"Mūsdienās tās ir domātas visam, izņemot mašīnas," padomju laika garāžas kļuvušas par Latvijas "karstāko" īpašumu
foto: Ieva Čīka/LETA
Sabiedrība

"Mūsdienās tās ir domātas visam, izņemot mašīnas," padomju laika garāžas kļuvušas par Latvijas "karstāko" īpašumu

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Padomju laika garāžas Latvijā ir kļuvušas par "karstāko" īpašumu. To cena ir vairāk nekā trīskāršojusies - no 5000 eiro 2019. gadā līdz 15 000 eiro un pat vairāk tagad, vēsta "The Sunday Times".

"Mūsdienās tās ir domātas visam, izņemot mašīnas,"...

Arnis Gross, kurš ir dzimis Austrālijā, 2021. gadā, kad kopā ar ģimeni pārcēlās atpakaļ uz dzīvi Latvijā, iegādājās garāžu Rīgas kvartālā "Krasts 95". "Man vajadzēja vairāk nekā sešus mēnešus, lai tādu atrastu," viņš saka. "Covid bija diezgan liela nozīme. Pēkšņi pēc tām bija pieprasījums, un tad, protams, līdz ar Ukrainas karu tās kļuva par interesantu vietu, kur glabāt un pat uzkrāt noteiktas preces."

Turpat blakus stāv Valts, kurš savu uzvārdu neatklāj. "Kopš notika Ukraina, vienmēr tiek runāts par to, ko mēs darītu, ja Latvijā ienāktu Krievija, šis agresors," viņš saka. "Kā mēs izbēgtu? Viens variants, par ko mēs runājām, ir bēgt pa jūru, un mēs to varētu izdarīt no Krasta. Tas nav plāns A, bet tā ir iespēja. Nav jābrauc ārpus Rīgas, es šeit varu uzglabāt laivu," Viņš pamāj pa kreisi uz dzirkstošo ūdeni. "Upe ir tepat, tā ir ideāla. Mēs šeit glabājam arī rezerves krājumus, ģeneratoru. Baltijā vienmēr tiek runāts par to, lai būtu 72 stundu soma, pietiktu uzkrājumu pirmajām 72 stundām, un sava loma ir garāžai."

Madara Brūvere ir auto entuziaste, no vectēva mantots vaļasprieks, kas 1950. un 1960. gados iegādājās vairākas garāžas. Viņa piekrīt, ka Covid vairoja to popularitāti.

"Garāžām ir ļoti stingra apsardze – pat policija nevar iekļūt bez atslēgas –, tāpēc tā bija ideāla vieta, kur slepeni ballēties Covid-19 lokdaunā,"  viņa saka. "Cilvēki izvietoja dīvānus, bārus, grilus, daži pat uztaisīja garāžas viesnīcās un palika pa nakti. Un tagad ir palicis, kur ballēties."

Grosa meita Laila stāsta: "Austrālijā mums bija pagalms, tagad mums ir garāžas. Sākumā mēs domājām, ka tas ir mazliet dīvaini, bet tagad ir normāli, ka tur ir ģimenes ar griliem. Tu redzi, kā citi laimīgi grilē šašliku."

Pārmaiņas, kā garāžas laika gaitā izmantotas, Brūvere saista arī ar to, ka dažām modernām automašīnām tās ir par mazu. 

Arnis Gross saka: "Tas ir dīvaini, ko tu redzi glabājam tur, garāžas mūsdienās ir domātas visam, izņemot mašīnas."

Garāžu pieaugošajā popularitātē sava loma bijusi arī ģeogrāfijai. "Rīgā abi lielākie kvartāli, nejauši, atrodas ļoti jaukās vietās," saka Gross. "Viens atrodas tikai dažu simtu metru attālumā no galvenās sporta arēnas, tāpēc ir ideāli, ja puiši pirms spēles sanāk kopā. Es vienmēr jokoju ar draugiem, man ir pirmatnēji upes nekustamie īpašumi."

Brūvere stāsta, ka tā joprojām ir ļoti mačo vide. "Daudziem vīriešiem tā ir vieta, kur viņi dodas prom no sievām un ģimenēm, lai izlaistu tvaiku." Bet Grosam garāžas sniedz vēl vienu iespēju. Viņš domā par austrāliešu stila "vīriešu šķūnīšu" uzsākšanu jeb "kopienas darbnīcām", kurās stiprā dzimuma pārstāvji var būt kopā un no visa atslēgties, un garāžas viņš dēvē par "potenciāli ideālu vietu".

Kā redzams portālā "ss.com", šobrīd Rīgā pārdošanā ir 386 garāžas, no tām 27 pilsētas centrā. To cenas variē no 800 līdz 17 000 un pat 50 000 eiro.