foto: Edijs Pālens/LETA
"Papētiet savu kontu pārskatus!" bijusī ministre Muižniece kļuvusi par "parazītiskas" krāpniecības upuri
Savādie krāpnieku iniciētie "darījumi", kuri, laikam ritot, palikuši arvien dārgāki, sākušies pēc viņas ceļojuma uz ASV.
Sabiedrība
2024. gada 22. marts, 18:22

"Papētiet savu kontu pārskatus!" bijusī ministre Muižniece kļuvusi par "parazītiskas" krāpniecības upuri

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Bijusī izglītības ministre Anita Muižniece kļuvusi par upuri īpaši grūti pamanāmai krāpniecības shēmai. Vairākus mēnešus blēži savā veidā "parazitējuši" viņas bankas kontā, viņai par to ilgu laiku nezinot.

"Ik pa laikam papētiet savu kontu pārskatus bankā. Pagājušajā gadā konstatēju nepazīstamus darījumus ar karti. Ar apbrīnojamu regularitāti gada garumā pazuda nauda. Sākumā daži eiro, vēlāk krietni vairāk," vietnē "X" nesen rakstīja Muižniece.

Jauns.lv telefonsarunā ar bijušo ministri noskaidroja, ka savādie krāpnieku iniciētie "darījumi", kuri, laikam ritot, palikuši arvien dārgāki, sākušies pēc viņas ceļojuma uz ASV.

"Pieļauju, ka tur tika nolasīta mana karte, jo tas savādais naudas saņēmējs par it kā pieprasīto pakalpojumu, bija bāzēts ASV. Internetā ātri vien uzzināju, ka ar šo vietni jau sen saista naudas izkrāpšanas gadījumus," skaidroja Muižniece.

Rudenī viņa sazinājusies ar "Luminor" banku, kurā ir konkrētais konts. Problēma risināta krietnu laiku, taču nu gandrīz līdzekļi ir atgūti.

Krāpnieki spēj būt viltīgi un pacietīgi

Krāpnieku taktika šajā gadījumā - lēnām, ar mazām summām, taču ilgstoši, tukšot upura bankas kontu tā, lai paliktu nepamanīti.

Jauns.lv sazinājās arī ar "Luminor" bankas krāpšanas novēršanas eksperti Marijiu Briedi, lai vaicātu - kā bankas monitorē un novērš šāda veida incidentu sekas.

"Bankas novērojumi rāda, ka krāpnieciski darījumi ar kartēm joprojām ir izplatīti. Tāpēc banka īsteno pasākumus karšu darījumu uzraudzībai, pamatojoties uz jau identificētām krāpniecisku darījumu pazīmēm. Krāpnieki regulāri meklē jaunus veidus, kā īstenot noziedzīgos nodomus nepamanāmi, tāpēc banka arī regulāri veic notikušu krāpšanas gadījumu izpēti un iestrādā identificētās krāpšanas pazīmes uzraudzības mehānismos. Karšu darījumu uzraudzība tiek īstenota 24 stundas dienā 7 dienas nedēļā," pauda "Luminor" pārstāve.

Gadījumā, ja banka identificē iespējamu krāpniecisku darījumu, nekavējoties tiek īstenotas darbības lai vispirms novērstu iespējamos zaudējumus klientam, tāpat arī tiek veikta saziņa ar pašu klientu, lai gūtu izpratni, vai konkrētais darījums ir krāpniecisks vai klienta veikts.
Ja tomēr krāpnieciskais pirkums ir noticis, karšu darījumu noteiktumos ir paredzēts process šādu darījumu apstrīdēšanai.

"Bankas pieredze liecina, ka darījumu apstrīdēšanas iznākumi var būt gan veiksmīgi, kur līdzekļus izdodas atgūt, gan ir situācijas, kurās līdzekļu atgriešana ar bankas starpniecību nav iespējama," atklāj Briede.

"Norādām, ka var būt situācijas, kur krāpnieki darbojas pēc iespējas nemanāmāk – tā vietā, lai vienā reizē nozagtu lielāku naudas summu, pieslēdz abonementam līdzīgu pakalpojumu, kur ilgākā laikā posmā, noteiktā datumā ietur neliela apmēra pirkumu, tādā veidā ar klientam šāds zaudējums nav uzreiz pamanāms, savukārt bankai tas liecina par klienta veiktu noteikta pakalpojuma apmaksu. Banka aicina klientus regulāri pārskatīt konta pārskatu un pārbaudīt, vai veiktie darījumi tiešām ir klienta paša veikti. Laicīga krāpniecisku darījumu identificēšana ne tikai palīdzēs izvairīties no iespējamiem zaudējumiem, bet arī sekmēs iespējas potenciālai līdzekļu atgūšanai," piebilst bankas pārstāve.

Veicot norēķinus ar kartēm banka aicina būt uzmanīgiem: "Pirms darījumu veikšanas jaunā interneta vietnē, aicinām pārbaudīt atsauksmes un informāciju par tirgotāja uzticamību. Tāpat aicinām rūpīgi izvērtēt, kur un kādās situācijās dalāties ar karšu datiem, piemēram, viens no izplatītiem krāpniecības scenārijiem ir šāds: sociālo tīklu platformās tiek ievietotas viltus izlozes, un, lai piedalītos loterijā, ir jāievada kartes dati un jāsamaksā dalības maksa. Tādā veidā krāpnieki iegūst pilnus kartes datus un var tos izmantot, lai iegādātos dažādas preces un pakalpojumus."

Banka nāk klajā arī ar ieteikumiem, kā pasargāt savus kartes datus un izvairīties no krāpniecības:

⦁    Glabā savu karti citiem cilvēkiem nepieejamā vietā.

⦁    Nekad nedod savu karti citām personām (tostarp amatpersonām, ģimenes locekļiem, bankas darbiniekiem, apkalpojošajam personālam restorānos).

⦁    Nekad neizpad kartes PIN kodu citām personām, tostarp bankas darbiniekiem. Banka nekad nezvana un neprasa nosaukt PIN kodu un citus sensitīvus personas datus.

⦁    Atceries paņemt karti pēc darījuma veikšanas bankomātā/norēķinu vietā.

⦁    Pārliecinies, ka veic maksājumus drošā un uzticamā vietā – neievadi kartes datus aizdomīgās interneta vietnēs un iepērcies tikai drošos un oficiālos interneta veikalos.

⦁    Regulāri pārbaudi savu konta atlikumu, veiktos darījumus un rezervētās summas internetbankā vai mobilajā lietotnē. Jo ātrāk aizdomīgi darījumi tiek atklāti, jo vieglāk ir novērst turpmāku kartes ļaunprātīgu izmantošanu.

⦁    Pieslēdz SMS paziņojumu saņemšanas pakalpojumu par no konta izejošajiem maksājumiem. Nekad neatver īsziņā saņemtās saites, ja neesi pilnībā pārliecināts, no kā šī īsziņa ir saņemta un kāpēc.

⦁    Uzmanīgi izlasi ziņas, kuras saņem no bankas, un pārliecinies, kādam nolūkam ir paredzēta saņemtā informācija, piemēram, saņemts drošības kods kartes pievienošanai digitālajam makam.

⦁    Uzņēmumiem ieteicams atvērt divus kontus, nošķirot darījumu kontu no konta, kuram piesaistīta maksājumu karte.

Ja tomēr gadījies kļūt par krāpnieku upuri vai pastāv aizdomas, ka dati ir nonākuši krāpnieku rīcībā, nekavējoties jāziņo par šo gadījumu bankai.