
"Šī ir apmelošanas kampaņa!" "airBaltic" komentē apgalvojumu, ka tā sadarbojas ar Krievijas degvielas piegādātājiem

Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā un sankciju stāšanās spēkā "airBaltic" nesadarbojas ar Krievijas degvielas piegādātājiem un neveic maksājumus Krievijas uzņēmumiem, komentējot medija "Verstka" rakstu, kuru pārpublicējuši arī vairāki citi mediji, norāda aviokompānija.
Ko vēsta "Verstka"?
Latvijas aviokompānija "airBaltic" pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā iepirka aviācijas degvielu no Krievijas, pārkāpjot Eiropas Savienības sankcijas, ziņo medijs "Verstka". Pārvadātājs veicis vismaz 13 darījumus, no kuriem 11 notika 2023. gadā ar uzņēmumu "Tatņeftaviaservis", bet vēl divi – 2022. gada februārī un martā saskaņā ar līgumiem ar "Gazpromņeft-Aero". Kopumā "airBaltic" importēja 3100 tonnas aviācijas degvielas 206,7 miljonu rubļu vērtībā.
Kā norāda "Verstka", šī informācija tika atrasta divās muitas datubāzēs – "ImportGenius" un Krievijas ārējās ekonomiskās darbības arhīvā. Aviācijas degviela tika izmantota "airBaltic" starptautisko reisu uzpildīšanai un reģistrēta ar preces kodu 2710192100 – "reaktīvo dzinēju degviela". ES aizliedza šādas piegādes no Krievijas 2022. gada jūnijā. Kopumā "airBaltic" mēģināja veikt 28 degvielas iepirkumus, bet 15 darījumi tika atcelti. Muitas kontroles eksperts norādījis, ka tas varētu būt darīts, lai slēptu piegādes faktu, un pieļāva, ka degviela varēja tikt eksportēta no Krievijas uz trešo valsti un pēc tam nogādāta Latvijā.
"airBaltic" pilnībā noliedz ES sankciju pārkāpšanu
Kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā un sankciju stāšanās spēkā "airBaltic" nesadarbojas ar Krievijas degvielas piegādātājiem un neveic maksājumus Krievijas uzņēmumiem, komentējot medija "Verstka" rakstu, kuru pārpublicējuši arī vairāki citi mediji, norāda aviokompānija.
"airBaltic" skaidro, ka pēdējie maksājumi uzņēmumam "Gazpromņeft-Aero" tika veikti 2022. gada martā un aprīlī par pakalpojumiem, kas sniegti 2022. gada martā, pirms sankciju ieviešanas. Pēdējais maksājums uzņēmumam "Tatņeftaviaservis" tika veikts 2021. gada novembrī, tātad vēl pirms kara sākuma. Attiecībā uz aviācijas degvielu noteiktie ES sankciju ierobežojumi pilnībā stājās spēkā 2023. gada februārī, un "airBaltic" tos stingri ievēro.
Minētā datubāze nesniedz pilnīgu un pārbaudāmu informāciju par uzņēmuma darījumiem.
"airBaltic" vecākais viceprezidents juridiskajos jautājumos Imants Jansons norāda, ka pēc kara sākuma "airBaltic" pārtrauca lidojumus uz Krieviju. Tātad pārtrauca tur uzpildīt degvielu. "Tas nemaz tehniski nebūtu iespējams," norāda Jansons. Viņš norāda, ka, veicot norēķinus par degvielu, tas tiek darīts caur komercbankām - "Citadeli" vai "Swedbank". Arī bankas veic pārbaudes. "Pat ja tīri teorētiski būtu bijusi sadarbība, maksājums nemaz nebūtu apstiprināts. Mēs jau esam vērsušies pie juristiem par šo rakstu. Šī ir apmelošanas kampaņa. Esam vērsušies tiesībaizsargājošajās iestādēs, proti, Ģenerālprokuratūrā." Viņš arī uzsver, ka ne tikai maksājumi nav veikti, bet arī visi līgumi tikuši pārtraukti.
Lidsabiedrība "airBaltic" pilnībā norobežojas no jebkādiem nepamatotiem apgalvojumiem.