Par kilometriem, kas nobraukti pa Latvijas ceļiem, būs jāmaksā
foto: Latvijas Valsts Ceļi
Lai gan par braukšanu pa ceļiem būs jāmaksā, ceļi nekļūs par maksas ceļiem.
Sabiedrība

Par kilometriem, kas nobraukti pa Latvijas ceļiem, būs jāmaksā

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Sagatavots ceļu infrastruktūras maksas vai nodevas likums, kas tiks iekasēts nevis par periodu, kā tas ir šobrīd, bet par katru kilometru, ko automašīna nobraukusi atkarībā no tās lieluma, dzinēja ekoloģiskuma un citiem parametriem.

Par kilometriem, kas nobraukti pa Latvijas ceļiem,...

Tā "LSM+" raidījuma "Keiss" ēterā pastāstīja Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns. Viņš neizslēdz, ka šis noteikums attieksies arī uz vieglajām automašīnām.

"Mums ir jāievieš princips - kas piesārņo dabu, tas maksā. Tas, kurš vairāk brauc - vairāk piesārņo, tātad vairāk arī maksā, arī vieglās automašīnas. Un nav noslēpums, ka ir atšķirība, kādu piesārņojumu rada dīzeļauto vai elektroauto. Šis princips jāatspoguļo tieši lietošanā. Un papildus tam jāveicina atbildīga izmantošana. Jāvērtē, vai šāds brauciens tiešām ir vajadzīgs. Ja būs proporcionāli jāmaksā par katru kilometru, mēs varbūt vairāk vērtēsim, vai tiešām mums šie 300 kilometri ir jābrauc," paziņoja Vectirāns.

Lai gan par braukšanu pa ceļiem būs jāmaksā, Vectirāns noliedz, ka ceļi kļūs par maksas ceļiem. Viņš skaidroja, ka pašreizējais transportlīdzekļu nodoklis ir "ļoti horizontāls" - tā apmērs tiek noteikts atkarībā no automobiļa tehniskajiem parametriem, nevis nobrauktā attāluma.

"Tāpēc tas ir jāsamēro atkarībā no attāluma un, protams, ietekmes, kas paliek pāri. Vai tas ir piesārņojums no emisijām, vai trokšņa piesārņojums, vai vibrācijas piesārņojums. Piesārņojuma veidi ir dažādi," saka Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors.

Viņš skaidroja - ja kādā ceļā desmit gadu laikā ir ieguldīti 10 miljardi eiro, tad par nākamo periodu šī nauda ir jāatmaksā.

"Šīs maksas noteikšanu stingri reglamentē Eiropas Komisijas vadlīnijas. Tur ir daudz dažādu parametru. Es negribētu vispār spekulēt ar kaut kādām summām par kilometru. Tā būs ļoti liela spekulācija. Būs ļoti precīzi aprēķini. Par to visiem būs jāatskaitās Eiropas Komisijai, jāsaskaņo tas ar kaimiņiem. Tik vienkārši tas nebūs," sacīja Vectirāns.

Šīs sistēmas, saka Vectirāns, nākamgad vēl nebūs, taču 2025. gadā varētu tikt pieņemts jauns likums. Pēc tam pārvaldniekam - kompānijai "Latvijas Valsts ceļi" - tiks uzdots uzsākt sistēmas ieviešanu.