Rīgas ielās izvietotie Ukrainas atbalsta plakāti rada debates; daudziem tie nav pa prātam
Nesen Rīgas ielās parādījušies plakāti, kas veltīti Ukrainas atbalstam. Šoreiz tie nav vienkārši kā lozungi, bet parāda pašu Latvijā dzīvojošo ukraiņu bēgļu vēlmes, kuras viņi norādījuši, aizpildot anketas. Tiesa, nebūt ne visiem šie plakāti ir nākuši pie sirds, apsūdzot Rīgas domi gan līdzekļu izšķiešanā, gan sliktā dizainā un vēstījumā.
Kas ir šo plakātu sērija?
Jau trešo gadu pēc kārtas, paužot atbalstu Ukrainai, kas turpina ciest no Krievijas militārās agresijas, Rīgas pašvaldība aicina iedzīvotājus iesaistīties galvaspilsētā notiekošajās atbalsta akcijās un pasākumos. Šīs kampaņas ietvaros Rīgā izvietoti Ukrainas atbalsta kampaņas grafiskie risinājumi, kas tapuši sadarbībā ar Rīgā dzīvojošajiem ukraiņiem. “Ukraiņu bēgļi Rīgā tika aicināti pabeigt dažādus teikumus latviešu valodā, tādējādi paužot savas kara laika identitātes šķautnes. Rezultātā pilsētvides plakātos visā pilsētā lasāmas frāzes, kurās ukraiņi pauduši ne tikai, ko vēlētos, bet arī, ko var un dara Rīgā,” lasāms Rīgas domes publikācijā.
Ukraiņi līksmos, kad būs miers! Galvaspilsētā izkārti karogi, kā arī pausta Rīgā dzīvojošo ukraiņu pārliecība. Ejot garām, pievērs uzmanību tik ļoti spēcīgajiem vārdiem un nedēļas nogalē pievienojies pasākumiem, kas veltīti Ukrainas atbalstam! pic.twitter.com/K1ZOdwdF67
— Rīga (@RigasDome) February 21, 2024
Ukraiņi var visu! Ko ukrainis Rīgā domā un jūt, kad viņš līksmos un ko viņš visvairāk vēlas. Jautājumi, uz kuriem, mācīdamies latviešu valodu, rakstiski atbild ukraiņi, šobrīd atbalsojas galvaspilsētā. Kopā par Ukrainas uzvaru! pic.twitter.com/z0BznTVhXM
— Rīga (@RigasDome) February 20, 2024
Kādi ir kritikas argumenti?
Tomēr iecerēto skaisto ideju sociālajos tīklos nebūt nesagaidīja ar atplestām rokām, un rodas iespaids, ka daudzi kritizētāji nemaz nav papūlējušies noskaidot, kurš īsti šos tekstus ir rakstījis un kādēļ.
Zīmolu speciālists Krišjānis Papiņš savā "Facebook" kontā izklāstījis vairākus iebildumus, bet pašu izpildījuma ideju nosaucis par "atklāti stulbu". Autors uzskata, ka teksts ir nepārliecinošs, viņam neiet pie sirds, piemēram, vispārinātais "ukrainis", melnrakstu atgādinošā estētika. Minēti arī citi argumenti, piemēram, viņam "ukrainis" atgādina "uk+rainis".
Pirms tam jau ironizēja pazīstamais reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks, kura uzmanību piesaistīja dzimumu jautājums plakātu sērijā, sak, plakāts neatbilst valdošajām modes tendencēm, kad dzimumi vairs nav ierastie divi — viņš un viņa.
Cien. Rīgas dome!
— Eriks Stendzenieks (@E_Stendzenieks) February 21, 2024
Esmu aizskarts, nolasot nevienlīdzīgu attieksmi pret dzimumiem jūsu izvietotajā, attēlā redzamajā plakātā.
Aicinu labot šo kļūdu uz "ukrainis (he/him/she/her/they/them) var uzvarēt".
Paldies.
Citi izdomājuši apsmiet frāzi "Ukrainis vēlas atgriezties mājās", tur saskatot mājienu, ka bēgļus šeit negaida un viņiem nāksies braukt prom. Komentētāji sacenšas asprātībā, acīmredzami izliekoties nesaprotam atšķirību starp bēgļu gaitās nokļuvušā cilvēka normālu vēlēšanos atgriezties dzimtenē, kad karš būs beidzies, un "mājienu ar slotaskātu" par braukšanu prom.
Cik izmaksājuši šo plakātu sērija?
Jauns.lv sazinājās ar Rīgas domi, lai noskaidrotu šo plakātu izmaksas, ņemot vērā, ka interneta komentāros ņirb dažādas milzīgas summas.
Rīgas pašvaldības Komunikācijas pārvaldes Mārketinga nodaļas vadītāja pienākumu izpildītāja Solvita Brence-Kauste paskaidroja, ka lielstendu baneru ražošana un izvietošana izmaksāja 3236,31 eiro, bet papildu 435,24 eiro iztērēti bojāto plakātu nomaiņai, savukārt afišu druka un izlīmēšana – 3376,87 eiro, kā arī papildu 187,55 eiro iztērēti bojāto afišu izdrukai, bet maksas reklāma sociālajā vietnē “Facebook”, kur tika publicēti 4 ieraksti, izmaksājusi 176 eiro.
Tātad viss kopumā izmaksājis 7 411,97 eiro.