
Latviešu vijolniece Aija Rēķe māca vijoļspēli Tanzānijas bērniem un iedvesmo vietējos ar mūziku

Vijoļspēles pedagoģe un izpildītājmāksliniece Aija Rēķe nesen atgriezās no trīs nedēļu misijas Tanzānijā, kur viņa kā brīvprātīgā pasniedza vijoļspēli "Daraja Music Initiative" programmā Kilimandžāro reģionā, Moši pilsētā, vulkāna pakājē.
Aija pasniedza nodarbības gan iesācējiem, gan vecākajiem skolēniem, no kuriem daži jau studē augstskolās. Papildus viņa vadīja arī vides izglītības stundas, runājot par klimata pārmaiņām, koku veselību un kopšanu. Viņas braucienu atbalstīja Bostonas Universitāte.
Tanzānijā instrumentu trūkums ir izteikts, tāpēc Aija sev līdzi atveda 3 vijoles, kas nāca kā ziedojums no viņas audzēknes Shwetha Manimaran (ASV). Viņa arī praktiski palīdzēja bērniem ar instrumentu labošanas darbiem, tostarp veiksmīgi salabojot vijoli, izmantojot pašmācību caur YouTube video.
Mācību laikā notika regulāri koncerti vietējās kafejnīcās – "Union Coffee" un "Courage Cafe", kas atbalsta sievietes, kuras pārcietušas seksuālu vardarbību. Šie pasākumi sniedza skolēniem iespēju uzstāties un parādīt savu progresu mūzikā.
Par spīti grūtajiem dzīves apstākļiem – elektrības, tīra ūdens un izglītības resursu trūkumam – vijolniece bija aizkustināta par vietējo cilvēku sirsnību, draudzīgumu un mācīties gribu. “Mēs varam sēt sēklas, kas aug un attīstās – caur mūziku, izglītību un dabas aizsardzību. Nākotne top no mūsu šodienas izvēlēm,” saka Aija.
Programma "Daraja Music Initiative" apvieno mūzikas izglītību ar dabas aizsardzības mērķiem un darbojas jau 15 gadus, to aizsāka Michele Von Haugg, iedvesmojoties no dokumentālās filmas "Mpingo – Koks, kas rada mūziku". Daraja Music Initiative direktors ir klarnetists Ian Tyson (ASV), un tās galvenais mērķis ir izglītot vietējos bērnus vijoļspēlē, klarnetes spēlē, kā arī veicināt apziņu par vides aizsardzību.
Mpingo jeb Āfrikas melnkoks ir būtisks resurss mūzikas instrumentu izgatavošanai, taču tā populācija tiek apdraudēta. Programma katru gadu stāda šos kokus Tanzānijā, iesaistot arī bērnus un jauniešus izpratnes veidošanā par vidi.