Rīgas mikriņos pasažieri spiesti dzirdēt šoferu muzikālo gaumi. Haosu likvidēs - visiem būs jāklausās radio SWH
Rīdzinieki un pilsētas viesi, kuri izmanto „Rīgas mikroautobusu satiksmes” mikroautobusus, nokļūst kakofonijas haosā – viņiem piespiedu kārtā jāklausās radio, kuru ir uzgriezis šoferis. Pasažierim atliek vien minēt, kādā busiņā viņš nokļūs – vai būs jāklausās Latvijas Radio 2 šlāgeri vai varbūt Krievu hītu radio „popsa”.
„Kamēr ar „Rīgas Mikroautobusu satiksmes” mikriņu braucu no mājām Ķengaragā līdz darbam centrā, esmu reāli uzvilkusies, jo visu ceļu piespiedu kārtā ir jāklausās krievu hītu radio. Kā šoferi izvēlas, kāds rādžiņš salonā skan? Kā ir ar autortiesību licencēm? Kāpēc pasažieriem jākļūst par šofera muzikālās gaumes ķīlniekiem?” sašutusi ir Kasjauns.lv lasītāja Ieva.
Mikriņa šoferim mēnesī jāšķiras no 4,50 eiro, ja viņš busā grib klausīties radio
Biedrības „Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra/Latvijas Autoru apvienība (AKKA/LAA) sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Kolmane portālam Kasjauns.lv skaidroja:
„Lai atskaņotu mūziku sabiedriskajā transportā, kas ir publiska vieta, vajadzīga licence jeb atļauja gan no autoriem (to pilnvarota izsniegt AKKA/LAA), gan no mūzikas izpildītājiem un ierakstu producentiem (to izsniedz LaIPA).
Grūti komentēt, vai konkrētā busiņa vadītājam licences ir vai nav – daļa vadītāju tās iegādājas individuālā kārtā, līdz ar to iegūstot tiesības salonā atskaņot praktiski neierobežotu repertuāru. Mūzikas izvēle un arī skaļums ir paša pakalpojuma sniedzēja ziņā”.
Savukārt Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaiPA) izpilddirektore Liena Grīna Kasjauns.lv teica: „Izsniedzot atļauju mūzikas ierakstu atskaņošanai, lietotājs nav ierobežots attiecībā uz mūzikas atskaņošanas avota izvēli, ja vien avots ir legālas izcelsmes. Pats uzņēmējs izvēlas kādu mūziku tas atskaņos savas komercdarbības nolūkam. Mūzikas izvēle uzņēmējdarbībā ir viens no mārketinga instrumentiem, kā veicināt pasažieru labsajūtu. Publiskās vietās uzņēmēji izvēlas atskaņot tādu mūziku, kas veicina patērētāju plūsmu un vēlmi atgriezties. Saskaņā ar LaIPA mūzikas patēriņa indeksa datiem: 37% iedzīvotāju mūziku klausās pārvietojoties ar kājām vai transportlīdzekli.
Biedrībai LaIPA līguma noslēgšana ar „Rīgas mikroautobusu satiksmi” par mūzikas ierakstu atskaņošanu šobrīd ir noslēguma statusā”.
No teiktā izriet, ka mikroautobusa šoferis, ja ir iegādājies licenci, pēc saviem ieskatiem var izvēlēties, ko klausīties ne tikai pats, bet arī „uzspiest” pasažieriem.
No autortiesību turētāju mājaslapā publicētās informācijas izriet, ka licences par radio atskaņošanu busiņā līdz 20 vietām maksā ap četrarpus eiro mēnesī: LaiPAi gadā jāmaksā 28,46 eiro, bet AKKA/LAA iekasē 2,13 eiro mēnesī.
Drīzumā visiem būs jāklausās „Radio SWH”
Drīzumā pasažieriem vairs nebūs jāzīlē, kāda radiostacija mikriņos skanēs. „Rīgas mikroautobusu satiksmes” sabiedrisko attiecību speciāliste Maija Lazdiņa Kasjauns.lv pavēstīja: „Šobrīd „Rīgas mikroautobusu satiksmes” (RMS) šoferi paši ir iegādājušies mūzikas atskaņošanas atļaujas. Klausoties radio, vadītāji no ziņu pārraidēm iegūst svarīgu informāciju – par sastrēgumiem un avārijām pilsētā. No cilvēciskā viedokļa vērtējot, vadītāji vairākas stundas pavada minibusā, un mūzika savā ziņā palīdz, lai darbs nekļūtu monotons. Tuvākajā laikā RMS noslēgs līgumus ar abām autortiesību/blakustiesību organizācijām, lai saņemtu atļaujas par mūzikas atskaņošanu minibusos. Drīzumā RMS uzsāks arī sadarbību ar „Radio SWH” un visos minibusos skanēs radio SWH. Ceram, ka, skanot Latvijas radio stacijai, spēsim izdabāt pasažieru muzikālajai gaumei”.
Te gan jāpiebilst, ka arī šajā gadījumā vadītājiem būs iespēja sekot savai muzikālajai gaumei, jo „Radio SWH” Rīgā ir dzirdamas četras programmas: „SWH” (vairāk adresēta latviešu auditorijai), „SWH+” (vairāk adresēta krievu auditorija), „SWH Rock” („pilnīgs roks”) un „SWH Gold” (pagājušā gadsimta 80. un 90. gadu mūzika).