"Beigās stress tāds, ka nemetas..." Ādažu novada sabiedriskajā transportā biļetes tirgo "gliemeža ātrumā": cilvēki kavē darbu un ārstu vizītes
foto: Aculiecienieka foto
“Biļetes tirgo šoferi. Un šie aparāti ir ļoti, ļoti lēni! Vienam cilvēkam apmēram pusotru minūti tirgo biļeti.”
Sabiedrība

"Beigās stress tāds, ka nemetas..." Ādažu novada sabiedriskajā transportā biļetes tirgo "gliemeža ātrumā": cilvēki kavē darbu un ārstu vizītes

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

Kāda Ādažu novada iedzīvotāja Jauns.lv vērsusies ar satraukuma pilnu vēstuli, aprakstot neapskaužamo situāciju, kādā nonākuši pasažieri, kuri ikdienā izmanto reģiona autobusus. Ādažos, Carnikavā, Garkalnē, Baltezerā un citviet – sabiedriskajā transportā nomainīti biļešu tirdzniecības automāti, taču to lēnā darbība kļuvusi par īstu pārbaudījumu gan šoferiem, gan pasažieriem.

"Beigās stress tāds, ka nemetas..." Ādažu novada s...

“Biļetes tirgo šoferi. Un šie aparāti ir ļoti, ļoti lēni! Vienam cilvēkam apmēram pusotru minūti tirgo biļeti,” raksta sašutusī sieviete, piebilstot, ka šī iemesla dēļ autobusi kavē grafiku, kā arī viss brauciens ir krietni ilgāks nekā iepriekš. 

Kā piemēru viņa min vienu rītu, kad autobusam pieturā bija jābūt 7.40, bet tas piebraucis vien 7.56 un aizbraucis tikai 8.24. Visa šī situācija ietekmējot sievietes laicīgu tikšanu uz darbu. 

Situācija ietekmējot arī ģimenes dzīvi. Pirms Lieldienām, neskatoties uz rūpīgu plānošanu un došanos ar agrāku autobusu, sieviete ar meitu nokavējusi zobārsta vizīti par 44 minūtēm.

“Speciāli braucām ar vienu autobusu iepriekš, lai ar mazo meitu nav jāskrien un jāstreso. Beigās stress tāds, ka nemetas,” viņa raksta.

Iedzīvotāja norāda, ka šobrīd Ādažu novada sabiedriskā transporta lietotāji kļuvuši par situācijas ķīlniekiem. Alternatīvas praktiski nav – personīgā auto lietošana nozīmē papildu izdevumus par stāvvietām Rīgā, bet vilciens uz Daugavpili nekursē tik bieži, lai riskētu kavēt. “Manējiem bija jābrauc uz Daugavpili, bet vilciens no Rīgas uz turieni nekursē tik bieži, lai atļautos to nokavēt. Šī iemesla dēļ jau divas reizes vedu savējos no Ādažiem uz Rīgu ar mašīnu, lai gan pēc saraksta varētu aizbraukt ar autobusu. Taču – ej nu zini, cik ilgs būs tas brauciens,” viņa stāsta.

Kā Jauns.lv skaidro Valsts SIA “Autotransporta direkcijas” (ATD) Komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis, ATD nevar sniegt informāciju par trešo pušu saistībām, jo ATD neregulē pārvadātāja piegādātājus sniegtajiem pakalpojumiem, taču, sazinoties ar pārvadātāju, lai skaidrotu lietas apstākļus atbilstoši saņemtajām sūdzībām, pārvadātājs ir informējis, ka šobrīd norit darbs pie jaunas kases sistēmas ieviešanas un tiek novērstas konstatētās problēmas, kuras pirms ieviešanas ikdienas satiksmē netika konstatētas. Kā skaidro pārvadātājs, tas apzinās situācijas nopietnību un ir ciešā sadarbībā ar ATD, kas lūdzis situāciju novērst iespējami īsākajā laikā, vienlaikus, lai uzklausītu un apspriestu pārvadātāja rīcības plānu, ir nozīmēta savstarpējā pušu tikšanās starp ATD un pārvadātāja pārstāvjiem. Pēc pieejamās informācijas tiek prognozēts, ka problēmas ar parēju jaunajai kases sistēmai varētu tikt novērstas šīs nedēļas laikā.

To Jauns.lv apstiprina arī SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” (LSA) administrācija, kas skaidro: šī gada 1.aprīlī LSA ieviesa jaunākās paaudzes kases risinājumu, kas vienā iekārtā apvieno ļoti plašu funkcionalitāti, tai skaitā maršrutu izvēli, apmaksu skaidrā naudā, ar bankas karti, ar "Mobilly" lietotni un līdzīgas funkcijas, kas atvieglo pārvadātāja ikdienas darba administrēšanu un atskaites Autotransporta Direkcijai.
 
Migrējot uz jaunajiem kases risinājumiem tika prognozētas aizkavēšanās, kuras jau ir novērstas. Taču kases risinājumu apriti reglamentē Ministru kabineta noteikumi Nr. 95 un Nr.96, kuri paredz katru jauno versiju, pat tad, ja ir tikai neliels uzlabojums, atkārtoti reģistrēt Valsts ieņēmumu dienesta (VID) vienotajā datu bāzē, pirms tam saņemot apliecinājumu no  pārbaudes institūcijas. Līdz ar to, uzlabojumu ieviešana ir atkarīga ne tikai no LSA un apkalpojošā dienesta, bet arī no trešo pušu darbības, šajā gadījumā VID.
 
"Informējam, ka LSA kases risinājumu apkalpotājs ir veicis uzlabotās kases risinājuma versijas atbilstības pārbaudi un iesniedzis visus nepieciešamos dokumentus VID, lai tiktu piereģistrēta jaunākā kases risinājuma versija ar nepieciešamajiem uzlabojumiem. Papildus informējam, ka, visticamāk, šīs nedēļas laikā problēma tiks atrisināta."