"Dzelzceļa projekts ēd šo valdību nost!" Politologs Rajevskis atskatās uz valdības paveikto gada griezumā
Politologs Filips Rajevskis norāda, ka premjeres Evikas Siliņas aktivitātes intensitāte šogad ir mazinājusies, iespējams, tādēļ, ka valdība ir iestigusi ar "Rail Baltica" projektu. Tomēr viņš uzteic Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča darbu, norādot, ka prezidents rāda piemēru, ka lēmumi ir jāpieņem.
Politologs norāda, ka šogad mazinājusies Ministru prezidentes proaktivitāte, un to varot redzēt. Viņš uzskata, ka tas varētu būt saistīts ar pagurumu, jo valdība ir iestigusi ar "Rail Baltica" projektu.
"Dzelzceļa projekts ēd šo valdību nost. Problēmas un nespēja pieņemt lēmumus, izsūc no valdības dzīvības sulu. Turklāt premjerei ir jābūt akurātai un jāmeklē kopsaucējs situācijās, kur to nevar atrast, taču tas ir jādara, jo pretējā gadījumā sabrūk valdība. Tas arī nav Ministru prezidentes interesēs," atzīmēja Rajevskis.
Viņš turpināja, uzsverot, ka situācija ir nervoza, spriedze ir liela - tāpēc, ka vienu darbu nevar paveikt, iekavējas arī nākamie, piemēram, ar 2025. gada valsts budžetu gāja grūti, līdz ar to no "grafika" nobīdījās arī nākamā Latvijas Bankas prezidenta meklēšana.
Runājot par to, vai Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs šogad neizskatījās daudz proaktīvāks savos lēmumos un darbībās nekā Ministru prezidente, Rajevskis uzsvēra, ka valsts prezidents izskatās daudz proaktīvās nekā valdība kopumā. Politologa ieskatā, Rinkēvičs ir padarījis savu institūciju zināmā mērā kā mašīnu - lēmumi ir jāpieņem un jādodas uz priekšu.
"Valdība ir lēmumu pieņemšanas mašīna. Tas ir politiķu darbs. Prezidentam ir jāpieņem mazāk lēmumu, taču Rinkēvičs ir paņēmis mandātu daudz lielāku nekā iepriekšējais Valsts prezidents Egils Levits. Rinkēvičs rāda piemēru, ka lēmumi ir jāpieņem. Ja viņš būtu piegājis Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandiera nozīmēšanai tā, kā valdošā koalīcija ar nākamo Latvijas Bankas prezidentu, mums arī komandiera nebūtu," pauda Rajevskis.
Par valdības fundamentālāko kļūdu šogad Rajevskis dēvē tās nespēju līdz galam īstenot taupības politiku. Viņš uzsvēra, ka runa ir par visu nākamā gada budžeta veidošanas procesu, jo valdībai uz galda nebija uzlikts reāls un nopietns taupības pasākumu plāns. Tas nozīmētu samazināt valsts izdevumus, birokratizāciju, taču to nav iespējams paveikt - valstī ir daudz birokrātu un viņiem kaut kas ir jādara.
Atskatoties uz 2024.gadu, Rajevskis atzīmēja, ka arī dzelzceļa projekta "Rail Baltica" pārvaldīšana, tostarp slēpjot un novilcinot problēmu risināšanu, nesagādā izbrīnu. Viņaprāt, "Rail Baltica" nav vienīgais projekts, kura pārvaldība notiek šādā veidā, taču šis varētu būt viens no dārgākajiem. Pēc politologa paustā, likumi netiek pilnvērtīgi izmantoti, lai noteiktu atbildību ne tikai par apzināti nepareizām darbībām, bet gan arī par bezdarbību. Rejavskis uzsvēra, ka "patlaban, ja gribi izdzīvot valsts sistēmā, labāk ir neko nedarīt, jo bezdarbība nodrošina stabilitāti".