti sašutušas par savu vīru aizraušanos ar zaļo pūķi:

„Krogi Latgalē. Pēdējā laikā netrūkst še arī apzinīgu cilvēku, kas cenšas visiem spēkiem karot pret dzeršanas ļaunumu. Kā pirmie jāmin baltinavieši un šķilbānieši, kuri Rekovas Zemkopības biedrības sapulcē balsoja par Viļakas alus brūža „noliktavu” slēgšanu. Tā kā šīs noliktavas atrodas uz zemnieku zemes, tad viņu slēgšana arī tika drīz panākta. Bet ne tā tas veicas ar žūpības iznīcināšanu citos apvidos, kur tās pastāv uz muižas zemes. Ar ļoti retiem izņēmumiem visi Latgales muižnieki ir pret krogu slēgšanu, jo krogi pēdējā laikā ar katru gadu atmet lielāku peļņu.

Tuvojoties ziemas saulgriežu svētkiem pirms simts gadiem sarosījās Latgales sievietes un vāca parakstus zem petīcijas, pieprasot slēgt traktierus, kuros viņu vīri nodzēra visu naudu un mantību, kā arī pēc alkohola lietošanas mira kā mušas. Latgaļu sievu vienotība bija apbrīnojama.
Tuvojoties ziemas saulgriežu svētkiem pirms simts gadiem sarosījās Latgales sievietes un vāca parakstus zem petīcijas, pieprasot slēgt traktierus, kuros viņu vīri nodzēra visu naudu un mantību, kā arī pēc alkohola lietošanas mira kā mušas. Latgaļu sievu vienotība bija apbrīnojama.

 („Tēvija”, 1913. gada 24. decembrī)

Dūņu ķiļķeni rīdzinieku ūdenskrānos

Iedzīvotāji mūždien atrod gan pamatotus, gan izdomātus iemeslus, lai varētu sūdzēties par komunālajiem dienestiem. Pirms simts gadiem Rīgas iedzīvotājiem gan bija visnotaļ pamatots iemesls, lai sūdzētos par uzņēmuma „Rīgas ūdens” cara laika priekšteci. Viens pēc otra no ierindas izgāja rīdzinieku klozeta aparāti:

„Jau ilgāku laiku Rīgas iedzīvotāji ar izbailēm novēro, ka tīra ūdens vietā no pilsētas ūdensvada iztek smilšu, dūņu un netīrumu maisījums. Dzīvokļu īrnieki paliek neizprašanā, ko darīt ar smilšu zupām un dūņu ķiļķeniem. Namu īpašniekiem jo lielāki zaudējumi no smiltīm piesērējušiem ūdens krāniem, klozetu aparātiem un centrālkurināšanas katliem. Ūdens patēriņš vairākos namos manāmi audzis. Kā gan arī ne, ja no smilšu piesērējušiem krāniem ūdens pil dienu un nakti. Izlabot un tīrīt ūdens krānus maz nozīmes, jo smiltīm un dūņām pildītais ūdens tos no jauna pieķēza.

Pirms 100 gadiem rīdzinieču virtuvēs valdīja pamatīgs haoss, ko radīja Rīgas ūdensvada pārvalde – no ūdenskrāniem tecēja smilšu zupa ar dūņu ķiļķeniem, nevis dzidrs ūdens.
Pirms 100 gadiem rīdzinieču virtuvēs valdīja pamatīgs haoss, ko radīja Rīgas ūdensvada pārvalde – no ūdenskrāniem tecēja smilšu zupa ar dūņu ķiļķeniem, nevis dzidrs ūdens.

(„Jaunā Dienas Lapa”, 1913. gada 24. decembrī)

Publikācijā izmantoti Latvijas Nacionālās bibliotēkas digitālās krātuves periodika.lv materiāli un saglabāts 1913. gada rakstības stils.

Elmārs Barkāns/Foto: periodika.lv, All Over Press, zudusilatvija.lv, Ieva Lūka/LETA, Inta Vīnšteina/www.poga.lv