Traģēdiju netrūkst, bet situācija ir krietni uzlabojusies. Cilvēki arvien biežāk izvēlas piesprādzēties
foto: Shutterstock
Mediķi teica, ka ja mikroautobusa pasažieri būtu piesprādzējušies ar drošības jostām, iespējams, traumas būtu mazāk smagas. 
Sabiedrība

Traģēdiju netrūkst, bet situācija ir krietni uzlabojusies. Cilvēki arvien biežāk izvēlas piesprādzēties

Jana Ozoliņa

Jauns.lv

Jauns.lv noskaidroja, ka arvien biežāk cilvēki, iesēžoties transportlīdzeklī, izvēlas piesprādzēties.

Traģēdiju netrūkst, bet situācija ir krietni uzlab...

Precīzi noskaidrot, cik cilvēku pērn nonākuši ceļu satiksmes nagadījumos, kuri nav bijuši piesprādzējušies, Jauns.lv nebija iespējams, bet Līna Bagdone, Valsts policijas sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste, padalījās ar statistiku saistībā ar Ceļu satiksmes likuma 51. panta 2. daļu. Likums nosaka, ka par nepiesprādzēšanos ar drošības jostu vai aizsprādzētas aizsargķiveres nelietošanu, kā arī par tāda pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies vai kuram galvā nav aizsprādzētas aizsargķiveres, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no sešām līdz četrpadsmit naudas soda vienībām. Šādu pārkāpumu 2024. gadā bija 9847, bet 2023. gadā 10609.

Mārtiņš Mālmeisters, “Ceļu satiksmes drošības direkcijas” komunikācijas departamenta vadītājas vietnieks, Jauns.lv pastāstīja, ka pēdējos gados situācija ir uzlabojusies, cilvēki rūpējās par savu drošību. "Cilvēki ir sapratuši, ka transportlīdzekļos, lai kurā rindā viņi sēdētu, ir jāpiesprādzējas, tas ir viņu drošības un veselības garants," saka Mālmeisters. "Protams, ka vienmēr būs kādi indivīdi, kam nekādi noteikumi un ieteikumi nav saistoši, un viņi darīs “pa savam”. Bet kopumā vērtējot sabiedrības iesaisti drošības jostu lietošanā transportlīdzekļos, var noteikti apgalvot, ka situāciju ir krietni uzlabojusies," viņš piebilda. 

Ko nosaka likums? 

Saskaņā arr Ceļu satiksmes likuma (CSL) 25. panta 4. daļu transportlīdzekļa vadītāja pienākums braucot ar mehānisko transportlīdzekli, kura konstrukcijā paredzētas drošības jostas, būt piesprādzētam un nevest pasažierus, kuri nav piesprādzējušies (tas attiecas uz visiem pasažieriem, kuru sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām). Bet tas nenozīmē, ka par savu drošību nav jāparūpējas arī pašiem pasažieriem. CSL 23. pantā norādīts, ka pasažieriem, kuru sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām, braukšanas laikā jābūt piesprādzētiem. 

Kas attiecās uz maziem bērniem, pēc CSL 185. punkta - ja automobilī, kura sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām, pārvadā bērnu, kura augums nepārsniedz 150 cm, bērnam jāatrodas viņa vecumam un svaram piemērotā bērnu sēdeklītī vai uz paliktņa, kas uzstādīts atbilstoši tā izgatavotāja norādījumiem, un jābūt piesprādzētam ar drošības jostu. Norādīts, ka aizliegts pārvadāt bērnus, kas jaunāki par trim gadiem, automobilī, kura sēdvietas nav aprīkotas ar drošības jostām (CSL 189.2. punkts). Kā arī aizliegts pārvadāt bērnus, kuru augums nepārsniedz 150 cm, priekšējā sēdeklī automobilī, kura sēdvietas nav aprīkotas ar drošības jostām, kā arī ar divriteņu mopēdu, motociklu, triciklu, kvadriciklu vai sniega motociklu, izņemot gadījumu, ja bērns var noturēt līdzsvaru un aizsniegt kāju atbalstus vai sēž uz viņa vecumam un svaram atbilstoša sēdeklīša (CSL 189.3.).