Bez drošības ekipējuma pa šoseju traucas pārgalvis ar uniciklu
foto: Shutterstock
Gan pilsētvidē, gan uz šosejām arvien biežāk ir sastopami elektro monoriteņi jeb tā saucamie unicikli.
Sabiedrība

Bez drošības ekipējuma pa šoseju traucas pārgalvis ar uniciklu

Ziņu nodaļa

Jauns.lv/Degpunktā

Kāds autovadītājs pie Ventspils pilsētas robežas uz šosejas fiksējis visai pārgalvīgu braucēju. Vīrietis uz elektriskā monoriteņa traucas pa autoceļu bez jebkāda ekipējuma un šķietami nepārzina noteikumus, kas īsti nepieļauj šādu transportlīdzekli izmantot kopējā ceļu satiksmē.

Bez drošības ekipējuma pa šoseju traucas pārgalvis...

Par šo notikumu vēsta TV3 raidījums “Degpunktā”, kas devās noskaidrot pie satiksmes eksperta Oskara Irbīša, vai šāda rīcība ir atļauta.

“Šiem braucamrīkiem joprojām nav statusa, tas ir pielīdzināms sporta ekipējumam un izmantojams iekštelpās,” norāda satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

Ārvalstīs novērotā prakse liecina, ka šobrīd notiek aktīvi mēģinājumi elektriskos monoriteņus legalizēt satiksmē vai vismaz saprast, kur šāda tipa braucamajiem ir vieta kopējā transporta un gājēju plūsmā.

Līdzīgas neskaidrības iepriekšējos gados tika pieredzētas arī pašmājās saistībā ar elektriskajiem skrejriteņiem. Neraugoties uz “skūteru” popularitāti, tiem nebija definējuma, līdz brīdim, kad likumā tika iekļauts regulējums tieši elektroskrejriteņiem.

“Ne tikai pie mums, bet arī citur pasaulē tehnoloģijas skrien pa priekšu likumdošanai,” bilst Irbītis.

Lai gan šobrīd unicikli piedzīvo popularitātes uzplaukumu, tomēr joprojām braucamrīki nav drošs pārvietošanās līdzeklis kopējā satiksmē.

“Tas ir pietiekami bīstams transportlīdzeklis, jo tā stabilitāti nevaram salīdzināt skrejriteni vai velosipēdu. Šāda transportlīdzekļa pārvietošanās ir ārkārtīgi bīstama. Būsim godīgi, tā bremzēšanas un manevrēšanas īpašības nav izcilas,” saka Irbītis.

Oskars uzsver, ka sadursmes sekas var būt ļoti nopietnas. Par laimi, novērots, ka monoriteņu vadītāji vairumā gadījumu visnotaļ atbildīgi izmanto ekipējumu, kas palīdz mazināt traumu risku pašiem braucējiem. Taču, lai vadītu šādu transportlīdzekli, ar “bruņām” vien nepietiek, norāda eksperts.

Irbītis raidījumam stāsta, ka šobrīd negadījumu skaits ir visai neliels. Taču, ja šādu transportlīdzekļu skaits uz ceļiem palielināsies – attiecīgi pieaugs negadījumu un cietušo skaits.

Ceļu satiksmes drošības direkcija informē, ka regulējums precīzi nenosaka ceļu satiksmes noteikumus elektriskajiem monoriteņiem. Arī Valsts policijas pārstāve īstā atbildē apstiprina, ka nav skaidri definēti noteikumi, kas ļautu piemērot attiecīgus sodus pārkāpējiem ar unicikliem.