Pusaudžu psihoterapeits: turīgu vecāku bērniem ir lielākas iespējas
Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss Konstantinovs TV24 raidījumā “Uz līnijas” norādījis, ka sociālā nevienlīdzība būtiski ietekmē bērnu iespējas, īpaši izglītībā.
Tuvojoties mācību gada semestra beigām un skolēnu ziemas brīvlaikam, terapeits uzsver, ka ne visiem bērniem ir vienādas iespējas. “Turīgu vecāku bērniem ir priekšrocības – viņi var mācīties labākās skolās un saņemt papildu atbalstu, piemēram, privātskolotāju palīdzību matemātikā vai citos priekšmetos. Savukārt bērniem no mazāk turīgām ģimenēm šādas iespējas bieži ir liegts,” norāda Konstantinovs.
Viņš skaidro, ka nevienlīdzība izpaužas tieši izglītības kvalitātē un pieejamajā atbalstā. Skolas ne vienmēr spēj nodrošināt pietiekamu mācību līmeni, tāpēc bērniem ar grūtībām ir sarežģīti gūt panākumus, ja netiek sniegts papildu atbalsts.
Problēmas skolu reitingu dēļ
Psihoterapeits kritizē skolu tendenci, tuvojoties eksāmenu laikam, domāt tikai par savu reitingu, nevis palīdzēt bērniem. “Skolas bieži dod mājienus vājākajiem skolēniem, un tas nereti beidzas ar ārsta izziņu, kas atbrīvo bērnu no eksāmena. Tā vietā, lai mācītu bērnam pārvarēt grūtības, viņu vienkārši “noņem no trases”. Tas kaitē bērna pašapziņai un rada sajūtu, ka viņš ir nevērtīgāks par citiem,” uzsver Konstantinovs.
Skolēnu atstāšana uz otru gadu
Psihoterapeits uzskata, ka skolēnu atstāšana uz otru gadu ir viena no sliktākajām situācijām, kas var notikt ar bērnu. “Ja bērns paliek uz otru gadu, viņa izredzes pabeigt skolu būtiski samazinās. Tas īpaši attiecas uz 9. klasi, kad šāda situācija var izraisīt nevēlēšanos turpināt mācības vispār.”
Viņš iesaka vecākiem šādā gadījumā pārcelt bērnu uz citu skolu, lai mazinātu psiholoģisko slogu un priekšvēsturi, kas var radīt papildu stresu.
Nils Sakss Konstantinovs norāda, ka problēma ir ne tikai Latvijas izglītības sistēmā, bet vērojama arī citās Eiropas valstīs. Sociālā nevienlīdzība bērnu vidū joprojām ir būtisks izaicinājums, kas ietekmē viņu izglītības kvalitāti un iespējas nākotnē.