Izglītības iestādēs grib ieviest jaunu amatu, kas veicinātu zināšanas par veselību
Labklājības ministrija (LM) aicina izglītības iestādēs vai pašvaldībā ieviest veselības veicināšanas jomas speciālista amata vietu, lai uzlabotu skolēnu zināšanas un prasmes veselības izglītībā, liecina tās sagatavotais ziņojums par demogrāfiskās politikas situāciju valstī.
Veselības veicināšanas jomas speciālists, piemēram, organizētu pierādījumos balstītu programmu, rīku, metožu un vadlīniju ieviešanu katrā klasē atbilstoši vecumam un vajadzībām, teikts ziņojumā.
Šādas amata vietas ieviešanai būtu nepieciešams papildu finansējums, taču ziņojumā nav minēts, cik tas izmaksātu. Kā atbildīgās par pasākuma īstenošanu noteiktas Izglītības un zinātnes ministrija un pašvaldības.
Lai īstenotu mērķi par gudru un izglītotu sabiedrību, LM piedāvā vairākus pasākumus, no kuriem daļa ir par jauniešu veselībpratības veicināšanu. Piemēram, balstoties uz skolēnu veselībpratības un monitoringa darba rezultātiem, obligātajā mācību saturā, veselības izglītības jautājumos jāiekļauj vienota seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības programma, programma sirds un asinsvadu slimību riska faktoru noteikšanai un mazināšanai bērniem skolas vidē. Tāpat nepieciešams nodrošināt pedagogu profesionālo pilnveidi, kā arī pilnveidot pedagogiem pieejamo metodisko materiālu kvalitāti un aptveri, teikts ziņojumā.
Savukārt pamatskolas un vidusskolas līmenī būtu jāpilnveido izglītības saturs par tādiem jautājumiem kā psiholoģija un veselības mācība, bet sociālo zinību ekonomikas sadaļā jāiekļauj demogrāfijas un populācijas prognozes nākotnē Latvijā un pasaulē, kā tas var ietekmēt ekonomiku un labklājību Latvijā.
LM aicina skolas vecuma jauniešiem piedāvāt izglītojošus pasākumus par veselīgām, cieņpilnām, drošām savstarpējām attiecībām, cieņpilnu konfliktu risināšanu un komunikāciju attiecībās. Vēl daļa pasākumu ir vērsti uz kultūrizglītību. Piemēram, LM aicina kultūrizglītības programmā "Latvijas skolas soma" kā jaunu mērķa grupu iekļaut bērnus obligātās pirmsskolas izglītības posmā, kā arī paplašināt "Bērnu, jauniešu un vecāku žūriju" - izveidot "lasīšanas ligzdu" pirmsskolās un īstenot grāmatu lasīšanas kampaņas ģimenēm.
Lai mudinātu ģimenes iepazīt kultūras vērtības jau agrīnā vecumā, LM aicina ieviest jaunus kultūras produktus un veicināt pieejamību jau esošām kultūras vērtībām, tostarp uzlabot kultūras vietu un pakalpojumu vides piekļūstamību. Atbildīgās ministrijas tiek mudinātas domāt arī par brīvā laika pavadīšanas iespējām vai pasākumu pieejamību ģimenēm ar bērniem pašvaldībās, kā arī saturīgām brīvā laika pavadīšanas iespējām bērniem.
LM tāpat aicina Kultūras ministriju nodrošināt iespēju bērniem un jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiem redzēt vai klausīties vecumam un uztveres īpatnībām pielāgotus raidījumus, kas būtu pielāgoti spējai tos uztvert - vieglajā valodā, ar titriem, surdotulkojumu un pārveidoti no vizuālā uz audiofailu. Savukārt, lai "audzinātu informētus, atbildīgus un iesaistītus pilsoņus", LM aicina izglītības programmās integrēt globālo pilsoniskuma izglītību.