Vairums Latvijas vecāku atbalsta telefonu aizliegšanu skolās
84 procenti skolēnu vecāku un 95 procenti skolotāju atbalsta ideju ierobežot mobilo telefonu lietošanu starpbrīžos skolā, liecina jaunākā "Norstat" aptauja.
Skolotāji norāda, ka nekontrolēta telefona lietošana starpbrīžos rada plašu problēmu loku, tostarp to, ka skolēni nekomunicē savā starpā, neredz viens otru un kļūst vienaldzīgi, jauniešiem ir grūtības koncentrēties mācību vielai, viņi nemeklē citas nodarbes ārpus sēdēšanas telefonā un nav ieinteresēti apgūt mācību vielu stundu laikā, kā arī klasē rodas konflikti, jo skolēni vēlas turpināt lietot telefonu arī sākoties mācību stundai.
Lai arī lielākā daļa skolēnu un skolotāju atzīst, ka skolās ir noteikumi attiecībā uz telefonu lietošanu, pamatā tie attiecas uz telefonu lietošanu mācību stundu laikā. Tikai 5 % gadījumu telefoni skolās ir aizliegti pilnībā un 3 % gadījumu – starpbrīžos.
"Aptaujas dati rāda, ka 58 procenti skolēnu pārkāpj telefona lietošanas noteikumus skolās, turklāt katrs otrais skolēns arī atzīst, ka regulāri saņem aizrādījumus no skolotājiem vai skolas personāla par telefona lietošanu skolā," norāda "Tele2" valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. "Dati skaidri apliecina, ka neadekvāta telefonu lietošana skolās ir problēma," vēsta Vancovičs.
Savukārt psiholoģijas doktore, Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes vadošā pētniece Liena Hačatrjana norāda, ka "no kognitīvās psiholoģijas pētījumiem zināms, ka cilvēka informācijas apstrādes spēja ir ierobežota". "Piemēram, cilvēks spēj īslaicīgi paturēt prātā un apstrādāt diezgan ierobežotu daudzumu informācijas. To sauc par darba atmiņu. Ja skolēnam darba atmiņa visu laiku ir pārslogota, tas paņem resursus no viņa "procesora", runājot līdzībās ar datoru terminoloģiju. Tas var rezultēties tajā, ka, pirmkārt, skolēnam var būt grūtības nupat uzzināto noglabāt ilgtermiņa atmiņā, un, otrkārt, nav pietiekamu resursu, lai uztvertu nākamās zināšanas," vēsta speciāliste.
Kā uzskata 78 procenti skolotāju un 67 procenti vecāku, ierobežojot telefonu lietošanu starpbrīžos, skolēni apgūtu citas prasmes, piemēram, sadarbību un komunikācijas prasmes, sarunājoties ar draugiem un klases biedriem. Tāpat 75 procenti skolotāju un 46 procenti vecāku domā, ka šādā situācijā skolēni labāk varētu koncentrēties mācību vielai stundu laikā. Kā vēl vienu būtisku ieguvumu 54 procenti skolotāju min to, ka skolēni nekavētu mācību stundas vai pulciņus, jo nebūtu aizsēdējušies telefonā.